• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • sommarbarn88

drömmer om ett barn: jag har mått så dåligt av alla mediciner att de nu misstänker att jag har ett kromosomfel som jag väntar få bekräftat via blodprov som jag hoppas jag får remiss på att ta nu i augusti. sista försöket gjorde vi i våras, då med långa behandlingen vilket resulterade i bara några få ägg, men då vi skulle göra insättningen var alla ägg förstörda så var bara att gå hem. dagen efter vart jag inlagd pga buksmärta som visade sig vara rejäl överstimulering... var verkligen som ett slag i ansiktet... över två månaders medicinering för ingenting och dessutom i ambulans till sjukhuset.. bara skit

dumdummast: jag pratade med kliniken i november. i februari hade vi fått en tid. gör man privat går det ännu fortare. då tog det bara några veckor. dock tycker jag inte att det där med bmi stämmer riktigt. det verkar inte gälla alla. tror inte de är så hårda på det  

• A79
    dumdummast skrev 2012-07-27 23:41:21 följande:
    Grattis :).
    Men då gick det ganska fort tycker jag också.
    Tack så mycket. Har dock åtta kilo att gå ner, redan gått ner nio men åtta kvar innan jag kommer under BMI gränsen.

Grattis än en gång!
    Tack så mycketSkrattande

Lycka till med kilona!
    Har du redan tappat 9 så kommer det gå bra med 8 till Glad
    Glömde nämna att vi var på ett planeringsmöte oxå..
    tror det var i feb någon gång.
    Jaja.. huvudsaken är att första gången vi hörde av oss till  barnlöshetskliniken var i mitten av aug förra året.
     Därifrån rullade det bara påGlad
  • dumdummast

Sommarbarn88: På kvinnokliniken säger dom att jag måste gå ner till under BMI gränsen. Så jag kämpar på med det, även fast jag mer än gärna hade anmält oss redan nu så är det bara fördelar med att gå ner i vikt. Så om åtta kg då jäklar :) För mig som har PCO så kan det komma "naturligt" om jag gå ner i vikt.  Så kämpar på :)

A 79: Tack så mycket för ditt svar. Då vet jag att det inte är väntetid ett år eller liknade i alla fall ;)

• pinglan2012

Jaa, har fortfarande inte hört talas om nån som har mer än 44 st ägg Skrattande Sjuksköterskan som ringde sist trodde inte riktigt sina ögon när jag hade 15 st långtidsodlade ägg på lager. Så nu tituleras jag "höna"!

Känns skönt att det snart börjar vara dags att "dra igång igen" efter sommaren. Ser att det har tillkommit en hel del nya namn också - vad kul! Välkomna och Lycka till med er behandling Solig

• Emilotta

A79: åh vad underbart att allt såg så bra ut!!! så skönt! nu kan du förhoppningsvis slappna av ordentligt och bara njuta=)

nej vi har inte tänkt att göra nått KUB, tänkte lite på det förrut, men skulle vara rädd att om man skulle gå vidare till fostervattenprov och det då visar sig att det är helt friskt och sen får man missfall på grund av det så skulle jag nog aldrig förlåta mig själv. men vi har ju ett UL om 2 veckor så jag hoppas att dom ser ifall det är något uppenbart fel. 

välkomna alla nya!
    dumdummast: vi anmälde oss till barnlöshetskliniken i oktober 2011 tror jag, sen fick vi kontakt  efter ca 4 veckor och började då med prover här i Umeå. sen fick vi tid i jan att åka till Skellefteå, i februari skickades remiss till IVF kliniken och i mars var första besöket. startade lång behandling i april och är nu gravid på första försöker och är i v. 11=) Känns som tiden gått fort faktiskt. 

• inväntande
    A79 skrev 2012-07-27 06:13:09 följande:
    Är du från Piteå? Bor inte där nu men kommer därifrån Glad
    Nä men borta boijn d.v.s Älvsbyn.
  • A79
    inväntande skrev 2012-07-29 13:09:55 följande:
    Nä men borta boijn d.v.s Älvsbyn.
    Ok! men det var näraGlad
    Emilotta skrev 2012-07-28 23:54:24 följande:
    A79: åh vad underbart att allt såg så bra ut!!! så skönt! nu kan du förhoppningsvis slappna av ordentligt och bara njuta=)

nej vi har inte tänkt att göra nått KUB, tänkte lite på det förrut, men skulle vara rädd att om man skulle gå vidare till fostervattenprov och det då visar sig att det är helt friskt och sen får man missfall på grund av det så skulle jag nog aldrig förlåta mig själv. men vi har ju ett UL om 2 veckor så jag hoppas att dom ser ifall det är något uppenbart fel. 

Ok, Hur var det nu?
    Visst var det så att det var lite litet du fu fick göra ett extra UL?
    El balandar jag ihop dig med någon annan nu??
    Jag tror inte dom kommer hitta nå fel!!
    Du måste ju uppdatera när ni gjort!! (nyfiken) hihiFlört

& JA ! Otroligt skönt att äntligen fått göra rutinUL!!
    Man har ju väntat i en evighet känns det somGlad
    När vi gick därifrån känndes hela världen annorlunda...
    hade ingen fokus på jobbet resten av dagen kan jag säga!! haha
  • Emilotta

A79: jag vet inte direkt om det hade och göra med att den var liten men eftersom de inte verkar vara så pigga på att göra fler UL så drog jag själv den slutsatsen. det var så att jag sa att jag var orolig för att berätta på jobbet innan jag visste säkert och då fick jag ett till. 

• dumdummast

Tack för alla svaren.
    Nu ska kämpa på som tusan med min åtta kilo, så att det kan börjas utreda sen :)

• Xplosive

Hej allihopa!

Jag hoppas det är okej att jag hoppar in här på tråden!?!? Jag och min sambo skall göra IVF till hösten (har bokat telefontid 17 Augusti) och hoppas på ett syskon till vår dotter. Vår dotter gjordes via IVF i Umeå 2010 och det bet på första försöket. Nu är jag dock mer rädd och skeptisk eftersom vi hade sån tur förra gången.Kan det verkligen bita försöka försöket denna gång också? Man måste ju tro och hoppas. Gjorde dock en större operation i dec förra året där dom tog bort vänster äggstock och båda äggledarna vilket gör mig ännu mer nervös. Vad jag har hört så ska en äggstock mindre inte göra någon skillnad på chansen att bli gravid? Hoppas det stämmer iaf!
    Har en endometrios jag bråkat med i ett par år och hunnit operera mig 10 gånger sen 2008. Redan sen i februari i år har läkarna legat på oss om att vill vi ha fler barn så måste vi börja jobba på det snart men pengar har vart ett problem. Men har som sagt beslutat oss för att nu är det dags. Nästa år kanske jag inte har kvar min högra äggstock så jag vägrar chansa! Min endometrios är ett helvete och verkar inte annat än vilja förstöra för mig!

Någon annan som skall göra syskonförsök i Umeå? :)
    Håller alla tumar och tår för alla er om redan är igång!!!