• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • daimstrut

Inte vad jag vet om, om det inte fortsätter accelerera och bara var från en månad till en annan så är det säkert ingen fara.

• UnikFamilj

Snabb tillväxt i den perioden är en sak läkare brukar notera senare om barnet utreds för autism. Det är tydligen vanligare bland barn med autism än hos andra. Vi har tre barn och alla har autismdiagnos. Hos sonen, som har den tydligaste sensomotoriska problematiken, kunde man se precis en sån tillväxtökning under den perioden. Det betyder dock INTE att man behöver få diagnosen, bara att det är en sak man ofta kan se.

• viktoria87

Kan också tillägga att min son är en fullt frisk ,normal och glad två åring av allt att bedömma. =) Men visst blir man orolig när måtten är lite avvikande från normen. Men har de inte sett någonting på Röntgen eller UL och din son verkar utvecklas normalt i övring tkr jag inte att du ska oroa dig =)

• mammave

Ja, han är ju bara halvåret snart, men han kan rulla runt, tittar efter tappad leksak, smakar puréer och verkar förstå ordet "lampa" Och jollrar baba" och ler och skrattar. Så jag antar att han utvecklas normalt då?

• blubbblubb

Om de nu har honom under uppsikt och gjort både UL och röntgen låter det som att han är välbevakat iallafall. 

Min dotter hade en liten illväxt på huvudet. Hon föddes med ganska normalt huvud och sjönk under de första månaderna ner till att hon låg understa den understa kurvan. Dock, var ingen på BVC orolig i vårt fall. Huvudet hade inte växt ihop som kan vara problemet utan vi fick helt enkelt begripa att några barn ligger understa kurvan på samma sätt som ditt barn kanske helt naturligt ligger över den översta kurvan.  Idag är hon en 5-årig tjej som har samma storlek på huvudet som lillebror på 1.5 år men har inga problem kopplat till litet huvud (vi utreder ADHD just nu)   

• mammave

Blubbblubb: låg hon under understa kurvan menade du och Bvc sa inget om det? Lite under el mycket? Fortsatte hon att ligga under den understa sen också?

• blubbblubb
    mammave skrev 2013-09-13 09:45:19 följande:
    Blubbblubb: låg hon under understa kurvan menade du och Bvc sa inget om det? Lite under el mycket? Fortsatte hon att ligga under den understa sen också?

Ja, hon låg under den understa kurvan och ligger kvar där än.  BVC-sköterskan var nog mest nojjig över vilkten där i början, huvudomfånget fick mest mig att googla diverse syndrom. Jag fick dock uppfattningen att om stora huvuden har medicinska orsaker så går det att åtgärda, som vattenskalle. Medans medicinska orsaker till för små huvuden är att huvudet växer ihop för fort eller olika former av utvecklingsstörning som gör att hjärnan inte växer. Min dotter utvecklas dock som ska, så det var inte orsaken, och den risken talar man antagligen ganska tyst om.

Hon ligger fortfarande kvar i det intervallet. Vid 1.5 år slutar man dock mäta huvudet och vi märker det mest på att det är svårt att köpa vintermössor och hjämar till henne (1-åringar brukar inte åka slalom eller skidskor).     

Jag ville bara skrivna någon rad för att säga att det behöver inte vara något problem. Det är naturligtvis jättebra att de kollar upp eventuella orsaker.  
  • mammave

Tack! Känns skönt att höra att alla barn inte ligger inom kurvorna eftersom jag är rädd att min son kmr ligga över vid nästa mätning.

• mammave

Man blir ju lite fundersam hur stort det kan bli? När slutar huvudet växa egentligen på barn?

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort