• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • mammave

3kidz4ever: hur går det för er nu? Vad har ni för mått och hur gammal är din son nu? Du skulle inte vilja skriva ner era mått ni haft under dessa månader? Det känns som om våra pojkar ligger ganska lika och det skulle vara skönt att se att det planar ut någon gång, vilket jag hoppas att det gör snart. Var så glad att detta jobbiga var över och får sen ett bakslag med 1,5cm på knappt tre veckor :(

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-23 15:06:31 följande:
    3kidz4ever: hur går det för er nu? Vad har ni för mått och hur gammal är din son nu? Du skulle inte vilja skriva ner era mått ni haft under dessa månader? Det känns som om våra pojkar ligger ganska lika och det skulle vara skönt att se att det planar ut någon gång, vilket jag hoppas att det gör snart. Var så glad att detta jobbiga var över och får sen ett bakslag med 1,5cm på knappt tre veckor :(

Vi har flyttat o grejat så jag har tappat lite av huvudfokuset:) Han blir 10 mån nästa vecka så jag då får nytt mått. Min sons omfång F 41,5 , 1 mån, 42,5, 2 mån 43,8, 3 mån 45,8 , 4 mån 47,5, 5 mån 49, 6 mån 49,8 , 8 mån 50,5. Han följer nu sin egna kurva då han låg högt från början :) Han tränar på att sitta själv men vikten/längden ger extra oblanas. Vi håller tummarna för Er !
  • mammave

Åh, tack, 3kidz4ever! Du har räddat min helg när jag ser att det är ok med din son med liknande mått som min son.

När ska ni mäta igen?

Och nu har läkarna sagt till er att allt är ok, elr? Ni verkar ju inte mäta ngt extra. Den enda skillnaden är att min son började lågt och gjorde ett enormt skutt upp vid tre månader. Hoppas din son fixar sittningen snart :) Får man fråga var ni bor i Sverige på ett ungefär? Förstår om du vill vara anonym, men tänkte mer på om det var väldigt skilda landsting eller inte. Vi bor i Örebro.

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-24 09:53:12 följande:
    Åh, tack, 3kidz4ever! Du har räddat min helg när jag ser att det är ok med din son med liknande mått som min son.

När ska ni mäta igen?

Och nu har läkarna sagt till er att allt är ok, elr? Ni verkar ju inte mäta ngt extra. Den enda skillnaden är att min son började lågt och gjorde ett enormt skutt upp vid tre månader. Hoppas din son fixar sittningen snart :) Får man fråga var ni bor i Sverige på ett ungefär? Förstår om du vill vara anonym, men tänkte mer på om det var väldigt skilda landsting eller inte. Vi bor i Örebro.

Måtten är OK för min sons kurva och är ingen garanti för andra barns utveckling. Vi har tagit extra mätningar men jag tog inte med alla siffror Glad Ja, vi är avskrivna från fortsatt utredning tills det dyker upp nåt nytt. Vi bor i Bohuslän och hoppas att barnläkarna har fått likadan utbildning i alla landsting Cool Hur stort huvud hade din bebis vid födseln ?
  • mammave

Min son hade 35 vid födsel, men vid tre månader stack det rakt upp och nu går det en aning uppåt i småhack. Jag tycker ändå det känns skönt att se fler som har liknande mått som min son och att allt är normalt. Det känns som att det borde vara det för oss oxå då, eftersom det inte finns några andra symptom och att fler läkare anser att allt är ok.

Sedan har jag googlat massor och kan inte hitta ngt annat än vattenskalle, tumör o båtskalle, som de uteslutit både för er och oss med hjälp av UL o röntgen.

Du får gärna berätta om nästa mätning nästa vecka.

• mammave

3kidz4ever: det låter nästan som om du inte släppt detta? Du skriver "tills det dyker upp något nytt". Det låter lite som om du väntar dig att det ska göra det. Eller tolkar jag dig fel kanske? Hoppas du kunnat släppa det helt, för det är hemskt jobbigt att oroa sig :(

• daimstrut

Vill bara säga att det är enkelt att mäta hemma, behöver inte springa på mätningar för att vänta på resultat. Dessutom är det bättre om samma person gör det hela tiden, som vet hur hårt den brukar dra åt måttbandet osv. Om ni nu inte är på några andra slags avancerade mätningar än med måttband.

• 3kidz4ever
    daimstrut skrev 2013-10-24 23:02:15 följande:
    Vill bara säga att det är enkelt att mäta hemma, behöver inte springa på mätningar för att vänta på resultat. Dessutom är det bättre om samma person gör det hela tiden, som vet hur hårt den brukar dra åt måttbandet osv. Om ni nu inte är på några andra slags avancerade mätningar än med måttband.

Har du varit med om en huvudutredning ? Det låter inte som du har det ! Det är hemskt oroande tid och eftersom min sons huvud hade stora mått från födsel. Ville jag att endast vår BVC sköterska mätte så att kurvan blev rättvis. Det oron släpper inte av att sitta hemma för det hjälper ju ingenting.........{#emotions_dlg.djavulsk}
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-24 20:00:26 följande:
    3kidz4ever: det låter nästan som om du inte släppt detta? Du skriver "tills det dyker upp något nytt". Det låter lite som om du väntar dig att det ska göra det. Eller tolkar jag dig fel kanske? Hoppas du kunnat släppa det helt, för det är hemskt jobbigt att oroa sig :(

Jodå jag tänker inte så mycket på det men att mäta har inte bleknat än Obestämd 
    Vi ska börja hörselutredning (start på tisdag) så det händer alltid nåt nytt hittills med denna lilleman.

Vi mäter på måndag så vi hörs under nästa höstlovsvecka. Jag tänker på Er o håller tummarna!, men vad mer kan det vara. Tycker både du o jag är pålästa så det räcker Solig 
  • mammave

Nej, att mäta själv är inte det lättaste. Jag kan mäta olika så det skiljer på en cm ibland, beroende på hur man lägger måttbandet. Så att samma bvcsköterska mäter är det bästa.

Ja, 3kidz4ever, inte är det lätt att släppa detta och jobbigt för er om det kmr nya saker :( Hoppas hörseln är bra på er lillkille o att huvudet mäter bra. Vi hörs av. Kram

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort