• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Elsapelsa11

Vilka fina magar. 

Vi kommer också be att få veta kön vid RUL. Är nyfiken och tycker det är så mycket som är överraskande vid förlossningen ändå. Sen spelar det absolut ingen roll vad det blir. Jag tror det blir en pojke, men min sambo har drömt att det blir en flicka till så han är helt säker på det. Och vad gäller namn så har vi flera flicknamn vi båda gillar men hade jättesvårt att komma på nåt killnamn vi båda tycker om under förra graviditeten. Så vi får absolut fundera mer på det.

• pyysen
    Buzan skrev 2013-06-10 21:10:46 följande:
    Här kommer en bild på min mage. Går in i vecka 16 imorgon. Längtar såå till ultraljudet som är i vecka 19 (5e juli) och jag är väldigt nyfiken på att veta hur den lilla mår där inne och vad den har för kön. :P Har inga direkta känslor den här gången på vad det kan vara. Med min son var jag helt övertygad om att det skulle vara en kille redan innan jag blev gravid, :P så det blir lite spännande nu. Men jag tippar nog på kille ändå. Har inga direkta pojknamn med tjejnamn har jag flera stycken. :)

Jättefin och mysig mage du har fått Glad Det är konstigt det där med känsla. Jag har också alltid känt att jag kommer att få en kille och på mitt ultraljud så såg ju de nått som inte flickor har. Flört så enligt det så har jag känt rätt. Men det är ju förstås inte 100% säkert men endå.
  • Plopps80

Miss K. Det kommer bli tufft här också att bli av med kilona. Sist var det stenhård kosthållning och träning för mig också! Jag fick slita för att få bort kilona. Så länge jag ammade slet kroppen med att behålla allt fett först när jag slutade amma gick jag ner. Hoppas det rinner av oss denna gång Nej det är inget vidare att hela tiden få frågan om det är två barn och trots att man svarar att man gjort ett VUL och ett ulj så kontrar folk med att den ena kan ha gömt sig. Suck!!! Vad spännande med rul! Men varför så tidigt? Hoppas bebis visar upp sig så ni får reda på könet. Har du någon känsla? Jag var tvärsäker på pojke först men nu tror jag flicka. Fast hade inte blivit förvånad om det blev pojke. För dotterns skull vore det kul med en syster för det önskar hon sig. För min del vore det kul att få uppleva en son och sambon säger att det inte spelar någon roll men tror han längtar efter en son i smyg! Har inte sett bebisen sedan 8+1 känns lite läskigt tänk om den dött lite ångrar jag att jag inte gjorde kub! Känner hur det sträcker i magen och lite fladder men kan lika gärna vara tarmar. Längtar efter bekräftelse nu att den lever.

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-06-11 10:55:07 följande:
    i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu... Magen i vecka 15. 14+2 kan fan inte tro att detta är sant! Ser grotesk ut tycker jag. Är inte den som trivs med att vara gravid. Smal och slank är min melodi!
    Du får nog försöka tänka att man inte är "tjock" eller ohälsosam bara för att man är gravid (= har mage). Känns ju inte som en så sund inställning! Inget groteskt med att vara gravid liksom :) SÅ viktigt kan väl inte utseende vara. 
  • Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-06-11 10:55:07 följande:
    i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu... Magen i vecka 15. 14+2 kan fan inte tro att detta är sant! Ser grotesk ut tycker jag. Är inte den som trivs med att vara gravid. Smal och slank är min melodi!
    Jag tycker du har en fin mage! Min har också blivit väldigt stor bara på några dagar. Jag klippte mig förra veckan och frisören frågade om jag var gravid, visst har jag mage men det var modigt gjort att våga fråga så tidigt=)
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-06-11 11:18:56 följande:
    Du får nog försöka tänka att man inte är "tjock" eller ohälsosam bara för att man är gravid (= har mage). Känns ju inte som en så sund inställning! Inget groteskt med att vara gravid liksom :) SÅ viktigt kan väl inte utseende vara. 

Har känslan hela tiden av att vara grotesk. Tyvärr är jag viktfixerad och mår inte bra när jag är stor. Får så mycket kommentarer av folk ang magen att jag skäms över att vara så stor i vecka 15. Skulle på lönesamtal igår och skulle berätta för chefen. Sög in magen fast det tog emot och höll en väska framför magen. Önskar jag kunde känna mig vacker som många gör men jag känner mig fet ful och svullen.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-06-11 11:22:49 följande:

Har känslan hela tiden av att vara grotesk. Tyvärr är jag viktfixerad och mår inte bra när jag är stor. Får så mycket kommentarer av folk ang magen att jag skäms över att vara så stor i vecka 15. Skulle på lönesamtal igår och skulle berätta för chefen. Sög in magen fast det tog emot och höll en väska framför magen. Önskar jag kunde känna mig vacker som många gör men jag känner mig fet ful och svullen.
    Förstår dig. Har samma problem som min mor passerade till mig, som hennes mor säkerligen passerade till henne. Och som samhället bygger på.

Finns inget som gör mig så ledsen som alla kvinnor som går runt i ett självhat och kroppshat, och hur det ärvs generation efter generation. :(

Man får försöka förändra det och bryta kedjan själv. Jag fick gå i terapi ett tag för att bli av med min inre mamma som gav mig sneda blickar när jag bytte om (och allt annat sånt som hon inte ens fattade att hon gjorde) och överförde sin kroppsångest på mig.

Livrädd för att göra så mot mitt eget kommande barn. :( Så jobbar nu på att sluta prata om det faktiskt. Det är psyksikt jobbigt just i det här stadiet (v.13) då många mest tror att man gått upp i vikt. Men jag har lovat mig själv att lägga av att kommentera mig själv i negativa ordalag (och inga andra för den delen heller).

Grotesk är du då rakt inte i varje fall. Det finns som sagt ingenting som är groteskt eller fult eller överviktigt med att vara gravid!
Svar på tråden December bebis 2013