Vickan I skrev 2013-02-01 10:37:32 följande:
Lollo - vilka fina framsteg! Vad roligt. Axel ska börja förskolan i maj och det känns kluvet. Men tror det kommer göra honom och oss gott. Men tråkigt att han slutat växa. Ja blodprov är inget kul. Axel fick också lämna igår, men gick bra. De lyckades få två rör genom ett stick i fingret! Sist till kromosomanalysen fick de tillslut ta i foten och oj vad han skrek då :(. Håller tummarna för bra svar, vet vilken oro det är att vänta.
Jobbigt med maten. Det hjälper inte att han äter innan er? Tråkigt, men fungerade lite bättre en period med storebror. Med han hade (har) vi stora matproblem. Dietisten sade då att vill han inte sitta vid bordet så låt han äta på golvet eller vad som krävs. Men han åt verkligen inget. Men hjälpte också lite faktiskt. Svårt förstå vad de vill ibland :/, och de vet nog inte alla ggr själva ens. Kul att tecken fungerar. Logopeden var lite inne på det för oss att testa också om Axel inte kommit igång om ngn månad el två.
Ja vi var lite nervösa med förskolan då han inte var lika rörlig som sina jämngamla. Lyckligtvis är förskolan med personal helt underbara och stöttar och hjälper honom i hans takt! Trodde aldrig det skulle gå så bra som det gjort! Och han stormtrivs på dagis. Nästan lite för mycket ibland känns det som när han börjar protestera mot att åka hem! :)
Ja att han inte växer är rätt jobbigt. Både jag och pappan är långa så han borde växt mer nu....Han står stilla på sina 80 cm och inte en chans att han vill väga mer än 10 kg. Han har varit så sedan i somras...:( Vi får se vad som händer. Jag tror ju inte det hjälper att han äter så dåligt...
Nej vi äter alltid tillsammans men det gör ingen nytta. Faktum är att jag några gånger fått gå iväg för att inte bryta ihop och då har det hänt att han börjat äta lite...när han sitter själv vid bordet. Vi har provat det lite ibland men det är lite vanskligt med tanke på att han snabbt kan trilla ur stolen om han blir för arg och det här med att spänna fast honom i stolen är en ren omöjlighet...Han äter dock bra på dagis när han har sina jämnåriga runt sig...Ärligt talat känns det mest som att han har fått för sig att utmana oss med matstunden utan någon egentlig logik hehe, men det kan ju vara för att man inte kan sätta sig in i vad han vill och menar. Eller ja, jag vet ju egentligen vad han vill. Han vill ha macka, fruktyoghurt och/eller bär/frukt... Vet inte riktigt hur man ska göra där. Jag har gett mig dän på att han ska äta mat och inte leva på macka och frukt (vilket han nästan alltid gjort...och inte växt på) men han går inte med på det... jaja...
Ärligt talat - testa med tecken, oavsett om han kommer igång om en vecka eller om en månad med talet! Det försenar inte hans tal bara för att han tecknar och det har verkligen hjälpt oss såååååå mycket att lillkillen snappat upp bara ett fåtal tecken! Sån fröjd med kommunikation! Glömde på listan att han även kan tecknet för borsta tänderna och använder det flitigt. Han får borsta tänderna själv så får vi snabbskrubba gaddarna när vi kommer åt. Har försökt länge att vi ska borsta tänderna som tandläkaren säger men det går bara inte. Vi försökte i tre månader sedan gav vi upp och lät honom borsta själv. Usch har en känsla av att jag är alldeles för inkonsekvent som förälder. Men får öva helt enkelt!