• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • Malin81a
    Charlie40 skrev 2014-10-09 13:36:27 följande:

Hej jag undrar om det är någon som gjort NIPT. Efter två moderkaksprov och med två kromosomfel bakom oss så är detta vårat alternativ OM vi blir gravida nu. Vi vill inte gå igenom fler avbrytanden/förlossningar och heller inte riskera missfall om det är ett friskt barn. Är det fler med denna fundering?

www.fostertest.se

Oj vad intressant. Har aldrig hört talas om det. Vet du vad det kostar? Om det är seriöst så förstår jag inte varför inte det erbjuds av landstingen istället för fostervattenprovet? ?? Jag hade absolut kunnat tänka mig att göra det och hoppa över KUB och fostervattenprov och moderkaksprov som jag tycker är jobbiga upplevelser båda två.
  • min lilla groda

Jag hade inte heller hört talas om det men om det är så bra som det står så hade jag gärna gjort det, inga risker och så hade man fått större klarhet.

• Charlie40
    Malin81a skrev 2014-10-12 08:51:25 följande:
    Oj vad intressant. Har aldrig hört talas om det. Vet du vad det kostar? Om det är seriöst så förstår jag inte varför inte det erbjuds av landstingen istället för fostervattenprovet? ?? Jag hade absolut kunnat tänka mig att göra det och hoppa över KUB och fostervattenprov och moderkaksprov som jag tycker är jobbiga upplevelser båda två.
    Det kommer nog att erbjudas framöver men eftersom det är i Sverige och i teststadiet så är det ännu dyrt ca 6-7000:- tror jag. Jag tycker det är värt pengarna med tanke på vad vi fått gå igenom två gånger och om detta kunnat undvikas så är det värt det. Det har varit med i Debatt på SVT om att det är en hets på Downs och att detta prov gör det värre. Jag tycker dock att dom inte bara ska fokusera på Downs utan även ta upp de andra trisomierna samt andra sjukdomar som gör fostret olevnadsdugligt utanför livmodern. Här måste vi få ha ett val som föräldrar. Dom tog inte ens upp den frågan i Debatten och det stör mig. Men som sagt jag kommer ta detta prov om det visar sig att jag blivit gravid denna gång.
  • Malin81a

Jag skulle nog också kunna tänka mig att betala det för att känna den tryggheten. Dock så blöder jag sedan i onsdags i förra veckan trots att läkaren då bara sa att jag skulle ha trosskyddsblödning några dagar. Men nu är det mycket mer

• Malin81a

Var igen på gyn idag. Nu få jag tydligen välja om jag vill bli skrapad eller inte. Dock vet de inte om blödningen slutar bara pga det. Om det finns någon liten del kvar i livmodern som inte syns på UL kan det ta bort blödningen med skrapning. Om det bara beror på hormonobalans så  kommer det fortsätta blöda i alla fall. Tycker informationen skiljer mellan olika läkare.  Har ni något förslag på vad jag ska göra? Har i alla fall valt att avvakta skrapning just nu...

• Charlie40
    Malin81a skrev 2014-10-16 11:55:05 följande:

Var igen på gyn idag. Nu få jag tydligen välja om jag vill bli skrapad eller inte. Dock vet de inte om blödningen slutar bara pga det. Om det finns någon liten del kvar i livmodern som inte syns på UL kan det ta bort blödningen med skrapning. Om det bara beror på hormonobalans så  kommer det fortsätta blöda i alla fall. Tycker informationen skiljer mellan olika läkare.  Har ni något förslag på vad jag ska göra? Har i alla fall valt att avvakta skrapning just nu...

Jag blödde i 6 veckor och ngn del i detta var mens men det kan man ju inte veta om det går i varandra. Konstigt att dom säger att du ska välja? Ja menar dom bör väl veta om du behöver skrapas eller ej! Hoppas blödningarna slutar snart, vet hur det känns när man måste vänta ut dem.

Kram
  • Malin81a
    min lilla groda skrev 2014-10-26 12:46:27 följande:

Hur går det Malin?

Jag blöder fortfarande till och från. Känns såååå drygt för jag vill ju bli gravid igen... Fick i alla fall reda på att gravsättning kommer att ske i denna vecka. Känns lite som ett avslut. Hur mår ni andra?
  • Charlie40
    Malin81a skrev 2014-10-28 09:00:03 följande:
    Jag blöder fortfarande till och från. Känns såååå drygt för jag vill ju bli gravid igen... Fick i alla fall reda på att gravsättning kommer att ske i denna vecka. Känns lite som ett avslut. Hur mår ni andra?
    Min mens kom i lördags :( vi som ville ha en fin julklapp att berätta för familjen. Hade räknat ut att blodprovet och svar hade kommit lagom till jul. Nu känns det extra jobbigt eftersom 1 nov föddes vår första änglatös, blir en tung helg. Hoppas er gravsättning blir fin och att du snart är gravid igen. Har du tagit äl test? Kan hända du har äl ändå och kan bli gravid trots blod. Men se till att tester är negativa först så eventuella hcg har försvunnit ur kroppen så du slipper missvisande resultat.

Kram på er alla änglamammor här inne. Styrka till er
  • Malin81a
    Charlie40 skrev 2014-10-28 09:28:35 följande:

Min mens kom i lördags :( vi som ville ha en fin julklapp att berätta för familjen. Hade räknat ut att blodprovet och svar hade kommit lagom till jul. Nu känns det extra jobbigt eftersom 1 nov föddes vår första änglatös, blir en tung helg. Hoppas er gravsättning blir fin och att du snart är gravid igen. Har du tagit äl test? Kan hända du har äl ändå och kan bli gravid trots blod. Men se till att tester är negativa först så eventuella hcg har försvunnit ur kroppen så du slipper missvisande resultat.

Kram på er alla änglamammor här inne. Styrka till er

Fy vad tråkigt att det inte tog sig. Förstår också att det känns extra tufft på årsdagen. Ni får ta helgen som den kommer. Vi ska till kyrkan på minnesgudstjänst där de kommer att läsa upp hennes namn tillsammans med de andra som avlidit under året på lördag. Jag tror det bli fint. En del av våra familjer ska med.

Jag har inte köpt äl - tester än. Jag har blivit gravid på första försöket de andra tre gångerna så vill inte stressa upp mig innan jag ser om det kan gå utan nu också. Ska till läkaren igen den den 6 november. Ska fråga om ägglossning då.

Om jag haft ägglossning när jag blödigt då borde väl ett ev befruktat ägg ha kommit med ut? Vad tror du.

Kram till er alla på alla helgons dag i helgen
Svar på tråden Vi som avbrutit 2013