Vad jobbigt Malin, jag känner verkligen med dig. Hoppas du fick prata igenom allt ordentligt idag när du tog tabletterna.
Jag avbröt för drygt tre månader sen pga av att vår lilla son hade en neuromuskulär sjukdom som gjorde att han fick allvarliga missbildningar. Det är det tuffaste och jobbigaste jag gjort i livet, han var ju så väldigt efterlängtad, mitt första barn. Men jag försöker se något fint i det.
Det där med att äta är olika på olika ställen. Jag var på Huddinge, och där fick man både äta och dricka fram tills barnet föddes. Sedan var det meningen att man skulle fasta tills de sett att moderkakan kom ut som den skulle, men det glömde de med mig. Men jag behövde som tur var inte skrapas, så det smorde inget.
Jag har inget att jämföra med, eftersom det var min första förlossning, men för mig gjorde det väldigt ont. Visst fick jag morfin, men det hjälpte inte. Fick till slut livmoderhalsbedövning, som verkligen hjälpte. Så så på dig om du har ont!
Vi satt rätt länge och höll och pratade med vår son efteråt. Men jag önskar att någon hade sagt att det var OK, för vi kände oss verkligen stressade, helt i onödan. Det jag ångrar mest är att vi inte tog några egna kort, eller hand+fotavtryck. Det hade betytt mycket nu. Hade velat ha ett kort på hans små små händer på min hand, till exempel. Så fundera på det! De få minnen vi har kvar betyder jättemycket nu.
Jag var sjukskriven på heltid nästan två månader, sedan hade jag semester. Och nu jobbar jag halvtid. Det är mycket längre tid än jag hade trott innan.Men jag har bara mött förståelse kring det, både i vården och på jobbet, hittills iaf.
Man kan försöka bli gravid igen när man slutat blöda, det kan ta från ett par veckor till många veckor, men de brukar rekommendera att man har åtminstone en mens emellan. Sen beror det väl på hur man känner också. Vi försöker men har inte lyckats än, vilket blir jobbigt det med.