• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-12-15 14:18:50 följande:
    Usch, mätning igen på tisdag. Har lust att bara sluta mäta nu.
    Johnhenry: hur har det gått för er?
    3kidz4ever: hoppas du fortsätter njutandet och att det går bra med din graviditet :)

Nja nu har illamåndet börjat, så det är inte så lätt att njuta längre. Det bästa är att inte behöva jobba och må dåligtGlad  Hur gick mätningen ?
  • mammave

6mm, vilket gör att han följer sin nya kurva precis, så det var bra. Men eftersom huvudet ska börja växa mindre nu är jag orolig att nästa gång kommer han gå uppåt igen. Då bör han inte växa mer än 4 mm för att fortsätta följa denna kurva. Men vi får se...
    Usch då för illamåendet. Hoppas det går över snabbt. Hur går det för din lille då? Går det framåt med sittningen? Nästa gång ni skulle mäta var i januari väl? Vi ska mäta 21 januari igen. God jul på dig och hoppas du kan få i dig lite julmat, utan att må illa :S

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-12-17 19:13:39 följande:
    6mm, vilket gör att han följer sin nya kurva precis, så det var bra. Men eftersom huvudet ska börja växa mindre nu är jag orolig att nästa gång kommer han gå uppåt igen. Då bör han inte växa mer än 4 mm för att fortsätta följa denna kurva. Men vi får se...
    Usch då för illamåendet. Hoppas det går över snabbt. Hur går det för din lille då? Går det framåt med sittningen? Nästa gång ni skulle mäta var i januari väl? Vi ska mäta 21 januari igen. God jul på dig och hoppas du kan få i dig lite julmat, utan att må illa :S

Nu snackar vi mm istället för cm så nu är nog faran över! Nu kan killen sitta på golvet och dra sig fram på armbågarna men det är tung last/längd att träna upp. Han kan inte ta sig från liggande till sittande då benen sprattlar i luften Glad Hur långt har din lille kommit ? Vi ska mäta 10 januari då är han 1 år och 13 dgr så det är bara en vanlig 1 årskontroll med doktor och spruta. Varje gång har jag varit sjukskriven i ca 2 mån pga illamående men just nu kan ju styra vila/mat efter behov. Längtar efter julmaten men det blir nog mer i små portioner. God Jul och Gott nytt år !
  • mammave

Sitter gör han, men att ta sig någonstans går inte så bra än. Men det var inget att bry sig om sa de på Bvc. Han kan inte heller sätta sig upp själv. Ingen aning när de "bör" göra det heller. Då har det ju gått snabbt framåt nu för er kille :)
    Du får äta många ggr istället ;)

• mammave

3kidz4ever: hoppas det går bra idag :) Du får gärna uppdatera här hur det gick. Hur går graviditeten?

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-10 09:45:53 följande:
    3kidz4ever: hoppas det går bra idag :) Du får gärna uppdatera här hur det gick. Hur går graviditeten?

Ha lätt sammanfattat Glad Vi fick avboka då jag inte fick behålla min frukost. Hoppas vi får nu tid nästa vecka för sedan åker vi till Lanzarote. Hur har Ni det ?
  • mammave

Aj då, är det så illa med ditt illamående :( stackare. Får du ngt mot det?
    Här har vi tid 21 jan så vet ej än. Men utvecklas gör han iaf. Kan nu resa sig mot möbler och stappla runt dem (kanske svårt att kalla det gå, men ngt liknande är det iaf ð??? med stöd alltså).
    Härligt med semester! Vi har bokat Spanien, men inte förrän till hösten...

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-10 12:37:09 följande:
    Aj då, är det så illa med ditt illamående :( stackare. Får du ngt mot det?
    Här har vi tid 21 jan så vet ej än. Men utvecklas gör han iaf. Kan nu resa sig mot möbler och stappla runt dem (kanske svårt att kalla det gå, men ngt liknande är det iaf 😜 med stöd alltså).
    Härligt med semester! Vi har bokat Spanien, men inte förrän till hösten...

Jag har klarat mig hittills men idag blev det nog för stressigt och fel frukost. Å vad kul att han stapplar fram! Min har börjat klura ut att ligga ner och backa upp till sittande. Han börjar sträcka sig efter saker högre upp men hans tålamod är kort. Medelhavet är bäst på sensommaren!, men nu fick jag passa på innan magen är för stor.Ta hand om Er så hörs vi !
  • mammave

Här kan vi inte komma upp från liggande till sittande, men från sittande till stående. Olika det kan vara. Du kan väl höra av dig efter ert Bvc-besök :)

• mammave

Uppdatering från 10 månaderskollen. Han har nu följt sin kurva även denna mätning, bara växt 4mm på en månad :) Så skönt. Ska mäta igen om en månad och sen på ettårskollen.
    Hoppas ni har en skön semester, 3kidz4ever :) Hoppas illamåendet är bättre

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-23 07:07:55 följande:
    Uppdatering från 10 månaderskollen. Han har nu följt sin kurva även denna mätning, bara växt 4mm på en månad :) Så skönt. Ska mäta igen om en månad och sen på ettårskollen.
    Hoppas ni har en skön semester, 3kidz4ever :) Hoppas illamåendet är bättre
    Ja i värmen kände jag knappt av illamåendet. Vi har fått ny 1-års kontrolltid den 10 feb. Överdelar som måste träs över huvudet kräver storlek 92 på en 13 månaders (ingen bebisstorlek precis), men annars har det inte hänt något nytt i utvecklingen. Ska se efter en gåstol så att han kanske vill ta sig längre sträckor. Imorgon ska vi till tandläkaren och visa 2 st tänder så han har stort huvud men liten i munnen Flört Skönt att kurvan lugnat ner sig för Er !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-02-10 14:45:19 följande:
    Hur går det med allt, 3kidz4ever?
    Huvudet hade växt 3 mm, så det var lugnt! Vi har ju inte mätt på 3 månader. Längd 82 cm och ca 11,6 kg. Ålorientering i lägenheten och utforskar dörrar, blommor och gardiner. Annars väntar jag på UL och har svårt att planera dagar då illamåendet kan skifta snabbt fortfarande. Hur går det för Er ? Går killen än ?
  • mammave

Åh vad skönt. Då kan du väl släppa det helt antar jag, om du inte gjort det tidigare :)
    Nä, inte går han än. Kryper dock massor. Ska på mätning om ca en vecka, då är han 11 mån. Jag har inte släppt det än :(
    Vad hade din son nu för mått då? Är han 13 mån nu?
    Usch för illmående. Hoppas det ger sig snart :)

• mammave

Fick brev om att vi nu inte ska mäta ngt extra, utan ska följa de vanliga mätningarna :)

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-03-09 12:40:30 följande:
    Fick brev om att vi nu inte ska mäta ngt extra, utan ska följa de vanliga mätningarna :)
    Oj har missat dina inlägg. Skönt att Ni oxå ar avskrivna från huvudutredning!
    På 10 månaderskontrollen hade han 51 cm. Vi hade ingen kontroll vid 11 mån. Denna månad blir han 15 mån och hittills ingen mer utveckling sedan feb. Det värsta Illamåendet har gått över men jag vaknar klarvaken vissa nätter så de dagarna blir jag "kronsikt trött".Ha det gött så länge!
  • Louisejp
    mammave skrev 2014-03-09 12:40:30 följande:

Hej! Vad hade din son för mått 0-6 mån?
Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort