• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • mammave

Var på nytt UL igår och de kollade även i ögonen. Allt såg bra ut :) Så nu ska de hålla koll på kurvan och planar den är allt ok. Planar den inte blir det UL igen, men läkarna verkar ganska säkra på att det inte är ngt fel, men vill hålla koll iaf säger de. Ska på mätning om två veckor, usch :( Jobbigt är det iaf att mäta

• mammave

3kidz4ever: hur ofta ska ni mäta nu och när slutar de mäta? Hur går det med att sitta för er lille pojke?

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-08 11:31:12 följande:
    3kidz4ever: hur ofta ska ni mäta nu och när slutar de mäta? Hur går det med att sitta för er lille pojke?

Nu har vi bara de vanliga BVC kontrollerna. Nej han kan inte sitta själv än (10 mån) men han är 80 cm lång och vikt efter det så det tar sin tid att lära en gammal bebis sitta :) Håller tummarna för Er!
  • Johnhenry

Ja d står inte så mycket info på nätet om just detta..
    va på koll med min son som är 5 mån nu och hans huvudomfång ligger över översta kurvan.
    Hans mått är 48 i huvudomfång. och vi blir kallade på Ultraljud.
    Man mår skitdåligt verkligen och med en oro som inte är av denna värld.
    Men min kille är stor hela han så vi har inte tyckt att han har särskillt stort huvud. och han kan hålla upp d lätt osv.. Man kan ju inte tänka på något annat:/
    tog det lång tid innan remissen kom för er? 

• mammave

Skönt att de släppt det helt, 3kidz4ever. Han kommer ju sitta så småningom :) och stå och gå osv. Egentligen spelar det ju ingen roll när de börjar. Det kommer.

Johnhenry: ja väntan är jobbig :( Första ul fick vi åka upp samma dag vi var på Bvc, när kurvan hoppat upp mkt. Har er kurva hoppat mkt el har han alltid haft stort huvud enl kurvorna? Nästa ul tog det nig en vecka innan vi fick tid tror jag. Hoppas allt ser bra ut för er

• mammave

Många blir oroade i onödan, men bättre att det kollas upp tidigt och om det är vattenskalle finns det iaf något man kan göra åt det.

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-12 16:00:58 följande:
    Skönt att de släppt det helt, 3kidz4ever. Han kommer ju sitta så småningom :) och stå och gå osv. Egentligen spelar det ju ingen roll när de börjar. Det kommer.

Johnhenry: ja väntan är jobbig :( Första ul fick vi åka upp samma dag vi var på Bvc, när kurvan hoppat upp mkt. Har er kurva hoppat mkt el har han alltid haft stort huvud enl kurvorna? Nästa ul tog det nig en vecka innan vi fick tid tror jag. Hoppas allt ser bra ut för er

Ja det är skönt men jag är nog lite misstänktsam tills han kan gå iallafall Solig Ja han kämpar på! Han sitter med händerna i golvet en liten stund sen tynger ryggen/armarna ner honom. Han ålar roterande på magen och börjar förstå att han kan röra sig själv. 

Kom ihåg vid första barnet hur jag jämförde med barnutvecklingsmallar som finns i föräldrartidningar (Tomte). Jag har 3 st barn och verkar inte bli fullärd på barns utveckling då de har olika egenskaper. Jag kan istället testa olika metoder då erfarenheterna hjälper i vardagslivet. Hur många barn har du ?
  • mammave

Jag har två, en storasyster på snart fem år :)
    Men låter ju som han är på god väg :)

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-13 13:06:49 följande:
    Jag har två, en storasyster på snart fem år :)
    Men låter ju som han är på god väg :)

Det är nog 1000 gånger värre att gå igenom huvudutredning med första barnet. Vid flera barn måste vi ju skingra tankarna. Jag har reagerat på att läkarna vid huvudutredning ger ett osäkert intryck som skapat onödig oro. Så jag har omedvetet blivit mer misstänktsam och ifrågesätter deras uttalanden, Då har jag fått tydligare svar för det är ju inte alla som förstår latinsvenska Tomte
  • mammave

På tisdag är det 8 månaders koll och därmed mätning igen. Usch, vill inte :( Nu ska de ju inte växa lika mkt längre heller, så nu tror jag han kmr ännu högre på kurvan

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort