• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka
    Norris skrev 2012-07-11 10:35:40 följande:
    Hej!

Jag hoppar in här och frågar lite om det går bra Glad
    Hur snabbt fick ni komma igång efter ert första besök på kliniken?
    Vi har fått tid den 15:e aug för läkarbesök och samtal. När kan man köra igång med behandlingen då?
    Har personalen varit bra?
    Gick äggplocket bra, gjorde det ont? Vet ni om man får göra äggplocket under narkos?

Ojoj jag har massor med frågor och funderingar. Är sååå himla nervös för detta Obestämd
    Vi har försökt i 4,5 år och nu orkar jag inte vänta längre. Vill bara att allt ska gå snabbt!!
    Hur snabbt man får börja med allt beror vart i cykeln du ligger. Kör ni den långa metoden så börjar man på dag 21, och med den korta dag 1. Jag hade tur som var på dag 21 samma dag som vi hade besöketGlad så fick börja med spraya direkt när jag kom hem.
    Personalen är toppen!Glad
    Under äggplocket kände jag absolut inget. Vad jag vet så erbjuder de inte nedsövning om det är det du menar med narkos?
    Jag fick en lugnande tablett lite innan sen under själva plocket så sprutar de in ett morfinliknande preparat direkt i blodet. Jag blev lite yr och illamående när vi skulle hem, men det gick snabbt över.
  • Enya
    Emilotta skrev 2012-07-08 22:58:17 följande:
    ja inväntande visst var det häftigt att se det lilla hjärtat slå! håller alla tummar att det ska gå bra för er nu!

Enya välkommen hit! läs gärna tillbaka i tråden så får du alla våra berättelser=) jag har gjort ett försök och är nu gravid i v.8 
    Hej, ok det ska jag göra, är lite förvätans full, hoppas att det ska gå bra, börjat med tabletter å spray blir på onsdag den 18, lycka till till er alla.
  • Norris
    Mustikka skrev 2012-07-12 16:28:11 följande:
    Hur snabbt man får börja med allt beror vart i cykeln du ligger. Kör ni den långa metoden så börjar man på dag 21, och med den korta dag 1. Jag hade tur som var på dag 21 samma dag som vi hade besöketGlad så fick börja med spraya direkt när jag kom hem.
    Personalen är toppen!Glad
    Under äggplocket kände jag absolut inget. Vad jag vet så erbjuder de inte nedsövning om det är det du menar med narkos?
    Jag fick en lugnande tablett lite innan sen under själva plocket så sprutar de in ett morfinliknande preparat direkt i blodet. Jag blev lite yr och illamående när vi skulle hem, men det gick snabbt över.

Ja, nedsövning var ju det jag hade hoppats på. Jag får väl fråga och berätta om min rädsla för dom så får dom lugna mig lite. Men det ska nog å bra! =)
    Vad är det som avgör om man gör den långa eller korta metoden?
  • Smilla03
    Hej allihopa. Det blev tyvärr inget plus den här gången heller. Fick mensen precis den dan jag skulle ha fått den, i Onsdags, så det blev aldrig nånting, skulle haft td den 18/7 men det är ingen mening att testa. Har haft så mycket att göra de sista två veckorna så jag har knappt hunnit vara här och läsa hur det går för alla. Jag ska maila Umeå nu och hoppas vi får en ny tid i Aug för att sätta in en ny frysis. har 3 blastocyster kvar. Nu är det dax att betala själv, känns trist att vi här i Norrland endast får ett IVF, men men., som tur är får vi göra bruttolöneavdrag via jobbet, ska kolla upp hur det funkar när jag har semester. Men stort lycka till ni andra som ruvar. Massa kramar

Väntrummet 

* Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren)
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)
    *
    Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)

Sprayar

Sprutar

Väntar på ÄP/ET

Ruvar
    * LindaM testdag 27/5
    * inväntande testdag 11/6
    * Sofiali77 testdag 12/6
    * Tinzu (första IVF) Testdag 19/6
    * Turtle01 (första IVF) Testdag 20/6
    * EEJ, andra IVF (FET), testdag 5/7
    * Drömmer om ett barn, andra IVF (FET), testdag 8/7

GravidGravidaGravid
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
  • A79
    Neej det är så tråkigt att höraSmilla03!!
    Vet inte va man ska säga?
    Bara stoor kram till dej!!Nalle

Gjorde om listan el jag kopierade den sista som gjordes före smilias.
    Skriver här med fet stil & har försökt ändra men blir fet stil hur jag än gör??

Alla ni som inte står med kan fylla i :)

Väntrummet 
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren) 
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF
    Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)

Sprayar 

Sprutar 

Väntar på ÄP/ET 

Ruvar

GravidGravidaGravid 
    * A79
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)
  • A79

Tesstar!.. jepp nu skriver jag med normal stil igen :)

Hur går det för er andra som tog er förbi ruvarstadiet?  Mustikka &Emilotta??

• drömmer om ett barn

Hej allihopa! Har haft en liten paus från Familjeliv, behövde rensa huvudet och tänka på något annat ett litet tag. Hoppas ni haft en bra sommar hittills och fått mycket sol! Solig Är det någon som vet vilket datum kliniken öppnar igen?

Smilla03: NEJ.. vilka tråkiga nyheter. Jag är verkligen ledsen för er skull.. Gråter Usch, varför ska det vara så att dom som redan fått kämpa extra hårt måste stå ut med motgång efter motgång?

Är så förbannad på vårt landsting som inte tycker att vi i norr är lika mycket värda som kämpande par i andra delar av landet där man som mest får 3 stycken IVF:er samt obegränsade FET finansierade.

Enya: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Jag har hunnit göra ett färskförsök och ett frysförsök. Tiden med spray och sprutor gick över all förväntan, fick inga biverkningar av medicinerna utan mådde precis som vanligt. Äggplocket gick också bra, kändes bara som lättare mensvärk precis mot slutet. Det jobbigaste under denna behandling har varit den mentala stressen.. risken att inte bli nedreglerad, att inte få några äggblåsor, att äggen inte skulle bli befruktade och framförallt ruvartiden.

Har för mig att chansen att lyckas på ett färskförsök är cirka 30%. Vid vårat frysförsök sa läkaren att det var 25% chans att lyckas.

Om jag fick börja om med denna resa hade jag följt rådet vi fick av läkaren som gjorde våran utredning på hemorten. Han sa att man inte ska ha för höga förhoppningar och ställa in sig på att det faktiskt kan misslyckas. Men det är svårt.. var beredd på ett misslyckande andra gången (trodde jag) men när menskänningarna kom kändes det ändå som att hela världen rasade. Det gör så oerhört ont inombords.

Lyckligtvis är det långt ifrån alla som misslyckas på första försöket vilket vi har bevis på här i tråden! Skrattande Jag hoppas att det går lika bra även för er och att ni slipper alla tråkigheter som har med behandlingarna att göra.

Norris: Välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Jag hade tur med menscykeln och fick börja med nässprayen redan veckan efter vi varit på det första infomötet. Men som Mustikka skrev så beror det helt på om ni kommer köra den långa eller korta metoden (har du egen, regelbunden mens brukar det bli den långa). Jag tror att behandlingarna startar så fort det är möjligt i Umeå och att man inte behöver vänta flera månader pga stort antal patienter som man läst att det kan vara i andra större städer.

Personalen är jätteduktiga och hur gulliga som helst! Glad Mitt äggplock gjorde inte alls ont. Det värsta med den dagen var när sköterskan skulle sätta nålen i armen som får sitta kvar sedan tills äggplocket är klart. Hade aldrig fått morfin innan men det var rejäla grejer och den började verka direkt. Och dom frågar hela tiden hur det går så om du behöver mer smärtstillande får du det. Tycker faktiskt att vanligt VUL gör mer ont än äggplock. Men jag vet förstås inte hur det kommer kännas nästa gång..

Förstår att ni vill köra igång så snart som möjligt. Det tar på krafterna att kämpa under så många år. Har ni gjort utredning nyligen?

vårt2012: Jag tycker att mensen har blivit allt annat än regelbunden sen vi började med IVF. Vad stressande när du har en resa inplanerad! Förvånad Hoppas verkligen att din mens inte infaller under den tiden.

LindaM: Löste det sig med ditt recept? Hoppas det! 

• Emilotta

Smilla03: usch vad ledsen jag blir för er, hoppas verkligen att nästa lilla frysis stannar kvar hos dig. 

drömmer om ett barn: förstår att du behövde ta en paus, ibland kan man bli alldeles för inne i detta och det tar verkligen på krafterna. hoppas din sommar kommer vara solig och härlig!

A79: jo det går framåt=) har gått 9 fulla veckor nu. men illamåendet sitter i och jag mår illa från morgon till kväll mer eller mindre. ska sluta med lutinus imorgon och hoppas att det kanske blir bättre då. jag är också trött nå kopiöst och måste sova på dagarna=). visst var det dags för ditt RUL snart? har du känt några sparkar än?

Norris: som de andra skriver så går det ganska fort att få komma till kliniken och starta behandlingen dom är så trevliga och snälla så man känner sig väl omhändertagen hela tiden.  

• Mustikka

Smilla: usch så tråkigt:( ja det är så orättvist att ni ska måsta betala nästa gång! När det ändå är embryon från gratisförsöket. Alla FET efter det borde vara gratis tycker man.

A79: Här går det bara bra!:) Är i vecka 9+3 idag. Inte så värst mycket illamående, mest vid vissa lukter och så. Värst är tröttheten! Tur man har semester nu! Får hoppas jag blivit piggare när den är över. Har även molvärk till och från.

Emilotta: så roligt att vi båda är i samma vecka:) När har du beräknad bf? Visst skulle du göra ett till vul?
    Vi funderar på ett till i vecka 12-13:)