• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Chan2
    Drömmer om ett barn: Jag HOPPAS VERKLIGEN att den korta metoden INTE är sämre för varför skulle dom då riskera ens att låta par utstå den frustrationen och "plågan" att de blir sämre resultat om det öht blir ngt?! Huu hoppas hoppas att det inte stämmer.

När hon berättade om de två olika tillvägagångssätten så sa hon som du skriver att nässprayen påverkar kvinnan mer än den korta versionen, jag får ju hoppas att de "väljer" lång eller kort baserat på vad testerna som är tagna visar.

Är det någon som har någon riktig fakta kring detta eller är de vi alla här på Familjeliv som "spånar"? Och precis som Drömmer om ett barn skriver; Har hört att korta metoden kan ge sämre utdelning av äggblåsor, hur många ägg fick ni som gjorde denna behandling?  Det vore verkligen intressant att höra hur det gått för de osm tagit den korta behandligen.

Nu är det dock när för oss att börja med sprutorna, var till Apoteket i måndags och beställde hem allt som jag fått på recept så att de ska ha det hemma då det är dags. Har dock beslutat oss för att inte hämta ut det förrens vi vet att vi verkligen behöver det (finns ju en liiiiten liten minimal chans att man hinner bli spontangravid) Om vi skulle bli gravida på egen väg så är det "onödigt" att hämta ut allt och sen inte behöva använda det. Eller hur skulle ni andra ha gjort? Eller hur har ni gjort?
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Har försökt googla mer exakt info om korta/långa metoden men hittar enbart trådar från Familjeliv, ingenting från kliniker bortsett från hur dessa behandlingar går till. Det verkar som att vissa kvinnor får färre ägg av korta medans andra får mer av samma metod, en del hade gjort flera försök med korta och när dom testade långa blev dom gravid - och tvärtom. Några skrev att deras kliniker hade börjat mer och mer med den korta då den gett bättre resultat. Den långa kan göra att man får problem med sin egen ÄL en tid efteråt och därför kan kliniker rekommendera att framförallt kvinnor som är lite äldre gör den korta metoden som är skonsammare mot kroppen.

Efter att läst i alla dessa trådar så tror jag att bägge metoderna fungerar lika bra, alla svarar olika på behandlingarna och personligen skulle jag gärna testa den korta för att se vad den ger för resultat. Men i första hand gör jag det som läkaren tycker är bäst. Fungerar det inte efter flera försök så kommer jag kräva den andra metoden! Och det kan ju vara som du säger, att dom väljer metod baserat på testresultaten.

Jag har beställt tid till vårdcentralen nästa vecka för att göra lite blodprov. Ska bl a kolla om jag har B-vitaminbrist och sköldkörtelvärden. Tycker att det har dykt upp allt fler trådar den sista tiden där det står om vitaminbrist och fertilitetsproblem/tidiga missfall. Är lite osäker på vilka prover man tagit inför IVF-start, det kanske redan är kollat..

Eftersom du kommer köra korta metoden och börja spruta på mensens första dag så tycker jag att det är en bra idé att vänta med att hämta ut medicinerna ifall det tagit sig (hoppas, hoppas!). Nu har du beställt och allt finns på apoteket så då är det ju lugnt! Solig Själv hämtade jag ut alla mediciner på en gång då vår behandling började på cykeldag 21, veckan efter vårt infosamtal.

barreliten: Vad roligt att höra att landstinget finansierar er IVF, grattis! {#emotions_dlg.flower} Hade varit minst sagt upprörande om dom inte hade gjort det.. Blev ni ställda i kö i samband med att frågan skickades till landstinget?
  • pinglan2012
    Chan2 skrev 2012-07-26 08:00:41 följande:
    Drömmer om ett barn: Jag HOPPAS VERKLIGEN att den korta metoden INTE är sämre för varför skulle dom då riskera ens att låta par utstå den frustrationen och "plågan" att de blir sämre resultat om det öht blir ngt?! Huu hoppas hoppas att det inte stämmer.

När hon berättade om de två olika tillvägagångssätten så sa hon som du skriver att nässprayen påverkar kvinnan mer än den korta versionen, jag får ju hoppas att de "väljer" lång eller kort baserat på vad testerna som är tagna visar.

Är det någon som har någon riktig fakta kring detta eller är de vi alla här på Familjeliv som "spånar"? Och precis som Drömmer om ett barn skriver; Har hört att korta metoden kan ge sämre utdelning av äggblåsor, hur många ägg fick ni som gjorde denna behandling?  Det vore verkligen intressant att höra hur det gått för de osm tagit den korta behandligen.

Nu är det dock när för oss att börja med sprutorna, var till Apoteket i måndags och beställde hem allt som jag fått på recept så att de ska ha det hemma då det är dags. Har dock beslutat oss för att inte hämta ut det förrens vi vet att vi verkligen behöver det (finns ju en liiiiten liten minimal chans att man hinner bli spontangravid) Om vi skulle bli gravida på egen väg så är det "onödigt" att hämta ut allt och sen inte behöva använda det. Eller hur skulle ni andra ha gjort? Eller hur har ni gjort?
    Jag gjorde korta metoden, fick ut 44 ägg vid ÄP (antal äggblåsor vet jag inte för det sa de inte)... Så nog är den korta metoden också effektiv Glad
  • barreliten
    drömmer om ett barn skrev 2012-07-26 09:18:25 följande:
    barreliten: Vad roligt att höra att landstinget finansierar er IVF, grattis! {#emotions_dlg.flower} Hade varit minst sagt upprörande om dom inte hade gjort det.. Blev ni ställda i kö i samband med att frågan skickades till landstinget?
    Jag vet inte riktigt om vi blev det. Landstinget hade iallafall skickat en remiss till Umeå nu.
    Väntar på att min läkare ska komma tillbaka från semestern så att jag kan kolla med honom hur vi gör nu.
  • Chan2
    Drömmen om ett barn: Tack för att du gjort värsta researchen {#emotions_dlg.flower} jag har själv också googlat och de enda man hittar är sånt som är skrivet här på Familjeliv. Så jag hoppas att det går bra iaf Glad man vill ju bara slippa göra om det om och om igen och sen så har jag och min sambo beslutat att vi endast ska ge detta en chans på de gratis försök man får via Landstinget så då är det extra spännande/krävande.

pinglan2010: WOW, du ger mig hopp Glad hur gick det för er sen? Har ni fått ett efterlängtat barn?

Nu vill jag bara att det ska bli början/mitten på September för då vet jag sååå mycket mer tex om vi äntligen ska bli 3 Tungan ute
  • Mustikka

Drömmen om ett barn: sköldkörteln kollar de innan IVF, men tror inte de kollar om man har någon vitsminbrist.

Chan2: du kan nog vänta med att hämta ut medicinen, huvudsaken är att du beställt allt så det finns där. Sen sa de på kliniken att om det skulle bli medicin över så ville de ha den.

Angående korta och långa metoden så vet jag inte så mycket, men tror att båda är lika bra. Vi körde långa och det gick på första försöket:)

• pinglan2012
    Chan2: jag blev gravid på första försöket, men fick tyvärr missfall. Ska göra FET (insättning av fryst embryo) nu snart. Har 15 embryon av toppkvalité i frysen så jag slipper förhoppningsvis göra om äggplocket!

Lycka till för dig, det kommer nog att gå bra!!!! Skrattande
  • A79
    Emilotta skrev 2012-07-24 19:07:34 följande:
    jag har sluppit att spy vilket jag är mycket glad för! jag är bara några dagar efter Mustikka 10+2. egentligen kanske det inte ska synas med det gör det=) 
    Det är väl olika från persson till persson hur magen blirGlad Vad roligt att din mage ha blivi större Solig

Min mage var stor redan innan jag vart gravid pga stimuleringen.. fast kanske inte så stor som den är nu, plus att den ändrat form.. ser mer gravidstor ut istället för svullenstor & dessutom hårdare.
    Får jag dåliga nyheter efter UL imorrn vet jag inte vart jag ska ta vägen!!! så nervöös...

Skönt att du sluppit spy iafFlört
    Ska ni göra KUB?
    Mustikka skrev 2012-07-24 19:56:34 följande:
    A79: Vad härligt att du känner den lilla röra sig!Glad Då behöver du inte oroa dig! Så skönt! Längtar tills jag kan känna min lilla{#emotions_dlg.flower}
    Vi har bestämt oss för att göra KUB, fick frågan av BM igår. Hon sa nåt om att vi kanske inte behöver betala eftersom vi gjort IVF, vi får se hur det blir.

Emilotta: Det var en sen tid du fick, är det för att de har fullt upp på MVC månne?
    Här va det snabba ryck med inskrivningen för att de hade så mycket att göra. Vi fick ett kortare besök än vad de brukar ha.
    Sen tyckte jag tiden till vårt rutin ul var sent, räknade att jag redan kommer vara i vecka 20 då. 
    Ja herreguu vecka 20 var sent!! ja tyckte jag fick så sent som får tid nu i vecka 19!
    Tråkigt att dom har fullt upp hos er mvc! Hoppas att ni inte blir stressade av det & hinner ställa alla era frågor bara?