• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Ludwigs avsky mot sängen har vänt nu i en månad har jag nattat honom kl 20 i vagnen men denna veckan har jag nattat honom i sängen. Första kvällen var han lite orolig och det tog 40 min för honom att somna. De andra kvällarna har han varit så trött så han somnat på två sekunder. Räknar med bakslag men det är rent underbart att ha två nattade barn 20:15 på kvällen.

• Boel

Har ni märkt någon tendens hos era ca 4 månaders-bebisar, att de sover bättre på natten ifall de är vakna mer under dagen?
    Jag har nojat lite över att nätterna kommer bli sömnlösa när min sover mycket under dagen, men har hittills inte sett någon direkt koppling.

• corky
    Boel skrev 2014-04-11 18:56:55 följande:

Har ni märkt någon tendens hos era ca 4 månaders-bebisar, att de sover bättre på natten ifall de är vakna mer under dagen?
    Jag har nojat lite över att nätterna kommer bli sömnlösa när min sover mycket under dagen, men har hittills inte sett någon direkt koppling.

Min kille sover lika oavsett om han sovit mycket och länge eller lite och småstunder under dagen. God dagsömn ska ju ge god nattsömn säger de, så jag har försökt sträva efter det, men grabben sover lika ändå :)
  • Plopps80

God sömn på dagen föder god sömn på natten. Har Ludwig sovit dåligt på dagen blir natten ofta bökigare. Dock håller jag honom nu vaken från kl 16 nu och då stensomnar han i sin säng för natten kl 19-19:30. Tänkte byta till sittdel på vagnen i helgen. Känns liiite jobbigt för han har alltid älskat sin vagn. Han har ju sovit där dag och natt. Men nu somnar han i sin säng på kvällen och på dagen börjar han bli allt mer missnöjd med att bara ligga rakt upp och ner. Försöker bulla upp honom men han åker bara ner. Han blir 5 mån 23/4 känns lite tidigt att byta men det börjar bli ohållbart. Någon mer som bytt till sittdel?

• MissKaos

Varit på universeum med ungarna idag. Mysigt! Märker att e har svårt att äta det händer så mkt där.. sov nog lite lite med. Återstår att se hur natten blir.

jag har fått värsta dödsångesten. Hoppas ingen mer har drappats av existensiell ångest för fy. Gräsligt. Psykologtid på tisdag. 40årskris, ansvaret för två barn förlute sömn min morfar gammal och risig och livstrött. Vet inte vad som utlöst detta. Någon mer?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Med Douglas har typ aldrig krånglat med
    Sömnen, han somnar direkt när han är trött, vilket är typ att han är vaken två-tre timmar Max sen somnar han i famn eller vagn eller oftast själv i babynestet. Sover för natten mellan 18-20 och sover till 07 typ med två uppvak för mat.

Ferdinand däremot märker jag sådan otrolig skillnad om han inte sovit bra under dagen. Då är han helt övertrött och vaknar flera gånger under natten. Tror på de plopps skrev någon gång förut att de bearbetar mer intryck under dagen så de får lugnare sömn på natten. :)

• Felinne
    MissKaos skrev 2014-04-11 20:16:39 följande:

Varit på universeum med ungarna idag. Mysigt! Märker att e har svårt att äta det händer så mkt där.. sov nog lite lite med. Återstår att se hur natten blir.

jag har fått värsta dödsångesten. Hoppas ingen mer har drappats av existensiell ångest för fy. Gräsligt. Psykologtid på tisdag. 40årskris, ansvaret för två barn förlute sömn min morfar gammal och risig och livstrött. Vet inte vad som utlöst detta. Någon mer?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag har tidigare haft extrem dödsångest. Kom sig av att jag en natt drömde om vad som händer när vi dör. Tyckte det var helt fruktansvärt eftersom det slog mig att det faktiskt måste vara en sanndröm. Ska såklart inte återberätta det för att ge någon annan ångest. Jag tänkte i alla fall på den drömmen och döden varje dag ända till jag blev gravid (typ 2,5 år). Då släppte det lite. Och nu har jag för tillfället förträngt det.

Låter väldigt sunt att gå och prata med någon tycker jag. Hoppas att det hjälper dig. Tror att alla människor tänker i mer eller mindre utsträckning på döden eftersom vi mig veterligen är de enda varelserna på jorden som har förmågan att överblicka våra liv på det sättet. Är ju visserligen en väldigt klen tröst men kanske kan vara skönt att känna att du inte är ensam om att tänka på det.
  • MissKaos

Inboxa gärna drömen om du vill.

Det värsta har släppt för nu pratat med en ny men god vän och känner mig bättre. Tror dock det kommer komma tbx. Sömnbrist då bebis vaknar vsrannan timme gör väl psyket skörare med kan man tänka.

vad skönt att det la sig vid graviditeten för dig.

Felinne skrev 2014-04-12 04:15:34 följande:
    Jag har tidigare haft extrem dödsångest. Kom sig av att jag en natt drömde om vad som händer när vi dör. Tyckte det var helt fruktansvärt eftersom det slog mig att det faktiskt måste vara en sanndröm. Ska såklart inte återberätta det för att ge någon annan ångest. Jag tänkte i alla fall på den drömmen och döden varje dag ända till jag blev gravid (typ 2,5 år). Då släppte det lite. Och nu har jag för tillfället förträngt det.

Låter väldigt sunt att gå och prata med någon tycker jag. Hoppas att det hjälper dig. Tror att alla människor tänker i mer eller mindre utsträckning på döden eftersom vi mig veterligen är de enda varelserna på jorden som har förmågan att överblicka våra liv på det sättet. Är ju visserligen en väldigt klen tröst men kanske kan vara skönt att känna att du inte är ensam om att tänka på det.

• Plopps80

Idag hände det som inte får hända! Pärra la Ludwig på skötbordet som har två stadiga väggar på var sida så han kände nog en falsk trygghet. Han stod och rakade sig bredvid och ser Ludwig falla handlöst mot golvet där det ligger stenhårda klinkers. Han fångade honom i sista sekund. Jag låg och sov och hör Ludwig skrika på ett sätt jag aldrig hört. Jag rusade upp och där stod en chockad Pärra med en hysterisk Ludde. Tog jättelång tid innan han slutade snyfta. Ammade i säkert 30 min hud mot hud. Jag är så skärrad och mår så dåligt över detta. Det mal hela tiden i huvudet vad som kunde hänt. Han kunde dött eller blivit svårt hjärnskadad. Står inte ut med tanken ens. Så glad att det gick bra!