• Anonym (Ledsen och rädd)

Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

Förra tisdagen var jag och min kille på sjukhuset för ett tidigt ultraljud. Jag hade blött (väldigt lite) i många dagar och fått rådet att åka in och kolla för säkerhetsskull.

Enligt min uträkning skulle jag varit i v 7+2 denna dag.

Läkaren kollade först blödningarna och sa att de inte kom från graviditeten och var helt ofarliga. Vi pustade ut. Sen sa hon att hon skulle göra ett vaginalt ultraljud. Hon såg en graviditet med ett foster som var 4 veckor och inga hjärtslag. Det var det hon sa. Vi fråga "jaha, vad menas med det då? Då svarade hon i princip enbart att graviditeten avstannat och vi skulle bli kallade om 10 dagar för hjälp att få igång missfall, om det inte satt igång av sig självt. Tack och hej liksom. Hon ville inte svara på några frågor eller ens ge oss nått ytterligare.

Vi blev ju (såklart som alla känner sig) helt bedrövade och skitledsna.

Nu på fredag har jag fått en tid för hjälp att få igång missfallet, det har inte hänt ngt alls. Men i natt började jag fundera. Vad sa hon egentligen? Hon sa att fostret var 4 veckor och några dagar, borde jag inte då varit i vecka 6. Då ÄR det väl svårt att se hjärtljud? Om jag hade ägglossning en vecka efter jag trott (Kan ägglossning ske en vecka efter beräknat om man har en regelbunden cykel?)

Vet att ingen av er kan svara på om det är helt kört eller inte, men har ni några erfarenheter?
    Hon såg ju en pågående graviditet och ett foster som var 4 veckor och några dagar.. Hur kunde hon utifrån det säga att det var kört?

Skulle vara så tacksam om ni ville dela med er.

• Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.
  • ScillaBlå

Har nån av er haft någon kuratorskontakt? Jag har fått erbjudandet men inte känt att jag velat. Men ska nog ringa imorgon. Jag tycker att jag känner för lite. Är mest lättad. Behöver inte oroa mig för missfall längre. Det är ett faktum. Jag mår ganska bra och det skrämmer mig. Tror att jag borde bearbeta och tillåta mig att sörja. Men hinner inte med två barn, badrumsreniverig och julförberedelser.

Jag och min kille ska träffa kurator imorgon. Jag tror det är bra, om man känner att man behöver det. Fyfan, värsta helgen i mitt snart 23åriga liv detta. Aldrig så Många tårar och skrik förut på samma helg. Usch :(

• Anonym (MA)
    ScillaBlå skrev 2013-12-22 22:16:14 följande:
    Har nån av er haft någon kuratorskontakt? Jag har fått erbjudandet men inte känt att jag velat. Men ska nog ringa imorgon. Jag tycker att jag känner för lite. Är mest lättad. Behöver inte oroa mig för missfall längre. Det är ett faktum. Jag mår ganska bra och det skrämmer mig. Tror att jag borde bearbeta och tillåta mig att sörja. Men hinner inte med två barn, badrumsreniverig och julförberedelser.
    Jag frågade om kuratorkontakt, men de svarade typ att varför ska du ha det? Du har ju barn sen tidigare och det här är ju jättevanligt. Som att det skulle betyda mindre att jag gått och trott att jag varit gravid i 12 veckor och haft en död bebis i magen, bara för att jag har barn sen tidigare. Har fått ett uselt bemötande i vården. Inte ens nån kontakt med min BM, utan jag blev avskriven den dagen det konstaterades att aborten lyckats. Lite löpande band-principen..

Här ligger jag inlagd på kvinnokliniken på julafton :( Kändes SÅ hemskt att lämma min dotter. Började störtstörtblöda, Fick feber och svimmade mitt i firandet. Akut in på sjukhuset. Hoppas ni mår bättre.

• ScillaBlå
    Anonym (Ledsen och rädd) skrev 2013-12-24 21:30:46 följande:

Här ligger jag inlagd på kvinnokliniken på julafton :( Kändes SÅ hemskt att lämma min dotter. Började störtstörtblöda, Fick feber och svimmade mitt i firandet. Akut in på sjukhuset. Hoppas ni mår bättre.

Oj, dramatiskt och läskigt. Och jobbigt på självaste julafton så klart :( Hoppas verkligen du mår bättre nu och att du har en förstående familj som firar jul i efterhand med dig.

Själv mår jag ganska bra nu. Omgiven av storfamiljen med mycket kärlek.
  • Viljan finns

Ja, vad ska man säga? Beklagar era ma'n. Vet att det känns sååå hemskt. Alla planer, drömmar o förhoppningar som bara försvinner... Själv började mitt med lite blodiga flytningar som höll på i 1v. 1177 sa att det inte var ngn fara o naiv som jag var (första graviditeten) trodde jag på dem. Veckan efter fick jag göra vul eftersom att det inte slutade. Var mentalt inställd på att jag skulle få ett klart besked med antingen missfall eller inte. Istället så säger gynekologen ingenting - bara att hon inte ser ngt hjärta. Sen gjorde hon sina mätningar på embryot o sen var det mer eller mindre tack och hej. Blev inbokade 1v senare o tillsagd att se till att ha smärtstillande hemma. Började gråta när jag kom ut men väl hemma återfick jag hoppet. Det var ju enda månaden då jag inte hade haft äl på "vanliga dagen" -chansen fanns ju att det var felberäknat. Dagen efter på kvällen började det blöda o fortsatte i 6 dagar. Dag 7 kom det som skulle blivit vår bebis ut. Hemskt. Som tur var ändå var läkaren sjuk o jag fick en tid dagen efter istället vilket resulterade i att kroppen själv klarade av allt. Hade jag gjort vul dagen innan hade de nog velat skrapa mig. Vet fortfarande inte i vilken vecka embryot slutade växa men det känns inte längre viktigt. Trodde själv att jag var i 8+6. Nu 1v senare känns det som att sorgen börjar komma krypande... Till saken hör att det tog över 1 år att bli gravid så det känns extra tungt. Kommer det ta lika lång tid nästa gång? För jag vill verkligen bli gravid igen. Hur hemskt o sorgligt det här än var så är längtan efter barn större. Lycka till ni andra o ta hand om er!

• ScillaBlå

Ni som gjort medicinsk abort, fick ni cytotec? Hur stor dos och hur fick ni dem? Jag vågade inte Googla innan utan har gjort det nu. Det verkar som att de flesta landsting inte använder cytotec alls. De som gör det verkar ge två tabletter upplösta i vatten och om det ev behövs påfyllning är det en halv tablett i vatten som gäller (att dricka alltså).

Jag fick fyra tabletter vaginalt direkt. Sen fick jag två som fick smälta under tungan under förloppet. Jag fick även två tabletter med hem att ta under tungan på kvällen.

Det verkar vara väldigt olika. Undrar om jag fick en överdos och det var därför jag blödde så mycket...

• Anonym (MA)
    ScillaBlå skrev 2013-12-26 17:01:21 följande:
    Ni som gjort medicinsk abort, fick ni cytotec? Hur stor dos och hur fick ni dem? Jag vågade inte Googla innan utan har gjort det nu. Det verkar som att de flesta landsting inte använder cytotec alls. De som gör det verkar ge två tabletter upplösta i vatten och om det ev behövs påfyllning är det en halv tablett i vatten som gäller (att dricka alltså).

Jag fick fyra tabletter vaginalt direkt. Sen fick jag två som fick smälta under tungan under förloppet. Jag fick även två tabletter med hem att ta under tungan på kvällen.

Det verkar vara väldigt olika. Undrar om jag fick en överdos och det var därför jag blödde så mycket...

Jag fick lika stor dos. Beror nog mycket på hur kroppen reagerar. Är ju samma efter förlossning att vissa blöder mycket och andra lite.
  • Mamma814
    ScillaBlå skrev 2013-12-26 17:01:21 följande:

Jag fick 4 cytotec som skulle upp i slidan direkt när jag kom hem.

Och 1 vecka senare var allt borta. Men fy f-n vilka smärtor jag fick!
Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.