• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • CoolJen

Antar att vi har delad ekonomi. Vi delar gemensamma räkningar, betalar våra egna och har sen våra egna pengar kvar att leva för.
    Dock så delar vi med oss om den andre behöver.

Just nu under föräldraledighet så funkar det inte så utan allt är gemensamt. Finns det några korvören kvar efter räkningarna så delas det upp.

Vi har tjänat ungefär lika mkt.

• pelargooo

Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög!

Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!

• pelargooo

Och jag VET att det är ett galet inlägg med tanke på att barn svälter i världen..

• Fjuppan

Vi resonerar som så att vi lever tillsammans varför vi också har pengar tillsammans. För oss vore det otänkbart att den vi skulle leva enskilda liv ekonomiskt.

• peppis1

När jag pluggade förra året och vi hade just sambo lagar och ekonomi vi pluggade ett tag så fick vi veta att rent juridiskt sätt ska den med högre inkomst betala en större % till hemmet så att han ska behöva betala mindre som jag uppfattar att han vill, är inte rätt.
    själv personligen om jag var du hade jag blivit ursinnig!
    Jag och min sambo har helt gemensam ekonomi där allt åker in på samma konto för vi menar att vi är familj och vi gör inte någon skillnad på ditt och mitt, men ska vi göra något större inköp tar vi och diskuterar det först

• Majsan70
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!
    Saker till hemmet, presenter och kläder till ert gemensamma barn är GEMENSAMMA utgifter som han SKALL vara med och ta del av. I annat fall är han en snyltare. Det har lix inget med intresse att göra.
  • silavs

Vad ska du med honom till när han har en sådan inställning

• PerG
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:

Gemensamma utgifter (presenter, utgifter till dottern) borde ni väl åtminstone dela på? Ett gemensamt konto ditt ni båda sätter in pengar som används till gemensamma utgifter (kläder till dottern, presenter, och sånt) kanske?

Vi har ett gemensamt konto som vi båda sätter över pengar till (jag sätter över mer eftersom jag tjänar mer) där alla gemensamma räkningar dras ifrån. Dit har vi också varsitt betalkort kopplat vilket gör att vi enkelt kan välja rätt "kort" (det gemensamma eller det "egna") när vi ska betala beroende på om det är en gemensam utgift eller inte (mataffären, IKEA, restaurang, etc). På så sätt har vi en "halvgemensam" ekonomi men vi har ändå varsitt "eget" konto att disponera fritt. 

Något sådant kanske vore en bättre lösning för er? Låter ju helt sjukt att du, som tjänar mindre, i praktiken betalar en större andel av de gemensamma utgifterna? Ni borde ju som minst dela på utgifterna 50/50, eller (om ni är överens) nån slags procentuell fördelning utifrån inkomst... 
  • S Sofia

Han tjänar mer än mig, betalar för bilarna (bensin, reparationer mm), huset, (ALLA räkningar som kommer med huset)
    Jag betalar för maten, kläder, extra shopping (inredning mm) barnens aktiviteter (fritids, bad mm)

Vi har "delad gemensam" ekonomi.
    Jag tror vi ALDRIG har bråkat om pengar, möjligtvis för att jag är lite mera slösa än han. Men det är nog mest han som frågar om vi har råd med detta denna månad.
    Vi har varsin bank och bankkonton, lönerna går till varsitt konto. Vi sparar var för sig. (köper från båda om det är något stort och dyrt, försöker dela upp så det blir någorlunda lika)

• h8him

Det låter trist att ni har blivit sambo, köpt hus och fått barn utan att ha pratat och kommit överens om ekonomin. Är han ointresserad av heminredning osv så kan det vara svårt att motivera honom att betala hälften. Men, barnens kostnader, efter att barnbidraget är avdraget, presenter och annat som hör till er båda ska ni definitivt dela på tycker jag.

Kan ni kanske boka tid för ekonomisk rådgivning? 

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...