• Anonym (Ledsen och rädd)

Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

Förra tisdagen var jag och min kille på sjukhuset för ett tidigt ultraljud. Jag hade blött (väldigt lite) i många dagar och fått rådet att åka in och kolla för säkerhetsskull.

Enligt min uträkning skulle jag varit i v 7+2 denna dag.

Läkaren kollade först blödningarna och sa att de inte kom från graviditeten och var helt ofarliga. Vi pustade ut. Sen sa hon att hon skulle göra ett vaginalt ultraljud. Hon såg en graviditet med ett foster som var 4 veckor och inga hjärtslag. Det var det hon sa. Vi fråga "jaha, vad menas med det då? Då svarade hon i princip enbart att graviditeten avstannat och vi skulle bli kallade om 10 dagar för hjälp att få igång missfall, om det inte satt igång av sig självt. Tack och hej liksom. Hon ville inte svara på några frågor eller ens ge oss nått ytterligare.

Vi blev ju (såklart som alla känner sig) helt bedrövade och skitledsna.

Nu på fredag har jag fått en tid för hjälp att få igång missfallet, det har inte hänt ngt alls. Men i natt började jag fundera. Vad sa hon egentligen? Hon sa att fostret var 4 veckor och några dagar, borde jag inte då varit i vecka 6. Då ÄR det väl svårt att se hjärtljud? Om jag hade ägglossning en vecka efter jag trott (Kan ägglossning ske en vecka efter beräknat om man har en regelbunden cykel?)

Vet att ingen av er kan svara på om det är helt kört eller inte, men har ni några erfarenheter?
    Hon såg ju en pågående graviditet och ett foster som var 4 veckor och några dagar.. Hur kunde hon utifrån det säga att det var kört?

Skulle vara så tacksam om ni ville dela med er.

• Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.
  • ScillaBlå

Nu var det inte tidiga ultraljuds vara eller icke vara denna tråd skulle handla om. Självklart ska man inte göra onödiga ultraljud med hänsyn till bebisen och landstingets resurser. Men att hoppa på människor som gått igenom något så svårt som ett MA är bara för lågt. Låt oss ha vår tråd att dela erfarenheter i och skapa en egen tråd om du vill diskutera tidiga ultraljud. För mig och kanske även andra kan ultraljudet ha varit skillnaden mellan liv och död. Tänk.

• BettyBoop81

hej!

Igår hade vi vårt RUL gick in och var förväntansfulla som alla är.Skrattande

La mig till rätta och bilden kom upp.. kände direkt att nått inte stod rätt till.
    Knytet låg hoprullat som en räka och rörde sig inte..väldigt märkligt.

Hon började mäta huvudet och kom fram till motsvarande 15 veckor.. är v.20 nu Rynkar på näsan

Tårarna började rinna nerför kinderna och sen kom orden: fostret lever inte längre, jag kan inte se eller höra några hjärtljud.

hela världen rasade och allt vi sett fram emot gick i spillror Gråter

Så otroligt orättvist att förlora en liten efter halva graviditeten! När man trodde man var över den värsta faran men icke....

HjärtaFinns inga ord som kan beskriva smärtan & saknaden efter vår lille son/lillebror som blivit en ängel nu Hjärta

• UCharlotte
    BettyBoop81 skrev 2014-04-08 11:51:43 följande:
    hej!

La mig till rätta och bilden kom upp.. kände direkt att nått inte stod rätt till.

Hon började mäta huvudet och kom fram till motsvarande 15 veckor.. är v.20 nu Rynkar på näsan

Tårarna började rinna nerför kinderna och sen kom orden: fostret lever inte längre, jag kan inte se eller höra några hjärtljud.

Så otroligt orättvist att förlora en liten efter halva graviditeten! När man trodde man var över den värsta faran men icke....

HjärtaFinns inga ord som kan beskriva smärtan & saknaden efter vår lille son/lillebror som blivit en ängel nu Hjärta
    Jag gick igenom precis samma sak för en månad sen. Rutinultraljud. Vi skulle bara kolla kön så vi visste om dottern skulle få en lillebror eller lillasyster, men hjärtat slog inte längre. Jag fick gå en vecka med mitt döda barn i magen innan jag fick tid på gyn för att abortera det.

Dag 3-4-5 efter aborten är aptung så var beredd på det. Jag var inte beredd. Skulle i efterhand nog klassat mig själv som GALEN de dagarna. Men nu - tre veckor senare så är jag på banan igen. Lite tjockare än innan men mentalt tillbaka som JAG.
  • Anonym (Broken heart)

Jag går igenom ett MA just nu, är så himla ledsen. Var i vecka 10, började kännas "säkert" men oj vad jag bedrog mig. Var på tidigt VUL (mellan barn ett och två hade vi 2 MF och 1 MA) och fick i vecka 6 se hjärtat slå. Tre veckor senare så var det dött.

Det jobbiga är kommentarer från de få som visste, det är så lätt at säga "ni har ju två fina barn, var glada för dem.. det var säkert nåt fel på barnet eftersom det blev som det blev". Det är hemsk, jag vet de menar väl men jag vill inte höra det. Det är något med min kropp som gör att moderkakan inte tar över som de ska, alla "barn" jag förlorat har dött vid denna tidpunkt.

Nåväl, fick cytotec i söndags och det började värka så jag tänkte att det blir nog som sist jag tog tabletter och att det kommer blöda mycket och fort men sen sluta. Men det har bara varit litegrann sen i söndags så idag var jag på kontroll, mycket kvar men hon trodde det skulle komma idag eller imorrn. Denna väntan, den är hemsk!! Vill bara få det överstökat, så att livet kan återgå till det normala igen. Nu är jag hemma från jobbet och väntar, är så himla trött och efter kontrollen idag så brast det och tårarna har inte slutat rinna än :( Bröt ihop fullständigt i bilen och satt där i en halvtimme innan jag for hem. Snart är tårarna slut för detta "barn", jag hoppas att jag och mannen min orkar försöka en sista gång..

• Anonym (Broken heart)
    ScillaBlå skrev 2014-03-08 22:56:59 följande:
    Nu var det inte tidiga ultraljuds vara eller icke vara denna tråd skulle handla om. Självklart ska man inte göra onödiga ultraljud med hänsyn till bebisen och landstingets resurser. Men att hoppa på människor som gått igenom något så svårt som ett MA är bara för lågt. Låt oss ha vår tråd att dela erfarenheter i och skapa en egen tråd om du vill diskutera tidiga ultraljud. För mig och kanske även andra kan ultraljudet ha varit skillnaden mellan liv och död. Tänk.
  • Anonym (Broken heart)
    BettyBoop81 skrev 2014-04-08 11:51:43 följande:
    hej!

Beklagar! Fy så hemskt, och så sent dessutom! Antar att du ligger inlagd redan? Finns inga tårar i världen som mäter det onda i hjärtat <3
  • urenbrudssynvinkel

Har bara läst dom sista som skrivit här och tycker det är till hjälp.
    Går själv igenom ett MA nu fick veta detta igår och skrapas på måndag.

Väldigt skönt eller hur man ska skriva att få veta hur andra känner och tycker.

• ScillaBlå
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-06-20 23:20:27 följande:

Har bara läst dom sista som skrivit här och tycker det är till hjälp.
    Går själv igenom ett MA nu fick veta detta igår och skrapas på måndag.

Väldigt skönt eller hur man ska skriva att få veta hur andra känner och tycker.

:( Känner med dig. Lycka till på måndag.
  • loka2000

samma sak här...jag o pojkvännen skulle på tidigt ultraljud igår o fastställa BF ..jag  är /var i vecka 10+5 men när skärmen kom upp såg jag direkt att ngt va fel...en liten livlös sak...hon sa att enl måtten har hjärtat slutat slå 8+4.....det blev en sorgens dag o gråter ännu...va på huddinge idag o fick tid för skrapning på tors...det som är svårast är att ställa om sig att man INTE ska bli mamma...detta va mitt första barn..o mitt första MA....allt liksom rasade...och man känner sig ff gravid och man bär ff sitt pyre...mentalt svårt ...styrke kramar till oss alla....

Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.