• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ringt vc

Låter son småproppar. Koll på div blodprov

Kiira skrev 2013-07-20 17:28:40 följande:
    Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem.

Hur hade ni gjort i mitt läge? 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-20 12:07:16 följande:
    Schysst kista! Ingen tvekan om vad som finns i den!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Tack
    Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem. Hur hade ni gjort i mitt läge? 

Du måste kräva en grundlig undersökning. Du måste göra en datortomografi av hjärnan. Låter som du har små proppar i hjärnan. Finns något som heter tia attacker. Du måste måste kräva en utredning. Nöj dig inte med detta. Gå vidare!
  • MariaOchNiklas
    siolina skrev 2013-07-20 12:53:01 följande:
    Bajsblöjor överlag hoppas jag att vi ska slippa även denna gång. Amningsbajset går väl an men så fort de börjar äta vanlig mat tycker jag att det blir lite obehagligt faktiskt. I övrigt är jag irriterad idag för att en kompis skrev på min facebooksida och gratulerade mig till bebisen. Det är så himla osnyggt att göra så när jag inte själv har skrivit något, eller ens sagt något direkt till henne. Vi har inte riktigt hunnit berätta för att vänner så nu var det en gammal barndomskompis till mig som smsade. Har tagit bort kommentaren, som ju är skriven i all välmening, men för mig som är rätt privat på min sida känns det inte okej att outa andras angelägenheter sådär. 

Förstår dig! Jag och min fästman har bestämt att vi inte vill dela det på fb. Skulle bli väldigt ledsen om någon skrev något om det på fb. Det är ganska privat tycker jag. Även om man berätta det offentligt för alla man vill ska veta.
    BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • sarak
    Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem.

Hur hade ni gjort i mitt läge? 
    Usch din stackare. Ring VC på måndag och begär att få en undersökning. Kanske kan ringa och prata lite med din barnmorska också, hon kanske har några idéer? Om inte annat kan hon väl remittera dig vidare till läkare?Hur mår du nu?
  • Kiira

Jag mår rätt ok, huvudet är lite segt och trött, samt att ja blir anfådd av minsta lilla. Ska ringa vc på måndag. min bm är tyvärr inget att hänga i granen (kan inte byta, finns ingen annan om ja inte vill köra 7 mil enkel väg). Gubben min är dock rejält orolig och vill inte lämna mig ensam för han är rädd att de ska hända igen.. 

• AnnaSthlm
    Kiira skrev 2013-07-20 20:54:53 följande:
    Jag mår rätt ok, huvudet är lite segt och trött, samt att ja blir anfådd av minsta lilla. Ska ringa vc på måndag. min bm är tyvärr inget att hänga i granen (kan inte byta, finns ingen annan om ja inte vill köra 7 mil enkel väg). Gubben min är dock rejält orolig och vill inte lämna mig ensam för han är rädd att de ska hända igen.. 

Låter otäckt! Håller med övriga i tråden- kräv en ordentlig datortomografi av hjärnan. Det kanske aldrig händer igen men du måste kunna vara trygg!

Det där med standardtester är bara skit om man inte använder sunt förnuft. När jag var 18 hamnade jag på akuten med kraftiga smärtor i buken på höger sida. Ingen inflammation hittades i blodprove (så blindtarmen kunde uteslutas) så jag blev utkörd med Alvedon. Smärtan avtog inte och när jag åkte till akuten tre timmar senare igen, denna gång med min mamma, krävde hon att ultraljud skulle göras. Efter lite tjat gjordes det och ja, jag hade en äggstockscysta som vridit sig och fick opereras ut. De kunde rädda äggstocken men äggledaren ryckte.

Så kräv en ordentlig undersökning, du kanske behöver så lite som blodförtunnande för att minimera riskerna framöver. Lycka till!!
  • siolina
    MariaOchNiklas skrev 2013-07-20 19:03:10 följande:

Förstår dig! Jag och min fästman har bestämt att vi inte vill dela det på fb. Skulle bli väldigt ledsen om någon skrev något om det på fb. Det är ganska privat tycker jag. Även om man berätta det offentligt för alla man vill ska veta.
    Varken jag eller sambo anvämder vår facebook så mycket och väldigt sällan till att berätta saker för massor av folk. Jag har många kontakter på facebook och långt i från alla är så nära. Det är gamla pluggkompisar och folk jag har jobbat med och bekanta och så vidare, jag lägger till alla som frågar (om jag vet vilka de är). Så jag är inte speciellt privat, lägger inte upp massa bilder eller postar statusdateringar eller annat.

Så de har aldrig slagit mig att ändra inställningarna (som du föreslog Repan), det behövs ju i regel aldrig. Den här personen hade ju inte ens hört det från oss personligen, det borde väl säga henne någonting kan man tycka... Även om hon bara menar väl och ä en gullig och snäll person. Hon har väl bara en annan inställning till sociala medier och gränsen för det privata.

En annan gång för några år sedan hade vi fest här hemma och bjöd en del vänner men kunde tyvärr inte bjuda alla (vad det nu är). Då var det en som tackade nej på min facebookvägg, fast inbjudan inte hade kommit via facebook alls. Det var också klantigt för det fanns ju folk (som dessutom stod oss närmre, denna person blev bjuden för att hen var en i en grupp där alla andra skulle bli bjudna) och la ut texten. Det blev också tokigt och vi fick några meddelanden som jag uppfattade som besvikna "såg att ni skulle ha fest. hoppas det blev en jättefin dag!"

Oh, well.Man har olika inställning till sociala medier helt enkelt. Och till en massa annat.

• siolina

Klira, vad otäckt det låter! Skulle inte ha nöjt mig med att höra att allt såg bra ut. Någonting var ju uppenbarligen fel, och det låter ju misstänkt likt tia/stroke/proppar eller något liknande och det vill man ju kolla upp.

• Annaa1988
    Kiira skrev 2013-07-20 20:54:53 följande:
    Men fy.. Det låter helt klart som små proppar, och visst kan sånt bli värre? En stroke vill vi ju absolut inte att du ska få! De måste ju undersöka ordentligt!
  • Repan

Kiira: Jag tycker det låter helt oacceptabelt hur du blivit behandlad. Det var inte som att du kände dig lite yr o sen skickades hem, det där var ju riktigt allvarligt. :(

Bebis BF 21 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013