• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Norris
    Petto 83 skrev 2012-10-10 09:59:25 följande:
    Jag kör stimulerat Fet nu. Äter femanest, 3 piller/dag hade vul på dag 12 för att kolla slemhinnans tjocklek. Och på tisdag 1 vecka efter vul har jag återföring och ska du ha tagit vaggisar i 2 dagar + femanest.
    Ok, men man behöver inte spraya eller spruta nåt?
  • Norris
    Freja150 skrev 2012-10-10 10:15:46 följande:
    Nu har jag prata med kliniken, blir ostimulerat FET i nästa cykel, dvs i november. Vi får inte sätta in båda våra embryon, vi är för unga och har inte försökt nog länge... Vilken ironi... Men men. Det positiva är att slippa hela hormonbehandlingen, även om jag nu upplevde den ganska lugn - rent fysiskt, den mentala biten är ju något helt annat.
    Men va skönt att få köra igång direkt. Jag tycker ändå att ni borde få båda embryn insatta.
    Dom tinar väl båda ändå?
    Hur gamla är ni och hur länge har ni försökt?
    Jag ska "tjata" lite till nästa gång att vi vill ha två stycken. =)
  • Petto 83

Norris: nä tror inte det. Vilket känns väldigt skönt då jag mått väldigt dålig under behandlingen. Gick ju bra förut men ni då man har en liten kan man inte lägga sig hur som helst.

• Petto 83

På vårat andra försök frågade jag om vi kunde få 2 embryon tillbaka men fick då till svar att det är inget man kan önska utan kvalité och antal försök påverkar och att det är något som deras chef bestämmer inte läkaren själv... Jaha tänkte vi. När det var dax för återföring fick jag veta i gynstolen att vi skulle få 2 i bra kvalité och även embryo glue. Så jag vet inte hur det egentligen går till, för det var inte så att vi tjata direkt Men då blev jag i alla fall gravid och om det har att göra med antalet el embryo glue eller att det bara var vår tur vet vi inte.

• Freja150

Petto 83: ja, men då kanske det finns hopp om båda embryona! Norris: dom tinar bara ett åt gången, så klarar det första upptiningen så blir det andra kvar i frysen. Vi är 28 och 33 så jag tycker ju inte att vi är sååå unga...

• Freja150

Det är första IVF-behandlingen men vi har försökt i 3,5 år på egen hand innan ivf

• Chan2
    Sofiali77 skrev 2012-10-09 22:26:35 följande:
    Ja, min mens har blivit rubbad varje gång vid IVF. Ibland också nästa mens.

Känns lite hopplöst här idag. Kunde inte hålla mig från att tjuvtesta eftersom jag håller på att bli ett nerv vrak av alla tankar som snurrar...och det var så klart minus på RD6 med blasto.Rynkar på näsan
    What does it take to succeed?

Alltid denna balansgång...nerv vrak eller besvikelse
    När du skriver att din mens blivit rubbad, menar du då att den ej dykt upp alls? Eller att du typ fått den men att den varit blek i jämförelse med vad du är van vid, dvs typ störtflod i dagarna 5-7, mensvärk och uppblåst mage...

Jaja, jag har iaf telefontid med läkaren från IVF kliniken idag så jag kan ju ta och fråga henne lite kring det oxå, konstigt att man kan vara nervös inför ett samtal som inte bör innebär något hemskt.
  • Norris
    Freja150 skrev 2012-10-10 12:34:36 följande:
    Petto 83: ja, men då kanske det finns hopp om båda embryona! Norris: dom tinar bara ett åt gången, så klarar det första upptiningen så blir det andra kvar i frysen. Vi är 28 och 33 så jag tycker ju inte att vi är sååå unga...
    Aha, jag hade fått för mig att dom brukar tina mer än ett åt gången ifall det ena inte klarar upptiningen eller nåt...
    Då e ni ju nästan samma ålder som oss. Vi e 30 båda två.
    Vi har ju bara gjort ett försök också men försökt aktivt på egen hand i 5,5 år och utan preventivmedel i 10,5 år. Å inget fel på nån av oss. Konstigt tycker jag!
    Vi vill ha så många barn så lyckas det inte snart så kommer vi inte hinna få alla barn innan vi e för gamla.
    SÅ det blir mitt argument till två embryon hehe =)
  • Norris
    Petto 83 skrev 2012-10-10 12:10:07 följande:
    På vårat andra försök frågade jag om vi kunde få 2 embryon tillbaka men fick då till svar att det är inget man kan önska utan kvalité och antal försök påverkar och att det är något som deras chef bestämmer inte läkaren själv... Jaha tänkte vi. När det var dax för återföring fick jag veta i gynstolen att vi skulle få 2 i bra kvalité och även embryo glue. Så jag vet inte hur det egentligen går till, för det var inte så att vi tjata direkt Men då blev jag i alla fall gravid och om det har att göra med antalet el embryo glue eller att det bara var vår tur vet vi inte.
    Kanske dum fråga... men embryo glue, vad är det? Det låter ju bra, det vill jag också ha! =)
  • Sofiali77
    Chan2 skrev 2012-10-10 12:48:03 följande:
    När du skriver att din mens blivit rubbad, menar du då att den ej dykt upp alls? Eller att du typ fått den men att den varit blek i jämförelse med vad du är van vid, dvs typ störtflod i dagarna 5-7, mensvärk och uppblåst mage...

Jaja, jag har iaf telefontid med läkaren från IVF kliniken idag så jag kan ju ta och fråga henne lite kring det oxå, konstigt att man kan vara nervös inför ett samtal som inte bör innebär något hemskt.
    Jag har alltid fått mensen, men den har varit både 3-14 dagar sen, mer sparsamt/rikligare och färre/fler dagar än normalt. Jag frågade läkaren om det och hon sa att det är supervanligt med rubbningar.

Idag var det kört för mig. Störtflod av mens på morgonen på RD 7 med blasto. Bara att invänta nytt färskförsök i november. Då ska jag ha allt: embryoglue, innohep, trombyl, kortison och 2 tillbaka. De kan ju försöka stoppa mig!