• Vickan I

bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni

MtillMoJ- roligt att höra av dig. Vi är väl alla lite mer eller mindre i bakgrunden, men roligt och intressant att få lite uppdateringar om hur alla har det och hur det går för kidsen lite då och då när tid och ork finns. Hur gick det idag? Vilken häftig rulle .

• Vickan I

Hej tjejer! Hoppas allt är är bra med alla stora och små och att ni klarat er från magsjuka, vattkoppor, flunsan och allt annat som verkar gå nu, iaf här där vi bor. Blää, även om vi klarat oss bra *ta i trä*

Var i tors på VC med Axel för att få remiss till blodprovstagning/allergiutredning. Läkaren, en ny barnläkare, som vc skaffat var så J Ä * L A otrevlig så jag var halvt i chock tror jag efteråt. Vi fick vänta i 40 minuter innan vi fick komma in pga en miss i bokningen och detta var hon superarg över och diskuterade med en kollega framför mig. Ok att hon blir arg på sin chef som bokar in patienter när hon inte ska ha några, men var proffsig för sjutton. Så hon var arg redan från start och Axel hade ju tröttnat rejält redan innan efter 40 min i väntrummet med mig jagandes efter med "nej, sluta, inte ligga ner, inte röra, inte..." bland alla sjuka och baciller. Så jag ger han en skorpa som jag har med i "krislådan" för att han ska sluta skrika och vi kunna prata och då säger läkaren snorkigt "brukar du ALLTID hålla på och småmata honom med kakor, för då är det inte konstigt att han är lös i magen". Jag blev helt paff och då säger hon "...och vad har han i flaskan han dricker ur". Vatten svarar jag och hon fnyser typ. Sedan undrar hon hur "hur lös i magen kan han egentligen vara, för han är ju rultig" och...ja en massa annat otrevligt. Självklart behöver de ställa frågor, men finns olika sätt. 

På fredagen tog vi iaf blodproven och det gick superbra trots tre olika sköterskor och SEX stickförsök innan de gav upp och stack han i två fingrar. Han var så duktig och jag var så glad att jag krävde att få remiss till Astrid Lindgrens provmottagning där de är vana och verkligen tar sig tid och inte gick till vår vc. Får se, tror inte det kommer visa ngt, men vi måste börja någonstans. Hört så många som har allergiska barn, men där inte tester visar ngt, men det blir bättre av uteslutande. Annars får jag be en annan läkare om intyg för att utelsuta livsmedel på förskolan. De gör inte det annars.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Glad påska allihopa!

Hej NiCe och Cw och välkomna till tråden.

NiCe - Bara skriva av dig om det behövs. Vet så väl hur jobbig väntan på svar är. Många gånger kommer aldrig svaren. För mig har det med tiden inte blivit så viktigt med en diagnos längre för Axel. Det har någonstans på vägen ändrats.

Cw - Känner väl igen mig i dina tankar också. Här var det dock maken som var (är) optimist och tycker allt är ok, men jag som mer tänker katastroftankar. Är väl för mig en försvarsmekanism för att hantera ev dåliga besked, att vara beredd på dem. Vad roligt att han tog sex steg . Vi har verkligen fått mkt hjälp hos vår sjukgymnast och Axel skulle inte kunna allt han kan idag utan henne. Små saker som man inte tänker på många gånger och någon som påminner att man inte ska hjälpa för mycket för fort som jag lätt gör...

MCUL - Ja aldrig att de där klåparna på min vc skulle få sticka honom. Nu är ju Axel rätt rund så det bidrar väl också till att det är svårt . Har dock inte fått svaren. Den sura läkaren sade 7-10 dgr, men gått 14 dgr nu. Får ringa jaga efter påsk. Men tror inte det visar ngt ändå :/ . Men ett första steg.

• Vickan I

MtillMoJ - Grattis, vad roligt :)! Vad tycker storebror? Min första var minus 19, men bara 8 dgr tidig. Hoppas ni alla mår bra. Vad bra att det finns flera olika varianter på rulle, så ni kan byta tills ni hittar det bästa.

• Vickan I

Hej jag är också kvar :)! Ska läsa och kommentera, men är sjuk och sänkt (inget farligt) just nu bara. Återkommer när jag piggat på mig :)!

Cw- vad skönt att höra att allt gick bra!

