• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • daimstrut

Jag har en son med vattenskalle så ja, jag vet hur det känns. Nu är han opererad och vi mäter hans huvud hemma fortfarande. Vår erfarenhet var att sköterskan och andra inom vården fick ganska olika mått beroende på person så nu mäter alltid pappan. Han har lärt sig hur han ska hålla måttbandet efter ett par års träning. Det viktiga är ju trenden och inte det exakta måttet.

Jag hoppas det går bra för er, vissa barn har väldigt stora huvuden som små utan att det är nåt fel. Mitt kusinbarn hade större huvud än vår som med vattenskalle.

• mammave

3kidz4ever: har ni mätt idag? Hur gick det isf?
    Pratade med läkaren idag och hon ska prata med en neurolog denna vecka för att se om vi ev ska göra vidare utredning och isf magnetröntgen med sövning :( De läkare hon pratat med kan inte se att det kan finnas ngt annat än vattenskalle, tumör el båtskalle och detta har de redan kollat. Men för säkerhets skull vill hon kolla med en neurolog också. Hon är väldigt bra, inte så erfaren som barnläkare, men kollar upp med andra då. Hon är väldigt bra att prata med och varje gång jag pratat med henne känner jag mig lugnare :)

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-28 16:28:57 följande:
    3kidz4ever: har ni mätt idag? Hur gick det isf?
    Pratade med läkaren idag och hon ska prata med en neurolog denna vecka för att se om vi ev ska göra vidare utredning och isf magnetröntgen med sövning :( De läkare hon pratat med kan inte se att det kan finnas ngt annat än vattenskalle, tumör el båtskalle och detta har de redan kollat. Men för säkerhets skull vill hon kolla med en neurolog också. Hon är väldigt bra, inte så erfaren som barnläkare, men kollar upp med andra då. Hon är väldigt bra att prata med och varje gång jag pratat med henne känner jag mig lugnare :)
    Huvudet hade växt 0,5 cm på ca 1,5 månad så det är lugnt här:) Hörseltestet klarade min son också. Han ska till öron runt januari igen då han var förliten att utföra ett test, men det testet hade inte så stor betydelse. Då han klarade de andra testerna :) Jag har förlängt min föräldrarledighet så att vi får några lugnare månader tillsammans ! Jag tänker på Er och följer er resa. Det är bra att de kollar då Er kurva fortsätter hoppa! Kostigt att Er läkare pratar om magnetröntgen/skiktröntgen då huvudet är "lättillgängligt" eftersom fontanellerna inte är stängda. Vad är gör det för skilland mot (glömt namnet) "huvudröntgen" ? kramar
  • mammave

Åh vad skönt att allt var bra, 3kidz4ever! Då har det ju verkligen stannat av för er nu och skönt att hörseln var bra :) Ja, ta det lugnt nu och njut av att vara mammaledig :)
    Alltså, vi vet inte än om det blir magnetröntgen. Det skulle neurologen uttala sig om. Förhoppningsvis tycker han/hon att det räckte med UL på huvudet och att det inte finns ngt att oroa sig för :) Jag uppdaterar när de ringer om det.

• Hen
    mammave skrev 2013-10-30 08:27:26 följande:
    Åh vad skönt att allt var bra, 3kidz4ever! Då har det ju verkligen stannat av för er nu och skönt att hörseln var bra :) Ja, ta det lugnt nu och njut av att vara mammaledig :)
    Alltså, vi vet inte än om det blir magnetröntgen. Det skulle neurologen uttala sig om. Förhoppningsvis tycker han/hon att det räckte med UL på huvudet och att det inte finns ngt att oroa sig för :) Jag uppdaterar när de ringer om det.

Ul kan inte visa tex sagittal synostos, där krävs en magnetröntgen för att kunna säga helt säkert.
  • mammave

Det har de redan kollat med en annan röntgen, vet ej vad den kallades.
    Ska in på nytt UL på tisdag för att dubbelkolla så inte hålrummen blivit större sen sist.

• mammave

Och så ska en ögonläkare kolla. Tydligen kan de se om det är vattenskalle på ögonen... Men ser allt bra ut på tisdag sa läkaren att det inte finns ngt fel på min son

• Hen
    mammave skrev 2013-10-30 16:19:03 följande:
    Och så ska en ögonläkare kolla. Tydligen kan de se om det är vattenskalle på ögonen... Men ser allt bra ut på tisdag sa läkaren att det inte finns ngt fel på min son
    Håller tummarna. Vet hur det är att vänta
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-30 16:01:08 följande:
    Det har de redan kollat med en annan röntgen, vet ej vad den kallades.
    Ska in på nytt UL på tisdag för att dubbelkolla så inte hålrummen blivit större sen sist.

Vad händer o hur går det för Er ? Vad betuder sagittal synostos på svenska ? kramar
  • Hen
    3kidz4ever skrev 2013-11-06 11:26:04 följande:

Vad händer o hur går det för Er ? Vad betuder sagittal synostos på svenska ? kramar

Kraniosynostos är ett samlingsnamn för missbildningar av olika slag i kraniet. Sagittal synostos är det ts kallar båtskalle ( pga formen huvudet ofta har ) som väldigt enkelt förklarat innebär att fontanellen sluts för tidigt. Då har hjärnan inte plats att växa som den ska och huvudformen blir fel. 
Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort