• Anonym (Ledsen och rädd)

Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

Förra tisdagen var jag och min kille på sjukhuset för ett tidigt ultraljud. Jag hade blött (väldigt lite) i många dagar och fått rådet att åka in och kolla för säkerhetsskull.

Enligt min uträkning skulle jag varit i v 7+2 denna dag.

Läkaren kollade först blödningarna och sa att de inte kom från graviditeten och var helt ofarliga. Vi pustade ut. Sen sa hon att hon skulle göra ett vaginalt ultraljud. Hon såg en graviditet med ett foster som var 4 veckor och inga hjärtslag. Det var det hon sa. Vi fråga "jaha, vad menas med det då? Då svarade hon i princip enbart att graviditeten avstannat och vi skulle bli kallade om 10 dagar för hjälp att få igång missfall, om det inte satt igång av sig självt. Tack och hej liksom. Hon ville inte svara på några frågor eller ens ge oss nått ytterligare.

Vi blev ju (såklart som alla känner sig) helt bedrövade och skitledsna.

Nu på fredag har jag fått en tid för hjälp att få igång missfallet, det har inte hänt ngt alls. Men i natt började jag fundera. Vad sa hon egentligen? Hon sa att fostret var 4 veckor och några dagar, borde jag inte då varit i vecka 6. Då ÄR det väl svårt att se hjärtljud? Om jag hade ägglossning en vecka efter jag trott (Kan ägglossning ske en vecka efter beräknat om man har en regelbunden cykel?)

Vet att ingen av er kan svara på om det är helt kört eller inte, men har ni några erfarenheter?
    Hon såg ju en pågående graviditet och ett foster som var 4 veckor och några dagar.. Hur kunde hon utifrån det säga att det var kört?

Skulle vara så tacksam om ni ville dela med er.

• Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.
  • ScillaBlå

Jajemen, TVÅ månader efter MA har jag fortfarande HCG i kroppen. Troligtvis är det fortfarande nån rest kvar, fast det syns inget med VUL. Blöder fortfarande och har nu väldigt lågt blodvärde. Så på fredag ska de gå in med en kamera och se vad som är fel och sen ska jag skrapas igen. Skratta eller gråta?? Känns helt surrealistiskt...

• limpa

Jag fick ett fördröjt missfall förra veckan. Först kom lite blodblandade flytningar och på torsdagen kom en stor blödning. Jag åkte in till gynakuten och fick veta att fostret var dött sedan flera veckor tillbaka. Jag skulle ha varit i vecka 11, men det var bara stort som en liten ärta. Sen blev jag inlagd och fick cytotek (jag fick välja på att stanna kvar på sjukhuset, eller ta tabletterna hemma). Eftersom det inte kom ut blev jag skrapad under narkos på fredagen. Det var nog det bästa, läkaren sa att om man låter kroppen sköta det själv kan det dra ut på tiden och man kan blöda i flera veckor. Personalen var väldigt gullig. Jag fick kontaktuppgifter till kuratorn och de hjälpte mig att avboka de tider jag hade hos BM och för UL.

Nu känns det bara så tomt och ledsamt. Som tur är har vi en underbar dotter på 1,5 år, det är en stor tröst. Om det hade hänt med första barnet hade det nog känts mycket värre.

Styrkekramar till alla er som går igenom liknande saker!!!

• palomaland

Tänkte bara berätta att jag blev snabbt gravid igen efter missfallet som jag hade för drygt två månader sen, jag började ju blöda när jag var i v14 men det hade troligen dött redan i v 6.
    Nu är jag faktiskt i v6 igen och jag ska på ultraljud om 2 veckor... hoppas på att det inte stannat av i v6 den här gången också bara..

• Sweetboxen

Vill bara skriva att det finns hopp, ge inte upp.

Fick MA i v 13 i maj, dött i v 9, reda på det på kub-ul..massa strul med o få ut den som slutade med skrapning, men sen kom mensen redan efter tre v, en äl till o vips lyckades vi igen. Nu tjock o go i v 32 snart o allt har gått bra, BF maj.

Lycka till nu, sorgen o besvikelsen över att ens kropp lurade en så går över, jag lovar. Fast det känns jobbigt när det precis har hänt.

• palomaland
    gravidis2009 skrev 2014-03-01 19:43:05 följande:
    Haft 3 MA och 2 MF. Mitt senaste bekräftades häromdagen :( dött i vecka 13/14, skulle nu varit i vecka 17.
    Måste föda fram det, ska in imorgon för mediciner och läggas in på tisdag för förlossning.
    åhnej vad hemskt :(:( du har inte varit på någon slags utredning? ...eller varför blir det som det blir? :(
  • Anonym (Orolig)

3veckor sen mitt MA o sist på återbesöket för två veckor sned så va d förtjockad slemhinna kvar o Jag plussar fortfarande efter nästan 3 veckor.. Blöder bara brunt o gjort 5 dagar..... Borde inte testen visa negativt??

• Anonym (aa)

Jag tror det är väldigt olikt hur länge gravidhormonet sitter kvar i kroppen, mitt försvann ca 2,5 vecka efter MA. Jag blödde även ytterst lite i två veckor å behövde inte ens binda till det. Tror vi började ha sex igen två veckor efter missfallet

• ScillaBlå
    Anonym (Orolig) skrev 2014-03-02 14:42:58 följande:

3veckor sen mitt MA o sist på återbesöket för två veckor sned så va d förtjockad slemhinna kvar o Jag plussar fortfarande efter nästan 3 veckor.. Blöder bara brunt o gjort 5 dagar..... Borde inte testen visa negativt??

Jag hade ju mitt MA i mitten av december. Försökte få ut det med medicin då men tvingades skrapa i januari. Slutade inte blöda och HCG fanns fortfarande i blodet. De kollade med en kamera förra fredagen. Det visade sig att moderkakan växt fast i livmodern genom slemhinnan, ist för bara i slemhinnan (Placenta Accreta). De skrapade då bort så mycket de kunde utan att skada slemhinnan. Sen ska kroppen ta hand om resten själv. Om två veckor får vi se om det lyckats. Annars vet jag inte vad de gör.

Jag blev gravid i oktober och det känns som att hela vintern har vart ett rent helvete. Ett väldigt långdraget missfall. Hoppas det går över snart.

Grattis till er som lyckats bli gravida igen...
  • gravidis2009
    palomaland skrev 2014-03-02 12:45:17 följande:
    åhnej vad hemskt :(:( du har inte varit på någon slags utredning? ...eller varför blir det som det blir? :(
    Oh jo, jag har en balanserad translokation (genetisk avvikelse)... så jag har extra hög risk att få missfall eller föda extremt sjuka/missbildade barn. Fick reda på detta efter tredje missfallet, sen fick vi en dotter på naturlig väg och nu har jag haft två missfall till efter det.

Jag tycker MA är så fruktansvärt lurigt... man tror att allt är bra men så har det dött för längesedan :/
    5 st MA/MF pga balanserad translokation. Driver www.facebook.com/villhabebis, bloggar på sandradf.tumblr.com
Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.