• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • TeresB

Hej, vi hade samma problem med vår kille. De gjorde en extra koll med ul men allt såg bara fint ut. Nu har kurvan planat ut och huvudet växer lagom. Ge det lite tid men se till att BVC har koll.

Vår kille är snart 4 mån.

• mammave

Var hos läkaren idag o de har nu skickat remiss för nytt UL. Denna läkare sa att ser de inget då så kan det inte vara ngt fel, så då bör jag kunna släppa detta. Hon sa också att hon inte trodde det var ngt fel på min son.

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-30 10:15:03 följande:
    Var hos läkaren idag o de har nu skickat remiss för nytt UL. Denna läkare sa att ser de inget då så kan det inte vara ngt fel, så då bör jag kunna släppa detta. Hon sa också att hon inte trodde det var ngt fel på min son.
    Då är det säkert ingenting men läkarna har ju ansvar att inte missa något. Hur gammal är din bebis nu ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-01 12:06:48 följande:
    Han är drygt sex månader nu.
    Orkar din bebis flyfta huvudet en liten stund ? Min bebis började träna på att lyfta huvudet vid 6 mån och nu vid 9 mån vill han rulla iväg över golven. Så det tar sin tid men det går framåt Nalle
  • mammave

Ja, det orkar han :) Han har börjat sitta lite smått nyss oxå. Jag har aldrig märkt på honom att huvudet varit stort el tungt. Han har följt utvecklingen bra, tror jag. Lite vinglande med huvudet i barnstolen, men vet inte om det är pga stort huvud el bara är så tills han sitter mer stadigt. Han har inga problem att få med huvudet när man drar upp honom i armarna heller :)

• Margaux

När min son var 6 månader hade han 46,5 cm runt huvudet. Vid 7 månader 47,5cm. Vid 10 månader 48,5. Han är idag 3,5 år och har stort huvud men är i övrigt helt normal. Glad, smart, social.... På honom så slöt sig inte fontanellen förens han var nästan 2 år. Men även det var tydligen helt ok. Hos oss höll de koll på utvecklingen men inte mer än det! När han föddes hade han 36 cm,

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-10 12:22:45 följande:
    Har nu fått tid på måndag för nytt UL.

Nalle
  • mammave

Allt såg bra ut på UL så äntligen kan jag släppa detta och acceptera faktan att min son har ett stort huvud bara :) Är väldigt lycklig o lättad idag

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort