• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • MirrePtc

Är det någon som vet om man kan få någon ekonomisk lättnad (statligt stöd) när man är 46(min man är 37) och vill ha barn?
    Eller om man kan söka något i efterhand?

Vi har nu fått kontakt med en klinik utomlands som vill/kan hjälpa oss med IVF, men det är ju så dyrt att stå för helt själva.
    Så jag tänkte; kanske någon vet?

Jag kan ju inte säga att jag INTE har mötts av vänlighet när jag ringt runt! Snacka om kalla handen..("typ" Vi hjälper er inte med att bli med barn)..Dé tittar STINT på vilken ålder man har :(

Detta gjorde mig ledsen!! Jag känner mig inte gammal.. Varför måste åldern avgöra om man skall vara för gammal? 

Hoppas på svar!!  

• Ladytjorven
    Ulrika45 skrev 2012-06-13 10:20:47 följande:
    Jag fick mitt barn en månad innan jag fyllde 46 år. Ingen "hjälp" som hormonbehandling eller IVF. Hon är fullt frisk och allt gick bra. Jag hade inga barn förut, då min första man gick bort när jag var 41 och vi inte fick några pga sjukdom. Hade dock gått igenom flera IVF-behandlingar för cirka 10 år sen. Trodde inte jag kunde få barn, men se det kunde jag. Kanske kan detta ge någon hopp!
    Så underbart!!! Stort grattis! 
  • BuoBä

MirrePtc: Om man inte kan få behandling inom landstinget med de regler de har, så finns det ingen ekonomisk ersättning utan då får man bekosta behandlingen själv. Vid adoption får man bidrag däremot.

• MirrePtc
    BuoBä skrev 2012-06-13 18:26:38 följande:
    MirrePtc: Om man inte kan få behandling inom landstinget med de regler de har, så finns det ingen ekonomisk ersättning utan då får man bekosta behandlingen själv. Vid adoption får man bidrag däremot.
    Tack för att du svara!!
  • gerd123
    Novelli skrev 2012-05-30 12:53:06 följande:
    Där slog du huvudet på spiken.

Jag vet en som var 103 år när hennes dotter dog 82 år gammal... Hon var otröstlig.Förvånad
  • Li02

Hej MirrePtc!

Är bara nyfiken vart ni vänder er och om ni ska ha äggdonation? Är själv 46 år och pga min killens handikapp, sitter i rullstol)  så kan vi inte försöka på egen hand. 
    Ville prova provrörsbefruktning med mina ägg först, men alla avrådde, och vi fick ingen här i sverige som ville ens hjälpa oss med prover som behövdes.
    Nu är tiden så knapp känner vi så det får tyvärr bli ÄD, och då kan vi få hjälp här i sverige med prover mm, och tror att vi väljer AVA-kliniken i Riga, för det känns lättast att komma dit..  

Tycker också det är hopplöst svårt att få det minsta hjälp pga min ålder, fast jag kanske inte har några problem alls, vad vet vi? problemet är ju att vi inte kan få ut spermier själva, och min kille är så ung, så de borde hjälpa oss för hans skull tycker man ju, han har ju inga åldersproblem...  

Lycka till!

• stjärnklar

Är själv 47 och har plussat! Så klart vet jag att missfallsrisken är hög och även att risken för fosterskador är högre än för en yngre kvinna. Känner mig faktiskt ganska chockad och vet inte om jag ska vara glad eller förskräckt! Vad ska alla säga? Får väl först kolla om det är liv och sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Vill bara tala om att det är möjligt men kanske inte så vanligt.

• Ladytjorven
    stjärnklar skrev 2012-07-19 21:43:08 följande:
    Är själv 47 och har plussat! Så klart vet jag att missfallsrisken är hög och även att risken för fosterskador är högre än för en yngre kvinna. Känner mig faktiskt ganska chockad och vet inte om jag ska vara glad eller förskräckt! Vad ska alla säga? Får väl först kolla om det är liv och sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Vill bara tala om att det är möjligt men kanske inte så vanligt.
    Kul!! 

Blev du gravid spontant,eller fick du lite hjälp på traven?  
  • Aubree
    stjärnklar skrev 2012-07-19 21:43:08 följande:
    Grattis! :) Och bry dig inte om vad andra säger ;)
Svar på tråden 47 år?