• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan

Här är nog lite tänder på G, mkt gnida händer o tugga på saker o dreggel. I övrigt lätt - om han har bajst på dagen sover han ca 10h i sträck, t.ex. 20-06. Om inte bajsar han ibland pånatteb men mer vanligt pruttig o vaknar till 1-2 ggr o vill få nappen instoppad o så kommer bajset vid 06 där. Halva veckorna sover vi helnätter. Är så tacksam för det att jag vill gråta ibland när jag tänker på nyföddperioden. Han sätter sig upp med sit-ups nu, ramlar igen, rullat, håller upp hela överkroppen o sitter lite på höften. Däremot ointresserad av att stå!

Dagarna rullar på :) fått en kul föräldragrupp!

Smakar på mat nu, följer oss som en tiggande hund med blicken när vi äter. Tycker allt är gott - grön ärtsoppa, tartex o smör, banan. I morgon blir det gröt första gången! Ammar 50 % ca.

Han är 15v nu o väger 9 kg. Vet inte längd men ca 68-70 tror jag. Mäter om nån vecka igen.

Det rullar på liksom!

• MissKaos

Skönt! Elsa sover risigt nu. Sover men vaknar massor..

kul med bra flgrp.

Repan skrev 2014-04-05 22:17:32 följande:
    Här är nog lite tänder på G, mkt gnida händer o tugga på saker o dreggel. I övrigt lätt - om han har bajst på dagen sover han ca 10h i sträck, t.ex. 20-06. Om inte bajsar han ibland pånatteb men mer vanligt pruttig o vaknar till 1-2 ggr o vill få nappen instoppad o så kommer bajset vid 06 där. Halva veckorna sover vi helnätter. Är så tacksam för det att jag vill gråta ibland när jag tänker på nyföddperioden. Han sätter sig upp med sit-ups nu, ramlar igen, rullat, håller upp hela överkroppen o sitter lite på höften. Däremot ointresserad av att stå!

Dagarna rullar på :) fått en kul föräldragrupp!

Smakar på mat nu, följer oss som en tiggande hund med blicken när vi äter. Tycker allt är gott - grön ärtsoppa, tartex o smör, banan. I morgon blir det gröt första gången! Ammar 50 % ca.

Han är 15v nu o väger 9 kg. Vet inte längd men ca 68-70 tror jag. Mäter om nån vecka igen.

Det rullar på liksom!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Ludwig försöker ta sig framåt nu. Han snurrar på golvet och åker bakåt. Blir jätte-frustrerad. Idag la jag honom på soffan och plötsligt låg han på mage och kravlade haha. Mycket på gång nu. Inte underligt att han är så gnällig och sover dåligt. Han har börjat äta mkt mer gröt nu. Han får morgon och kväll och nappflaska med kokt vatten. Från att sitta som en hösäck i stolen har han hittat balansen och sitter perfekt. I natt sov han rätt ok mot dessa marsrömsnätter senaste veckorna. Han somnade 20-01 och sedan åt han väl någon mer gång och vaknade urpigg kl 06.

• sarak

Vi har varit iväg ett gäng på fjällsemester, kom hem igår. Rasmus har stormtrivts, sovit gott, varit superglad hela tiden. Jag har kunnat åka ganska mycket skidor, många som har velat se efter honom under tiden och stuga mitt i backen så enkelt att åka hem och amma. Så underbart! Nu har han även smakat avocado och banan, hade med det som han fick suga lite på när han blev lite otålig i bilen dit och hem. Bra underhållning en stund. 

• Felinne

Visst var det någon här som skrev hur ni hanterade magsjuka för att inte sprida smittan? Hittar det inte just nu bara.

Min lille kille fick nämligen sitt tremånadersvaccin ihop med sin andra dos mot rotavirus och nu verkar jag fått det där förbaskade viruset. Var uppe hela natten och kräktes. (Slutade räkna efter tionde gången på typ 2-3 timmar.) hursomhelst. Vad kan jag göra för minimera smittorisken? Jag försöker vara noga med att tvätta och sprita händerna, vi ska slänga alla handdukar i tvätten och sprita av toan och handtagen men finns det något mer? Vill ju inte smitta varken min man eller son.

• mamma till oliver

Hej ;) länge sen jag skrev :) savannah blir 4 mån nu den 11/4 hon sover lika bra på natten än kan vara krånglig med sömn på dagen istället o vill gärna vara nära nära o sitta i knät :) visst sover ju hellre på natten o hon krånglar på dagen men hon kan väl sova lite för sig själv pp dagen iallafall :) vill bara ligga på mig el sambon o sova på dagen o självklart får hon det , på natten ligger hon själv iallafall :)

Hon vänder sig o är en glad tjej :) har börjat smaka gröt o frukt puré o det verkar hon älska , är ju en stor utvecklings fas nu hon är i så sömnen på dagen blir bättre det vet jag ..

Hon dregglar dom en tok är som en kran som rinner o hon tuggar på allt o stoppar gärna in båda händer helst :) knager på mina fingrar så undrar om det är tänder på väg ser att det är vitt och upphöjt vid tänderna nere i fram ? Är det så för era också ?

Jo vi har varit o fjällen i 4 dagar o det gick kanon hon sov i vagnen ( där sover hon bra på dagen om vi är ute) vi åkte mycket skidor både jag o sambon o syskonen :)

• MissKaos

Ni som kör olgas bok: hurlänge har ni kört varje program? Jag körde steg ett program 1 ca 4v. Kör nu program 2 men är sugen att gå vidare.. orkar nu plankan på fötter 45sek (alla) och resterande minut på knä. Överväger att byta bara några övningar.. fortfaranfe meckigt att lämna bebisen vill eg köra cardio på gymmet.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Jis

Misskaos, jag har kört i 3 v, är på fas 2, bytte efter 2 v då det kändes för lätt! Jag kör på gymmet 5-6 dagar i veckan, funkar fint att köra när barnen sover. Jag tränar vid 20 på vardagar och tidiga helgmorgnar!

• Plopps80

Har inte öppnat Olgas bok. Men gick en halv mil nu på Morgonen. Är det fler som har ont i lederna? Jag har smärtor i höfterna och haltar när jag går, har fortfarande ont och är svag i handlederna. Har även ont i fotleder och knän. Läste att det finns något som heter amningsreumatism. Att man har högre inflammationsfaktoter i kroppen när man ammar. Jag har en autoimmun sjukdom som gör att jag alltid har lite ont i lederna men nu är det rent bedrövligt. Väldigt vanligt och undrar om någon av er upplever detta? Ska trappa ner på amningen när Ludwig blir 5 månader och hoppas på att det blir bättre. Efter en promenad haltar jag flera dagar.

• MissKaos

Jag har ont i fingrarna...

man ska ju köra igång långsamt med träning pga alla dessa hormoner. Boken är bra går långsamt fram.

Plopps80 skrev 2014-04-08 10:31:15 följande:
    Har inte öppnat Olgas bok. Men gick en halv mil nu på Morgonen. Är det fler som har ont i lederna? Jag har smärtor i höfterna och haltar när jag går, har fortfarande ont och är svag i handlederna. Har även ont i fotleder och knän. Läste att det finns något som heter amningsreumatism. Att man har högre inflammationsfaktoter i kroppen när man ammar. Jag har en autoimmun sjukdom som gör att jag alltid har lite ont i lederna men nu är det rent bedrövligt. Väldigt vanligt och undrar om någon av er upplever detta? Ska trappa ner på amningen när Ludwig blir 5 månader och hoppas på att det blir bättre. Efter en promenad haltar jag flera dagar.