• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • snerkan
    Malin81a skrev 2014-10-29 12:41:26 följande:

Fy vad tråkigt att det inte tog sig. Förstår också att det känns extra tufft på årsdagen. Ni får ta helgen som den kommer. Vi ska till kyrkan på minnesgudstjänst där de kommer att läsa upp hennes namn tillsammans med de andra som avlidit under året på lördag. Jag tror det bli fint. En del av våra familjer ska med.

Jag har inte köpt äl - tester än. Jag har blivit gravid på första försöket de andra tre gångerna så vill inte stressa upp mig innan jag ser om det kan gå utan nu också. Ska till läkaren igen den den 6 november. Ska fråga om ägglossning då.

Om jag haft ägglossning när jag blödigt då borde väl ett ev befruktat ägg ha kommit med ut? Vad tror du.

Kram till er alla på alla helgons dag i helgen

Hej! Jag hade mycket mellanblödningar efter avbrytandet o fick på återbesöket gulkroppshormon att ta i tio dgr för att få ordning på hormon obalansen. Blev gravid på äl efter den kuren. Kanske värt att fråga om när du ska dit igen:)
  • Malin81a
    snerkan skrev 2014-10-31 21:25:41 följande:

Hej! Jag hade mycket mellanblödningar efter avbrytandet o fick på återbesöket gulkroppshormon att ta i tio dgr för att få ordning på hormon obalansen. Blev gravid på äl efter den kuren. Kanske värt att fråga om när du ska dit igen:)

Nu har jag också börjat med gulkroppshormon. Fortfarande hot om skrapning om det inte är bra efter det. Har tydligen inte hadt Äl än efter avbrytandet. Kom ägglossning som efter vanlig mens efter det? Hoppas hoppas.
  • visvto

Usch. Idag var mitt BF. Det känns tungt. Och alla runtomkring tror att allt är som vanligt igen...att det var SÅ länge sen avbrytandet gjordes att man liksom glömt det.

Men det lär ju aldrig hända.

Jag undrar så vem han skulle ha blivit, hur han skulle ha blivit, den där lilla, lilla pojken som inte fick leva...

• ledsen71

Hej,

det känns skönt att på något sätt att inte känna oss ensamma. Vi tog beslutet att göra bort, pga att vi inte visste hur gravt handlikappad vår lilla dotter skulle bli. Det var avgörande, dock har det gjort ont...det har bara gått ett par dagar, men vi gråter och gråter. Vi har redan 3 killar och skulle försöka få en dotter, sista chansen. Folk kritiserar men när det gäller down syndromet så kan barnet var lindrigt handikappad eller gravt handlikappad, problemet är att man inte får några garantier, därför tog vi beslutet att avbryta graviditeten, sedan tänkte vi att någon dag kommer vi att dö, vem kommer att ta hand om vår dotter om hon är gravt handikappad, eller lider av autism som många med downs syndromet gör, skall ansvaret föras över till våra äldsta barn? Fortfarande vet vi inte om vi gjorde rätt eller fel. Det gör så ont..även om Kuratorn antydde att vi tog ett korrekt beslut som tänkte på våra äldre barn, dock är hela situtationen svårt att mäkta med. Vi ville träffa vår lilla dotter för att kunna ta farväl. Vi ångrar inte detta beslut..hon kommer att kremeras enskilt. Vi kommer att veta vart hon ligger så att vi kan gå och sörja...Varken jag eller min sambo kan jobba ordentligt, vi gråter och gråter...Min sambo vill försöka igen, själv vet jag inte...vi tar en dag i taget...dock känns det lite bättre att veta att vi inte är ensamma om detta.

Kram!

• Charlie40
    ledsen71 skrev 2014-11-09 18:43:40 följande:

Hej,

det känns skönt att på något sätt att inte känna oss ensamma. Vi tog beslutet att göra bort, pga att vi inte visste hur gravt handlikappad vår lilla dotter skulle bli. Det var avgörande, dock har det gjort ont...det har bara gått ett par dagar, men vi gråter och gråter. Vi har redan 3 killar och skulle försöka få en dotter, sista chansen. Folk kritiserar men när det gäller down syndromet så kan barnet var lindrigt handikappad eller gravt handlikappad, problemet är att man inte får några garantier, därför tog vi beslutet att avbryta graviditeten, sedan tänkte vi att någon dag kommer vi att dö, vem kommer att ta hand om vår dotter om hon är gravt handikappad, eller lider av autism som många med downs syndromet gör, skall ansvaret föras över till våra äldsta barn? Fortfarande vet vi inte om vi gjorde rätt eller fel. Det gör så ont..även om Kuratorn antydde att vi tog ett korrekt beslut som tänkte på våra äldre barn, dock är hela situtationen svårt att mäkta med. Vi ville träffa vår lilla dotter för att kunna ta farväl. Vi ångrar inte detta beslut..hon kommer att kremeras enskilt. Vi kommer att veta vart hon ligger så att vi kan gå och sörja...Varken jag eller min sambo kan jobba ordentligt, vi gråter och gråter...Min sambo vill försöka igen, själv vet jag inte...vi tar en dag i taget...dock känns det lite bättre att veta att vi inte är ensamma om detta.

Kram!

Stor kram till er <3 vi tog samma beslut i juni och det gör ont ont ont. Vi fick även göra ett avbrytande pga Trisomi 13 i nov förra året men eftersom den sjukdomen kan man leva endast ngn månad om man ens överlever innan födseln. Där fanns inga val men med Downs kan man leva och det gör att valet blir jobbigare. Ni gjorde rätt i hjärtat och det är så ni måste tänka. Det gör ont och kommer att göra ont länge men det blir bättre, det måste få ta sin tid. Prata mycket och kramas!

Vi tänker på våra änglaflickor jämt!

Kram
  • Charlie40
    visvto skrev 2014-11-09 16:59:51 följande:

Usch. Idag var mitt BF. Det känns tungt. Och alla runtomkring tror att allt är som vanligt igen...att det var SÅ länge sen avbrytandet gjordes att man liksom glömt det.

Men det lär ju aldrig hända.

Jag undrar så vem han skulle ha blivit, hur han skulle ha blivit, den där lilla, lilla pojken som inte fick leva...

Kram <3
  • ledsen71
    Charlie40 skrev 2014-11-09 19:32:48 följande:
    Kram <3
    Tack Charlie40 för dina ord...många förstår inte att detta inte är något lätt beslut. Att graviditeten får avbrytas så sent har att göra med att alla "tester" tar tid, annars har jag svårt att förstå att någon skulle utsätta sig för en sen abort. Kram från oss till er som verkar ha gått igenom en del!
    kram!
  • snerkan
    Malin81a skrev 2014-11-07 09:29:43 följande:

Nu har jag också börjat med gulkroppshormon. Fortfarande hot om skrapning om det inte är bra efter det. Har tydligen inte hadt Äl än efter avbrytandet. Kom ägglossning som efter vanlig mens efter det? Hoppas hoppas.

Hoppas det blir bra efter kuren! Ja fick mens efter gulkroppshormonet o sen en riktig äl, jag hade tom riktigt ont av den ägglossningen, vilket jag inte brukar ha annars. Håller tummarna att du slipper skrapas!
  • Malin81a
    ledsen71 skrev 2014-11-10 14:51:28 följande:

Tack Charlie40 för dina ord...många förstår inte att detta inte är något lätt beslut. Att graviditeten får avbrytas så sent har att göra med att alla "tester" tar tid, annars har jag svårt att förstå att någon skulle utsätta sig för en sen abort. Kram från oss till er som verkar ha gått igenom en del!

kram!

Det måste få ta sin tid. Jag har precis börjat jobba full tid igen. Är 2 månader sedan det hände . Gå gärna till kuratorn ett tag efteråt. Du kan avvakta att fatta ett beslut om att ev försöka igen. Man tror att detta bara är något man läser på nätet som händer andra. Det värsta beslut man kan behöva fatta. Vi fick bara till 99% sannolikhet reda på att hon hade hjärnmissbildning. Det gnager fortfarande inom mig tänk om.... Kram till er
Svar på tråden Vi som avbrutit 2013