• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-19 13:00:26 följande:
    Känner ingen vars bebisar bajsat om nätterna. Hoppas verkligen inte vår lille kille lägger sig till med sånna ovanor
    Åh jag känner massvis, så vi får se hur det blir men jag räknar alltid med det jobbigaste så får annat bli en glad överraskning :)
    Tuttiluttan skrev 2013-07-19 12:23:27 följande:
    Hej allesammans!
    Jag väntar en december bebis, känner att jag passar in här då
    Blivit gravid efter 3 IVF försök, första VUL sa BF 20 dec. Ska på rul nästa torsdag, då får jag det "spikade" datumet
    Välkommen! Vi ligger precis lika, jag har fått två olika BF, 20 dec och 21:a, har också RUL på torsdag :)

• mamma till oliver

Har gjort 3 UL ,1 i 8+3 ,2 i 12+3 och 3 nu i 17+5 .. Alla 3 fick jag bf 19 dec :) är en lite tös i magen :) bikarbonat testet visade fel på mig med :)

• Prins Williams Mamma

Hej Sofia heter jag är 26 år gammal väntar mitt 2:a barn och min makes 4:e är beräknad till 8/12.

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131208
  • MariaOchNiklas

Min bebis bajsade som mest på nätterna när hon va nyfödd till typ 3-4 månader. Nu får vi bara byta en kissblöja nästan varje natt nu då hon kissar väldigt under natten. Hon är 15 månader nu. Så det är väldigt olika från bebis till bebis.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Irlais

Angående mat i Grekland som diskuterades tidigare - jag hörde med min kusin men fick inte riktigt något bra svar angående fisk och ost, ska fråga igen då jag träffar henne i dagarna. Hon sa dock att man ska undvika bläckfisk. Jag googlade runt på grekiska kostråd i alla fall och dom är i princip de samma som de svenska. Inte opastöriserat, inte fisk som innehåller miljögifter, etc. Och feta brukar i regel vara pastöriserad. Men jag ska fråga igen och återkommer :)

I övrigt hade jag BM-besök igår, fick reda på provsvar och så lyssnade vi på hjärtat, 158 låg hjärtslagen på :) ska börja ta Niferex (trots att blodvärdena var okej) hoppas magen klarar det bara :/

• siolina

Jag minns inte om vi bytte blöjor på natten, precis i början kanske. I början bajsar de ju i princip varje gång de äter (inte alla men många). Men det var inget varaktigt iallafall. Fast det kan väl bli på ena eller andra sättet. Vi hade också ett litet badrum i början men vi använde inte skötplatsen vi hade gjort i ordning. Vi bytte blöja där vi var och tog med henne till badrummet och sköljde av henne. Vi har aldrig använt våtservetter utan sköljde av henne och torkade henne och satte på en ny blöja. Skötbord kändes överflödigt. Även spjälsängen visade sig vara överflödig. Vi använde den aldrig och det slutade att vi gav bort den oanvänd till dotterns kusin.

Är man noga med att man vill ha barnet i egen säng är det säkert bra att vänja bebisen vid det från början, annars har jag lärt mig att ta behoven efter att de kommer upp. Onödigt att köpa en massa saker som visar sig vara överflödiga eller felaktiga. Bröstpump kom vi aldrig att använda heller, men det trodde vi att vi absolut måste köpa innan. Vagn var det långt ifrån så bråttom med som vi trodde. Vi använde den i princip först från att vår dotter vår några månader. Våtservetter var en annan sådan grej som vi trodde att vi bara måste ha, vi hade köpt på oss men när det väl var dags ville vi inte använda dem.

En del kläder blev också oanvända. Bodys och sparkbyxor i storlek 74 eller större t ex.

• Plopps80
    Smulan91 skrev 2013-07-19 13:18:24 följande:
    Ovanor? Om du frågar mig så är det väl normalt för en bebis att bajsa?

Inte på nätterna. Som sagt känner jag ingen vars bebis bajsat på nätterna. Min dotter har aldrig heller bajsat på nätterna och jag har aldrig någonsin bytt en blöja på natten. Den har varit väldigt blöt på morgonen men dottern har sovit bra. Givetvis hoppas jag inte att nästa barn bajsar på nätterna. Det är väl inget man önskar att behöva byta blöjor på natten?? Det räcker att amma varannan timme......
  • MissKaos

Från min praktik på bvc vill jag minnas både det och kiss i sängar som rätt normalt.

Plopps80 skrev 2013-07-19 13:00:26 följande:
    Känner ingen vars bebisar bajsat om nätterna. Hoppas verkligen inte vår lille kille lägger sig till med sånna ovanor

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Min unge sov 5h i sträck från start.. då bajsade han inte men sennåt han när hsn vaknade. .. tyvärr fick han borrelia när han var 6månader och penicillinet fick han magknip av och det enda som hjälote var ammning. Drömmen är en kopia på det mönstret. Gjordr inte så mkt med ett blöjjbyte då när man nästan alltid fickv5+2hsömn.

Helst vill msn hs bajs dagtid såklart. Preppar mentalt för kolik och vaknätter.

Ammade ni era barn länge?

Plopps80 skrev 2013-07-19 18:13:12 följande:
    Inte på nätterna. Som sagt känner jag ingen vars bebis bajsat på nätterna. Min dotter har aldrig heller bajsat på nätterna och jag har aldrig någonsin bytt en blöja på natten. Den har varit väldigt blöt på morgonen men dottern har sovit bra. Givetvis hoppas jag inte att nästa barn bajsar på nätterna. Det är väl inget man önskar att behöva byta blöjor på natten?? Det räcker att amma varannan timme......

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013