• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • mammave

Bakslag och jag är så rädd att det ska vara ngt ovanligt fel. Var iväg o mätte idag och han är drygt 7mån och har nu 49,7! Jag orkar inte mer, mår hemskt och vet inte vad jag ska tro. Läkaren ska ringa mig på måndag. Jag är så rädd! Han utvecklas som han ska o är pigg

• blubbblubb

Men, vad konstigt. Kan du inte få honom att ringa tidigare nu när du är så orolig.

• Hen

Hur tycker du själv huvudet ser ut i formen? Är det något som avviker, tex tydliga kanter någonstans eller känns det mjukt och runt som det "ska"?

• mammave

Läkaren forskar denna v, så hon är inte där förrän på måndag.
    Nej, hans huvud ser inget konstigt ut, inte så platt som många andras, men det beror på att han alltid sovit på mage (på mitt bröst) el sidan.

• mammave

Nej. Alltså vattenskalle har de uteslutit med två UL och han visar inga tecken på det, förutom just att huvudet växer lite fort och är stort

• Hen
    mammave skrev 2013-10-22 18:14:17 följande:
    Nej. Alltså vattenskalle har de uteslutit med två UL och han visar inga tecken på det, förutom just att huvudet växer lite fort och är stort

Då borde du kunna känna dig lugn. Kraniosynostos brukar märkas på något sätt, antingen genom huvudformen eller just åsar, kanter som känns eller syns ganska tydligt. Speciellt nu när barnet ändå är så pass många månader.
Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort