• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Miss Honey
    ebuer skrev 2015-07-02 18:54:47 följande:

Hej Miss honey

Når har du ansøkt??

Vi ansökte den 23 / 10- 2014 (webbansökan) intervju mail kom 15/4-2015. Tid för intervju 8/6-2015 i Tehran , Iran. Sedan så kontaktade jag migrationsverket dem sa att vår tillståndsenhet är västerås men vi har ingen handläggare än. Vi är gifta. Slutet på Juli går vi in i 9 månaden sen vi änsökte.
  • Miss Honey
    ebuer skrev 2015-07-02 18:54:47 följande:

Hej Miss honey

Når har du ansøkt??

Vi har ingen tidigare asylansökan.
  • ebuer

Hej miss honey

Min mann også var på intervju den 30 april. Vi også har ikke fått händlaggare enda. Har du fått informasjon om hvor lenge du skal vente eller når får du en händlaggare??

• ebuer

Hej Ella:)

Kan min mann komme å besøke meg i Sverige med besøksvisum??? Vet du noe om det??

• Lambie

Ni som pratar om handläggare, är ni inte E3 alltså? För när jag frågar Migrationsverket om handläggare så får jag alltid samma förklaring; ni får ingen handläggare eftersom ni är E3. Men hallå, varför verkar alla andra ha handläggare då? Förstår inte.

• Miss Honey
    ebuer skrev 2015-07-02 19:47:45 följande:

Hej miss honey

Min mann også var på intervju den 30 april. Vi også har ikke fått händlaggare enda. Har du fått informasjon om hvor lenge du skal vente eller når får du en händlaggare??

Nej vi har inte fått höra nått men det enda dem sa när jag ringde att väntetiderna för beslut är cirka 9 månader och man ska räkna med lite mer eftersom det är semester.
  • ebuer

Hej miss honey

Vi har ringt migrationverket 2 dager siden og de sa at händlaggaretiden er ca 11 måner og beslutt fattas er ca 14-16 måneder. Jeg skjønner ingenting, vi får forskjellige svarer hele tiden. Noen sier ca. 9 noen sier ca 14. Vi er så lei av at vi ikke får en onkli svar. Tror du at vi får beslutt i desember??

• Miss Honey
    ebuer skrev 2015-07-02 20:13:03 följande:

Hej miss honey

Vi har ringt migrationverket 2 dager siden og de sa at händlaggaretiden er ca 11 måner og beslutt fattas er ca 14-16 måneder. Jeg skjønner ingenting, vi får forskjellige svarer hele tiden. Noen sier ca. 9 noen sier ca 14. Vi er så lei av at vi ikke får en onkli svar. Tror du at vi får beslutt i desember??

Jag vet faktiskt inte alla säger olika man vet inte vad man ska tro längre detta e så jobbigt och man börjar må pykiskt dåligt pga de långa väntetiderna men gör så ring varje vecka och se hur det gått med ditt ärende jag gör också så men jag tror inte det dröjer ända till december jag tror det blir tidigare hoppas jag men jag uppdaterar här om jag får höra något nytt.
  • ebuer

Hej miss honey

Helt enig med deg, vi stresser mye det er så vanskelig å være uten hverandre. Det gjør vi nesten hver uke men vi får ikke noe spesielt svar. Så håper jeg at vi får ett onkli svar fort som mulig

• MikaelLjung
    Jag har tillsammans med min flickvän sökt UT via webben 2014-11-10
    Hon fick inbjudan till intervju på ambassaden i Bangkok den 17 april ca en vecka efter jag hade varit och hälsat på i Thailand. 

Hon var på intervju den 24 april, som tog ca 2 timmar. 

Från Migrationsverket 22 Juni
    Hej Mikael,

Tack för ditt mejl.

Ansökan med ärendenummer, 12657639 står i kö för att tilldelas en handläggare som ska utreda och besluta i ansökan.

Ansökan registrerades på datum 2014-11-10 och beslutstiden är mellan cirka fyra till 14 månader. Ni har inväntat ett beslut i cirka sju månaders tid och det kan därför potentiellt sett dröja ytterligare sju månader för ett beslut.

Vänligen återkom vid ett senare tillfälle och fråga angående tilldelningen av en handläggare. Det finns dessvärre inte en väntetid för tilldelningen av en sådan person.

Tack jag önskar även dig en trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar,

Stefan Karlsson
    Kundtjänsten
    Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbsida www.migrationsverket.se/e-post.

svar den 2 Juli
    Hej Mikael,

Tack för ditt mejl.

I nuläget finns det inte en handläggare som kommer ta ett beslut i detta ärende. Detta innebär att Ni behöver vänta lite till innan det kommer ett beslut i detta ärende. Vi är medvetna om att väntetiderna kan vara frustrerande men vi uppskattar ditt tålamod. Migrationsverket arbetar för att ta ett beslut i ert ärende. 

Med vänlig hälsning

Lina Badran
    Kundtjänsten
    Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mail. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid