Norpa skrev 2014-08-10 23:10:55 följande:
Tack tjejer för alla fina ord och jättestort grattis till er som blivit gravida igen! :) Längtar tills det är min tur!
Min svägerska ska ha babyshower till helgen och jag är så himla kluven med en stor fet klump i magen. Hela min kropp skriker "Nej, jag vill inte gå! Jag orkar inte!" men mitt samvete säger att jag borde gå och komma in i vardagen igen. Hur länge ska man sitta hemma och gömma sig för alla? Jag är rädd att möta folk jag känner (som inte vet och som kanske frågar om graviditeten som inte finns längre) och jag är rädd att möta andra gravida (då blir jag bara påmind och ledsen). Jag känner mig så himla "off". Det är snart 4 veckor sedan vi avbröt.
Vad ska jag göra? Hur var mötet med andra gravida för er? Hur kändes det inombords? Kunde ni glädjas med andra gravida? Blev det konstig stämning (om den gravida du mötte visste att du avbrutit)?
Kram på er!
Jag tyckte att första mötet med alla människor var jobbigt! Andra gången jag mötte samma person kändes det inte längre så jobbigt eftersom jag då visste att den personen visste vad som hänt och hur den reagerat på det. När jag gått igenom några "första möten" började jag stänga av litegrann och leverera några färdigformulerade meningar och kunde därigenom skydda mig från offentligt sammanbrott. Gråten låg annars så nära de första veckorna. Sorgen är svår, både för oss och omgivningen. Att bemöta något så stort och mörkt är svårt och resulterar inte sällan i klyschor och andra mycket märkliga små berättelser som är menat som tröst, men som ofta blir helt fel. Jag försökte hålla det i bakhuvudet och inte ta åt mig av allt det där som blev tokigt och försökte markera på ett vänligt sätt att jag uppskattade omtanken men inte ville prata vidare om det som hänt.
Jag hade ingen nära som var gravid samtidigt som mig, bara en ytlig arbetskamrat. När jag träffade henne första gången hade jag kommit så långt att jag kunde skärma av känslorna lite, berätta kortfattat vad som hänt mig och till och med ställa några artiga frågor till henne så hon skulle känna sig lite mindre illa till mods. Sedan grävde jag ner mig i jobb.
En månad är inte så lång tid och att gå på en babyshower är ingen liten utmaning och det tror jag säkert att din svägerska har förståelse för. Det viktigaste är såklart att du gör det som är bäst för dig, det du känner att du klarar av just nu.
Jag och min man såg till att komma ut lite varje dag. Vi åkte till olika friluftsområden och tog långa promenader. Vi tvingade oss att gå till affären och handla (ibland hände det att jag gömde mig bakom nån hylla när jag såg någon jag inte orkade träffa) och hörde av oss till familj och nära vänner och frågade om vi fick titta förbi. Små utmaningar.
Cirka en månad efter mitt avbrytande var det möhippa för en tjej i bekantskapskretsen. Jag kände mig tvungen att gå, ville inte göra någon besviken och tog dessutom på mig att hjälpa till med maten. Klarade inte alls av den stressen ovanpå sorgen. Huvudet och kroppen gick på högvarv veckan innan, jag kunde inte koppla av alls och när möhippan kom klarade jag knappt av att äta och blev full på ingenting. Höll ihop några timmar, men bröt sedan ihop fullständigt och fick gå hem. Såhär i efterhand borde jag kanske inte ha gått alls, borde definitivt inte tagit på mig något ansvarsområde och borde INTE ha druckit.
Stor kram till dig!