• Vickan I

Hej alla! Hur går det för er? Hoppas era små hunnit med fina framsteg . Har några av er fått provsvar eller varit på möten med hab osv?

Här rullar det på. Har precis suttit och knåpat ihop en egenremiss till allergimottagningen för barn, då läkaren på vc var så jäkla otrevlig och dum så jag vägrar gå tillbaka dit. Axel är så himla prickig och har börjat få eksem både i arm- och knäveck. Dessutom är han så himla lös i magen vilket är jobbigt för honom...och oss... 

Vi kämpar med att kissa på toa/pottan sedan några veckor. Går sådär. Han sätter sig gärna, men det kommer bara liiiite, man ser hur han får ta i och sedan tycker han det är klart och blir jättearg och man försöker få han att sitta en stund till. Hoppas snart det släpper så han liksom bara avslappnat kan kissa "ur sig helt" haha eftersom resten av kisset kommer på mattan ett kort tag senare istället.

• Vickan I

MCUL - Vad bra att neurologen fixade med medicin. Så skönt när något kan gå lätt också . Hoppas gåstolen har kommit. Ja jag får kanske gå via HAB istället. Fick aldrig någon bekräftelse (om man nu ska få det iofs) på om de mottagit min egenremiss : / . 

Cw12 - Vad duktig han är, heja !!! Fantastiskt att han säkert kommer gå helt snart. Sommaren är verkligen toppen för framsteg med mindre kläder och mer spännande att vilja ta sig runt i parken osv. Håller tummarna att ni får svar snart och att det visar "bra" saker. Väntan och ovissheten gör ju att man hinner tänka lite mörkt ibland. Nja, ärligt var det förskolan som var duktiga haha. De berättade vid hämtning en dag att Axel kissat på toaletten och sedan dagen efter igen och då passade vi på att prova hemma också så klart. Vi får se hur det går. han tycker om att få tömma pottinsaten i toaletten och spola, men idag halkade han i pölar från storebrors badvatten med pottinsatsen i handen och ramlade och fick kisset över sig . Stackars skrutt, men liiiiite komiskt såg det ut...iaf när man insåg att han tur nog inte slog sig också.

• Vickan I

MCUL - Fick svar på egenremissen här om dagen. Väntetid ca 3 månader, men väntat eftersom det bla är sommar också, så går nog inte fortfare någonstans direkt. Fungerar det inte blir det def till att fråga HAB. Oj, sex månader, det är väntetid det. Tur man blir rätt bra på att vänta tillslut.

Cw - tycker absolut du ska ta med en vän. Jag hade med min mamma den gången maken inte kunde. Inte för att det måste vara pga "dåliga besked", men jag tycker ofta man har någon slags anspänning när man ska dit och vad som ska ske och att man lätt missar information som sägs eller inte säkert minns hur de menade osv. Då är det bra att varit två så man kan kolla av att man uppfattat det som sades lika. Särskilt jag som tolkar saker rätt negativt ofta när det gäller Axels utredning, då är det bra med någon annan som hör läkaren på ett helt annat (mer positivt) sätt ibland .

• Vickan I

Cw12 - Hoppas kalaset blev lyckat och att mötet imorgon går bra. Tar du med dig någon?

MCUL - Hoppas ni fått hem gåstolen och att den blev en hit och att ni fått vara friska nu.

NiCe - hur är det med er nu? Hoppas allt gått bra.

Vilken värme vi har puh. Jag jobbar denna vecka och maken har semester med barnen. Men snart blir vi lediga tillsammans. Axel älskar att få plaska i plaskdammarna och få vattna buskar och gräs ohejdat .

• Vickan I

Cw12- Vad roligt med lyckat kalas, men man blir trött . Tur ni får komma bort och vila upp er lite och bli ompysslade. Förstår att det känns kluvet med provsvaren. Köper tanken med varför läkarna inte säger vad de misstänker, eller tror, men jag skulle ändå velat få höra. Tänker liksom det värsta ändå annars...Det är så mycket känslor och tankar och man vill veta, men ändå inte ibland, beroende på vad det kan tänkas vara osv. Axel är också svårstucken, men sköterskorna på Astrid Lindgren var fantastiska, men sådant är aldrig roligt. Tror Axels logoped kommer rek stödtecken när vi ska dit i höst när han är tre också.

Svar på tråden bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni