• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Chan2

Jag lade till mig för ett tag sedan men försvann ur listan, lägger till mig igen Solig

Väntrummet 
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren) 
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * mammaidamaria (första IVF som startar i Aug)
    * Chan2 (1:a IVF som startar i Augusti)

Sprayar 

Sprutar

Väntar på ÄP/ET 

Ruvar

Gravida  
    * A79
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)

• Norris

Är det förresten någon som kan länka till nån vettig hemsida där man kan hitta all info?
    Exakt hur allting går till?
    Eller nån bra video så man kan se hur äggplock och återföring ser ut?
    Jag vill gärna veta i förväg hur allt kommer gå till så kanske min nervositet minskar lite.

• barreliten

Hej,

Får jag hänga på er i den här tråden?
    Jag och min sambo väntar på svar från landstingen just nu ifall vi får ett gratisförsök eller måste bekosta det själva. Jag har PCO och har inte haft egen mens på 2 år. Vi har försökt men både pergotime och puregon men inga ägglossningar har velat "bära frukt".

Vet ni hur hårda dom är med vikten i Umeå? Jag har gått upp en del i vikt efter alla behandlingar och läkaren sa att dom var ganska hårda på att man inte fick vara så överviktig. Jag är 167 cm och vägen 79kg... Försöker gå ner i vikt men det är trögt. Har fått både levaxin och metformin som förhoppningsvis ska hjälpa.....

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Tack! Hoppas du också får en härlig sommar trots illamående och trötthet. Vad spännande med ett till UL snart igen, roligt för er att få se hur mycket knodden har vuxit! Glad

EEJ: Vad intressant att du fick korta metoden trots regelbunden mens och ägglossning.. trodde man körde på långa metoden i dessa fall. Sa dom någonting om varför det blev den korta?

Norris: Vad bökigt med en så oregelbunden cykel, svårt att veta när ÄL blir.

Jag är väldigt spruträdd så därför fick min man ge mig nästan alla injektioner. Dom sista dagarna av sprutperioden jobbade jag det klockslag dessa skulle tas och blev tvungen att göra det själv. Var galet nervös innan och trodde aldrig jag skulle klara av det men det gick hur bra som helst. Sticket kändes nästan ingenting, det svåraste var nog att komma över den mentala spärren. Lyckades jag så klarar du det också! Skrattande

Hittade en sida med bra info om behandlingen: http://www.ivfkliniken.se/svenska/ivf_behandling/ivf_behandling_steg_for_steg/  

A79: Vad snabbt tiden har gått, RUL redan nästa vecka! Solig Den lille mår säkert jättebra men kan förstå att du vill känna att det är någon därinne. Sparkarna kommer säkert snart.

barreliten: Välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Jag vet inte vilka riktlinjer Umeå har när det gäller BMI och IVF. Googlade lite och många skriver att BMI under 30 är standard på de flesta kliniker (en del godtar även högre BMI) så det kommer säkert inte vara några problem. Har ni väntat länge på svar från landstinget angående gratisförsök?
  • Chan2

Angående det här med regelbunden ägglossning och menstruation, långa eller korta metoden...

Jag har ägglossning och menstruation regelbundet och när vi var till Umeå i Maj så fick vi information om båda den långa och den korta och det lät nästan som om jag/vi kunde få välja viken vi ville ha och när jag började surra om den med nässpray som jag förstått är den långa så sa hon direkt att "Näe, jag tänkte mig att ni skulle skippa nässprayet och börja direkt med sprutorna!?" dvs vi fick den korta metoden ordinerat.

Undra om det är ngt i alla prover som man lämnat in som gör att de beslutar sig för om man ska ha en lång eller en kort metod...

Bara en tanke då man ej får veta så mkt om testerna de tagit och svaren på dom.

Lycka till allihopa Solig

• barreliten
    drömmer om ett barn skrev 2012-07-17 18:26:20 följande:
    barreliten: Välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Jag vet inte vilka riktlinjer Umeå har när det gäller BMI och IVF. Googlade lite och många skriver att BMI under 30 är standard på de flesta kliniker (en del godtar även högre BMI) så det kommer säkert inte vara några problem. Har ni väntat länge på svar från landstinget angående gratisförsök?
    Nä vi har bara väntat sedan den 5 juni. Det var 3 månaders handläggningstid innan vi får svar. Men jag vart lite osäker nu på om det är 3 månader fr.o.m juni eller om det är 3 månader efter semestern....
    Alla ställen stänger ju över sommaren.
  • Norris

drömmer om ett barn: Tack för länken, den förklarade ju jättebra! Glad

Jag hittade även en videoblogg på youtube om en tjej som visade när hon tog sin spruta, filmade äggplock och återföring. Hmmm kan säga att sprutan såg inte rolig ut.... usch haha

Hur ofta behöver man åka på besök på kliniken? Jag har nyss börjat på ett nytt jobb och vill helst inte säga vad jag ska göra när jag tar ledigt. Jag måste ta ledigt en hel dag varje gång jag ska på besök.

• Mustikka
    Norris: Kan ju både vara positivt och negativt att titta på videos och läsa mycket om äp. Jag skulle nog blivit mer orolig om jag innan hade sett alla "verktyg" de använde än jag var när jag låg där. Min man sa efteråt att jag hade tur som inte såg sprutan för den var inte litenFörvånad Och när man ligger där så har man fått lugnande så då är man inte så brydd. Men för att inte stressa upp dig för mycket innan var lite försiktig med vad för videos du tittar påFlört
  • Norris
    Mustikka skrev 2012-07-18 13:46:47 följande:
    Norris: Kan ju både vara positivt och negativt att titta på videos och läsa mycket om äp. Jag skulle nog blivit mer orolig om jag innan hade sett alla "verktyg" de använde än jag var när jag låg där. Min man sa efteråt att jag hade tur som inte såg sprutan för den var inte litenFörvånad Och när man ligger där så har man fått lugnande så då är man inte så brydd. Men för att inte stressa upp dig för mycket innan var lite försiktig med vad för videos du tittar påFlört

Haha jag vet =) Det är väl på gott och ont det där. Men jag kan ändå inte låta bli att titta. Det är som en drog =) heheh