• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-19 11:39:43 följande:
    50,4 cm idag på 8-månaderskollen

Vad sa BVC om det måttet på kurvan då ?
    Vi ska inte mäta förrän 1 års kontrollen som blir strax efter nyårshelgen. Så jag försöker skaffa oss en vanlig föräldrarledighet så länge. Nalle
  • mammave

Det här måttet sa de inget om, utan det blir nytt mått om en månad.
    Vad skönt ändå att "slippa" mäta extra och hela tiden. Hur går det med allt annat? Tänker på er och hur det går (trots att jag egentligen inte har en aning om vilka ni är) :)

• Johnhenry

hej på er..

nu är våran låååånga väntan över av oro och ångest. i dag var vi på UL, och det visade ingenting. helt normalt. Även fast han har VÄLDIGT stort huvud för sin ålder. Han har alltid haft d och ligger ju över kurvorna på både vikt och omfång. Han har ökat 2 cm vid varje mätning. men dom sa oxå att om mamman eller pappan har stort huvud kan d bli så, eller så kan dom få en speciell huvudform, tex välvd panna. Men det behöver inte betyda hypocefalus.
    Det som är bra  är ju att dom kollar upp ordentligt såklart, men den där väntan och oron är inte att leka med..
    Dessutom känns det som jag nu kan doktorera i ämnet. 

• mammave

Johnhenty: Vad skönt :) Hur ligger han på längdkurvan? Ligger han högt där med? Ska ni mäta ngt extra nu el enligt det vanliga programmet? Vad hade han för omkrets när han föddes?
    Vi har mätningar en gång i månaden nu.

• Johnhenry

Han hade 38 i omfång när han föddes, dom så inget om d på bb men när vi kom hem tyckte bm att d va väldans stort.. Men sen har d ju vuxit stadigt med vikten varje koll. Längden nu vid senaste mätningen va 67.5.. o nästa tid hos bm är 5dec. Men på Ul så dom inget om några extra mätningar eller så..utan bara att en del barn har stort huvud.. m n som sagt längden på mitten kurvan o vikt och huvud över översta! Jag tror inte du behöver vara orolig????

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-19 15:52:00 följande:
    Det här måttet sa de inget om, utan det blir nytt mått om en månad.
    Vad skönt ändå att "slippa" mäta extra och hela tiden. Hur går det med allt annat? Tänker på er och hur det går (trots att jag egentligen inte har en aning om vilka ni är) :)

Här är jag !Solig  Jag har haft det riktigt lugnt och skönt sen sist. Vi har bara myst och tagit dagen som den kommer. Fick nu i veckan reda på att jag väntar en 4:a så nu arbetar tankarna igen. Om graviditeten går bra så hoppas jag iaf på mindre huvudomfång så är det ju redan plogad väg. För annars blir det tufft för kroppen då detta inte var planerat efter detta tuffa år. Hoppas Ni har det bra och oron minskar Nalle
  • mammave

Vad härligt att höra att du njuter. Åh, grattis!!! En fjärde, då får du byta nick här :P Vi ska in den sjuttonde igen på mätning. Hoppas verkligen det knappt växt då.

• mammave

Usch, mätning igen på tisdag. Har lust att bara sluta mäta nu.
    Johnhenry: hur har det gått för er?
    3kidz4ever: hoppas du fortsätter njutandet och att det går bra med din graviditet :)

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort