• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Donna95

Hejsan!

Ansökte 25 sep 2014
    Intervju för min man 11 oktober
    Intervju (pappars) för mig ca tre veckor efter alltså i slutet av oktober
    Verksamhetsenhet : Sundsvall
    Land: Kosovo

Vi fick en handläggare efter ca 6 månader. Jag ringde henne direkt och ville höra hur det såg ut med vår ansökan. Hon var så himla otrevlig så det inte går att beskriva och jag ringde migrationschefen direkt dagen efter för att klaga på hennes anställda handläggare!!

Min dumma handläggare sa att det kommer dröja ett bra tag och att jag kunde ring henne i juni-juli för att iaf få ett svar på hur lång tid det kan ta. Så jag gjorde som hon bad mig och jag störde inte henne alls under 2/5 månader. Ringde henne nu i slutet av juni och hon sa att det hon kommer att berätta är inget positivt. Dem har INTE gått fram utan back! sist jag pratade med henne höll hon på med ärenden från jan-feb 2014 nu efter 2/5 väntan på att få höra något bättre blev det istället helt det motsatta! Hon håller fortfarande på med ärendena från jan 2014????!!!!! Helt sjukt asså! Och fick inte ens höra något jag är ledsen eller tyvärr utan det lät som att hon njöt av att förstöra för andra sån häxa! Så jag ringde direkt efter samtalet med henne till chefen och bad om att byta handläggare akut! Berättade såklart mina skäl till varför. Jag fick en ny handläggare efter 2 dagar , så skönt! Ringde henne direkt och fick reda på att hon håller på med ärenden från mars 2014. LITE bättre i alla fall än hon förra. 

TILL DET VIKTIGA NU 

Berätta  gärna hur länge ni har fått vänta och för er andra som redan fått beslut var snälla och skriv hur länge ni fått väntat. Jag vill så gärna veta hur dem här väntetiderna är i själva fallet. Asså hur man generellt behöver vänta. Är det verkligen 18 månader eller???

Jätte tacksam för svar <3<3

• ebuer

Hej donna95:))

Vi har ansøkt i 24/10 og ansöken vår ligger i västerås. Min mann var på intervju 30 april og vi har ikke fått händlaggare enda. Jeg ringte migrationsverket og de sa at ventetiden er mellom 14-16 måneder, men de fleste får beslut mellom 8-12 måneder.

• Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-02 19:57:42 följande:

Hej Ella:)

Kan min mann komme å besøke meg i Sverige med besøksvisum??? Vet du noe om det??

Hej ebeur, jag vågar inte säga ja eller nej, kan bara vägleda dig lite i hur vissa inom Migrationsverket har sagt till mig. Vilket land är din man ifrån?

Till mig har de sagt, är han viseringsfri 90 dagar (det är han), så får han resa in i Sverige lagligt, han har rätt till det. Dock får han inte befinna sig här NÄR ett beslut ska tas och det är här det blir lite svårt, därför ringer jag typ var 4e dag för att dubbelkolla det och som Vi Alla vet så lär ju kanske 0,1% kanske få ett beslut under sommaren därav är chansen 99.9% att han är i Sverige vid beslut. När vi får handl. ska de meddela oss och då åker vi iväg för att utvänta beslut. Jag är säker på att de 90 dagarna kommer hinna gå utan att något händer.
  • Ellaa
    Donna95 skrev 2015-07-03 01:10:42 följande:

Hejsan!

Ansökte 25 sep 2014

Intervju för min man 11 oktober

Intervju (pappars) för mig ca tre veckor efter alltså i slutet av oktober

Verksamhetsenhet : Sundsvall

Land: Kosovo

Vi fick en handläggare efter ca 6 månader. Jag ringde henne direkt och ville höra hur det såg ut med vår ansökan. Hon var så himla otrevlig så det inte går att beskriva och jag ringde migrationschefen direkt dagen efter för att klaga på hennes anställda handläggare!!

Min dumma handläggare sa att det kommer dröja ett bra tag och att jag kunde ring henne i juni-juli för att iaf få ett svar på hur lång tid det kan ta. Så jag gjorde som hon bad mig och jag störde inte henne alls under 2/5 månader. Ringde henne nu i slutet av juni och hon sa att det hon kommer att berätta är inget positivt. Dem har INTE gått fram utan back! sist jag pratade med henne höll hon på med ärenden från jan-feb 2014 nu efter 2/5 väntan på att få höra något bättre blev det istället helt det motsatta! Hon håller fortfarande på med ärendena från jan 2014????!!!!! Helt sjukt asså! Och fick inte ens höra något jag är ledsen eller tyvärr utan det lät som att hon njöt av att förstöra för andra sån häxa! Så jag ringde direkt efter samtalet med henne till chefen och bad om att byta handläggare akut! Berättade såklart mina skäl till varför. Jag fick en ny handläggare efter 2 dagar , så skönt! Ringde henne direkt och fick reda på att hon håller på med ärenden från mars 2014. LITE bättre i alla fall än hon förra. 

TILL DET VIKTIGA NU 

Berätta  gärna hur länge ni har fått vänta och för er andra som redan fått beslut var snälla och skriv hur länge ni fått väntat. Jag vill så gärna veta hur dem här väntetiderna är i själva fallet. Asså hur man generellt behöver vänta. Är det verkligen 18 månader eller???

Jätte tacksam för svar <3<3

donna95 kolla Deitch:s excel fil där kan du se hans sammanställning av väntetider för de med beslut. Vidare utredning osv. Tror uträkningen är 9,5 mån för "normala fall" låter dumt att säga så men det är fall utan vidare utredning. Till er nackdel är att ni ansökte via papper, därav Kan er väntetid ta längre tid upp till 18 månader, förklarar kanske varför din handläggare håller på med 18 månader gamla ärenden. Inte hört något om Sundsvall enheten - någon som vet om denna enhet?

Sist jag ringde så sa kundtjänsten, det är upp till 14 månader för 'normala fall' där ena partnern får gå på intervju och detta stod på tiden när ni ansökte 14 månader för webbansökningar, om inget mer ska utredas och det kan vara så än idag. Pappersansökningar ska inte skiljas så mycket mer väntetidsmässigt MEN väntetiden där är 18 månader, om inget mer ska utredas. Detta pga det tar långt tid att få in papper från ambassaden till Mig. Verket så de är väldigt beroende av hur ambassaderna hanterar våra ärenden. Och om du ansökt via papper så kan det ta upp till 4 månader längre (behöver såklart inte vara så i erat fall). Kolla Excel filen som Deitch hänvisar till! Jag är dock rädd att pga semestertiden så är inte längre medelmåttiga väntetiden 9,5 mån för webbansökande (utan ytterligare utredning) utan lär ligga på 11,5 om inte värre.

Lycka till!
  • Deitch

Hände något lite udda igår när jag ringde min enhet angående det vanliga, vet dock inte om det är bra eller dåligt.

Jag fick prata med en kille (som har väldigt brusande telefon av någon anledning) som inte riktigt verkade ha koll på läget. Han kunde inte svara på om vi hade fått handläggare eller inte, och sa att våran ansökan såg konstig ut (det han såg i datorn, inte att saker saknades eller vi verkar suspekta) Han sa att han skulle be en handläggare ta en närmare titt på våran ansökan och bad mig återkomma imorgon (idag) och gav mig hans direktnummer.

Jag tryckte på att han skulle få en handläggare att titta på den och sa att vi är ett glasklart fall, att hon är utbildad till ett yrke som skriker efter personal och har en arbetsöppning nu.

Undrar vad detta kan betyda, men att en handläggare tar en närmare titt kan ju bara vara positivt, jag tycker han kan ge ett beslut samtidigt =D

Dock blir man ju lite orolig när de säger att den ser konstig ut i databasen...

• Ellaa
    Deitch skrev 2015-07-03 07:49:57 följande:

Hände något lite udda igår när jag ringde min enhet angående det vanliga, vet dock inte om det är bra eller dåligt.

Jag fick prata med en kille (som har väldigt brusande telefon av någon anledning) som inte riktigt verkade ha koll på läget. Han kunde inte svara på om vi hade fått handläggare eller inte, och sa att våran ansökan såg konstig ut (det han såg i datorn, inte att saker saknades eller vi verkar suspekta) Han sa att han skulle be en handläggare ta en närmare titt på våran ansökan och bad mig återkomma imorgon (idag) och gav mig hans direktnummer.

Jag tryckte på att han skulle få en handläggare att titta på den och sa att vi är ett glasklart fall, att hon är utbildad till ett yrke som skriker efter personal och har en arbetsöppning nu.

Undrar vad detta kan betyda, men att en handläggare tar en närmare titt kan ju bara vara positivt, jag tycker han kan ge ett beslut samtidigt =D

Dock blir man ju lite orolig när de säger att den ser konstig ut i databasen...

Hej Deitch, jättebra att du fick direktnr till han som du talade med! Se till att få det uträtt idag :) hoppas ni får en handläggare då och där ert svar!!! Håll oss uppdaterade efter att su talar med killen på kundtjänsten - hoppas det är positivt!!!
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Donna !!

Vi hade ansökt den 11 september ( två veckor före er !! Min fru har ju ringd i föra veckan och de sa till henne att det kan ta max/längst 6 månader efter intervju att dom ska komma med ett beslut men vi har gjort ansökan online !! Jag tycker att du ska ringa ambasaden till skopje för att dom är mest ansvarig för pappers ansökan!! ( my opinion)

Tror dom skulle ge dig en bättre svar än migv!!jag är också ifrån Kosovo ..

I 9 dagar blir de 10 månader väntetid .. Och nu har vi hopp att vi ska få höra något snart !! Men man vet ju aldrlig ! Lycka till alla ni dom har väntat mer än 9 månader HOPPAS at ni ska få beslut som fort som möjligt

MORE THAN 9 MONTHS WAITTING THIS IS NOT FAIR !!!

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-03 09:32:34 följande:
    Hej Deitch, jättebra att du fick direktnr till han som du talade med! Se till att få det uträtt idag :) hoppas ni får en handläggare då och där ert svar!!! Håll oss uppdaterade efter att su talar med killen på kundtjänsten - hoppas det är positivt!!!
    Tack tack! När jag pratade med honom igår antydde han vagt att han inte var handläggare utan skulle skicka den vidare. Jag pratade med honom idag men han hade inte haft tid att titta på den. Då han bara har telefontider mellan 09:00-10:00 gav jag honom min email och han sa att han skall maila mig senare under dagen. (om han nu gör)

Under samtalet idag lät det mycket mer som att han var handläggare. Han hade inte haft tid att titta på den. Han har direktnummer, och han har bara 1 timma telefontid. Inte direkt anställd i växeln med andra ord. Hoppas det leder till någonting bra Skrattande
    Säger till om nått händer!
  • aliex

Hej,

vi har en interevju nesta vecka jag och min fru ,vi vill vet villken frågor dem fråga ?

Tack

• Deitch

Ansökan: 2014-10-15
    Intervjumail: 2015-04-14
    Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03
    2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
    Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
    Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid