• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Förstaförsökaren26

Jag håller med de andra! Kräv att en ordentlig undersökning! Min pappa klagade på yrsel, huvudvärk och försvagning på höger sida - de skickade hem med rek att vila å ta Alvedon. En vecka senare brast ett pulsåderbrock i hjärnan! Tack gode Gud så överlevde han men jag tycker att läkare ska ta en på allvar när man visar upp såpass allvarliga symtom!!

• barbarmama

Vecka 19 (18+0) idag.

Tidiga sammandragningarna, helt normalt eller hur?! Men mina kommer dagligen nu, flera gånger om dagen. Ibland regelbundna, ca 7min emellan under ett par timmar.. eller en gång i timmen, under flera flera timmar.. De gör inte ont, men de är väldigt obehagliga.. och de gör mig illamående! Kramp når ut i svanken och strålar ner i benen. Det är jätte jobbigt! Vad kan man göra åt det egentligen? Jag har haft det såhär i typ 4 dagar nu och varken vila eller panodil hjälper. Och extremt är dem, efter sex och orgasm. Ska det vara såhär? Är det normalt?

Min barnmorska har semester tills 12 augusti. Men jag har tid hos henne samma dag hon är tillbaka. Jätte jobbigt att behöva vänta så länge! Har däremot lyckats få tid till läkaren på mvc den 31 juli, det var den tidigaste tiden som fanns till honom.. "Det är ju semestertider nu, underbefolkat och mycket att göra", fick jag som svar här jag ringde och bad att få träffa någon på mvc. SUCK! Jag avskyr semestertider när jag är gravid. Jag känner mig så övergiven då.. Men det går väl snabbt, får jag väl hoppas på istället.

På måndag, 22 juli, så ska vi på rutinmässiga ultraljudet. Det ska bli spännande, vill givetvis höra att bebis mår bra och växer som den ska. Men så hoppas vi på att bebis vill avslöja sitt kön för oss. Det skulle underlätta så mycket tycker jag. I o med att jag har en son tidigare, så har jag flera bananlådor med pojkkläder. Blir det en pojk så kan jag tvätta upp dem i förväg. Eller om det blir en tjej, så kan jag handla hem flickkläder och ärva flickkläder av min syster som fick en dotter för ett par år sen. Jag vill ha allt i ordning och redo, när bebis föds. Jag vill veta om det ska köpas klänningar eller sparkdräkter med bilar på.. Ja, ni förstår nog vad jag menar.. Visst har jag massa gröna och gula kläder, neutrala kläder också.. Men det hade varit mysigt att få köpa en klänning om det är en flicka och låta henne få åka hem från bb med den på sig, t.ex. 
    Så det är väl vad jag har att se fram emot just nu. 

Sonen är hos sin pappa, under hans semester. Han ska vara där i 14 dagar ungefär. En vecka har redan gått och på söndag kommer han hem igen. Snacka om att jag längtar efter honom!!!! Jag blir galen av saknad. Det är så äckligt tyst och alldeles för lugnt här hemma när han är i väg. Visst, det går an när han är där varannan helg, ibland är även det jobbigt. Men två veckor?! Nej, det är alldeles för lång tid för mig. Så nu räknar jag verkligen ner dagarna tills han kommer hem igen. Vill krama och pussa honom igen. Höra hans röst och skratt. Se honom springa omkring och busa. Kunna gosa ner oss i soffan och titta på film tillsammans. Jag saknar allt det där. Och det känns extra mycket, nu när han är borta i så många veckor! Åååh låt veckan gå fort!

• pyysen

Puuuh... Nu är jag tillbaka från en semester vecka i Rhodos.
    Så nu hänger jag inte riktigt med här för det var 293 nya kommentarer så jag kan inte läsa dem alla Skrattande

Men bra har det gått i flyget och med maten som jag undrade över före jag for iväg.
    Jag har också börjat känna små sprattel i magen om jag ligger lite på den å känner efter. (har inte så stor mage ännu) Men de är så svaga så jag känner dem ännu inte om jag står upp och går osv. Men det är ju för mysigt med lite sprattel Skrattande

Men då grubblar jag nu över samma sak som Barbarmama Flört
    Jag har börjat få sammandragningar jag också. Inget som gör ont eller nått. Bara att magen bli hård som en kanonkula i några sekunder och så försvinner det. Kan nog ha det flera gånger om dagen.
    Är det normalt??

v. 19 (18+6)
  • siolina

Någon annan som fortfarande har problem med humöret. 19+5 idag och världens sämsta tålamod har jag, grinig och surig. Känner mig som en sur och usel mamma och en sur och elak sambo. Började gråta nu på morgonen också av världens fjantigaste anledning egentligen. Nu har de andra åkt till stranden och jag ska plocka ihop lunch och komma efter men känner mig ändå bara som att all luft gick ur mig, har ingen lust med någonting. Mer än att min sambo typ ska trösta mig.

• MissKaos

Sd är normalt. Ska inte göra ont.

Barbmama jag hade begärt kontroll bså inte tappen påverkas. Kan vara en uvi ellr ngt annar som spöksr

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Trasslet

Rutin-ul imorgon. Är väldigt nervös, då CUB-resultatet lämnade mer att önska (1:238). Ska se till att de kollar extra på hjärtat. :/ Förhoppningsvis får vi se en liten frisk krabat därinne. Vi ska inte fråga om kön, men försöka se själva. ;) Jag tror på ytterligare en pojke, min man tror det blir en tjej.

• Elsapelsa11

Kiira! Usch vad jobbigt! Kan bara hålla med dig och de andra; gå t en annan läkare och bli ordentligt undersökt.

Angående sammandragningar så hade jag det fr v 19 min förra graviditet. De kollades upp uvi, och tappen men i get av det i början så det var bara att röra sig långsamt och undvika (om det gick) de situationer där jag fick som mest sd. I slutet blev jag sjukskriven då jag jobbar på fsk och tappen blivit påverkad. Men i övrigt gick graviditeten bra o vår flicka kom 38+3 så alldeles "lagom" tidigt. Nu har jag också kännt av sd sen nån vecka tillbaka (v.17+6) men inget som gjort ont. Prata med bm och är hon ledig så nån annan på mvc. Är ju skönt att få kollat att ni är ok.:)

• mamma till oliver

Pyysen: hur var det i Rhodos ? Vi åker dit nu den 11 aug .. Vad åt du ? O vad höll du dig ifrån ? :) är så sugen på feta ost ;)

• mammatilltvå85

Har inte kikat in här på någon dag då vi haft besök. Nu ligger jag med benen i högläge och vilar ryggen. Jag har inte foglossning, hade det en kort sväng med ettan men inte mer, däremot känner jag att jag får ont i knän, rygg osv som träningsvärk/trötthetsvärk om jag överansträngt mig. I torsdags storstädade vi och jag kröp runt och torkade alla golvlister tex, fick hur ont som helst i knäna. Vår katt hårar jättemycket nu så jag har borstat henne massor dessa dagar och suttit på huk och får ont av det. Dessutom har mina vrister svällt (vätska) på eftermiddagarna i 2 dagar, har stått och gått mkt mer nu när vi haft besök, har lagat mat massa timmar varje dag och inte lagt mig ner och vilat eller kunnat sitta ner då och då vilket jag gör i vanliga fall. I övrigt känner jag inte alls av min graviditet förutom att magen verkligen växt mycket denna vecka och bebisen sparkar som aldrig förr. Har inte fått svullna ben eller så tidigare i mina graviditeter men kan tänka mig att det blir värre nu när vi har så varmt. Ska köpa stödstrumpor tänkte jag. Än så länge är vätskan borta när jag vaknar på morgonen.

Ser att ni diskuterat nattbajsande, amning och skötbord också. Mina bebisar har bajsat nattetid från början, ofta medan de ammat. De har ätit (ammat) extremt ofta då vi fick rådet att väcka de var tredje timma nattetid och amma då de var så små som nyfödda. Detta har de fortsatt med och yngsta sonen ammade ca 12 ggr per dygn. Dvs nästan hela tiden. Äldsta sonen helammade jag men när han var 4 månader fick jag magsjuka. Skulle då pumpa så maken kunde mata med flaska (jag var helt utslagen i 3 dygn) men jag tyckte mjölken såg så blaskig ut så han åkte och köpte ersättning då jag trodde sonen inte skulle få i sig det han behövde från den blaskiga mjölken eftersom jag ej åt då jag bara spydde. Resultatet blev att sonen flaskmatades ett par dagar och vägrade sen ta bröstet (gick ju mycket snabbare att få i sig från flaskan, han har alltid ätit extremt snabbt). Jag pumpade ett tag men slutade sedan på bvc:s inrådan då de menade att han hunnit få i sig de viktiga antikropparna osv redan.  

Son nr 2 är ju född med hjärtfel, sjukhuset sa att det är extremt ovanligt att dessa barn kan ammas. Jag vägrade låta de flaskmata honom och valde istället att komma till sjukhuset även på natten för att amma (ville verkligen ge amningen en chans) och jag lyckades få till en helt fungerande helamning. Ville amma honom längre än jag gjorde med storebror, åtminstone 6-9 månader...men när han var 3 månader så åt han som sagt 12 ggr per dygn och jag hade ju ett barn till att ta hand om som bara var 17 månader och det gick inte att jag ammade ca 30 minuter varje 2 timmars "period" så jag testade att pumpa för att se om han via flaska kunde äta mer och stå sig längre. Det gjorde han inte han åt bara ca en halv portion åt gången fast dubbelt så ofta men det gick fortare att mata med flaska och maken kunde hjälpa till och på så sätt gick det ta hand om även storebror (fick ju avbryta varje amning flera ggr för att springa efter en ettåring och passa). Hade fryst mjölk som räckte ett par veckor kvar från sjukhustiden och fortsatte pumpa tills han var drygt 4 månader. Sedan tyckte bvc som förra gången att det fick räcka. Ersättning var ett fullvärdigt substitut och han hade fått bröstmjölk länge ändå så då blev det så, känner både att det var ganska skönt att övergå till flaskmatande samtidigt som jag till viss del "sörjer" att jag inte fick amma så länge som jag hade planerat/önskat.

Vi får se hur det blir denna gång men önskar att kunna helamma åtminstone 6 månader. Jag har full respekt för de som väljer att amma länge, alla gör som man vill, men själv känner jag nog att min absoluta gräns går vi 12 månader. Men så känner jag nu, vet ju inte hur det skulle kännas då, kanske skulle jag kunna amma längre?

Angående skötbord så bytte vi på tvättmaskinen med ettan ett litet tag, men det kändes osäkert. Så efter nån månad flyttade vi ner på golvet och hade en uppblåsbar skötbädd. Med tvåan gjorde vi så hela tiden och planerar att göra likadant nu. Vi har heller ingen naturlig plats för ett skötbord i denna lägenhet. Har hellre ett par stycken uppblåsbara skötbäddar. En i varje badrum osv.        

• Repan
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-21 12:28:14 följande:
    Angående skötbord så bytte vi på tvättmaskinen med ettan ett litet tag, men det kändes osäkert. Så efter nån månad flyttade vi ner på golvet och hade en uppblåsbar skötbädd. Med tvåan gjorde vi så hela tiden och planerar att göra likadant nu. Vi har heller ingen naturlig plats för ett skötbord i denna lägenhet. Har hellre ett par stycken uppblåsbara skötbäddar. En i varje badrum osv.        
    Ett par vänner till oss byggde ett skötbord att lägga på tvättmaskinen. Om du tänker dig en trä-sats som man sätter ovanpå, med kanter nedåt så att den itne kan åka av tvättmaskinen och sen höga kanter på tre sidor, på en sidan ett fack för blöjor och på baksidan med högre kant en liten hylla för salvor etc. Jättesmart! Så låg uppblåsbar skötbädd på den bara :) De valde högre kanter än "normala" skötbord har men visst finns det ändå fallrisk. Men tyckte det var smart att på så vis få kanter även på tvättmaskinen :) 
    Bebis BF 21 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013