• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mimoo90
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-23 21:36:22 följande:

Hej alla!!!

Har följt denna tråd i två år och har varit stressande att läsa att flesta av er har fått vänta väldigt länge på att få ett beslut samtidigt veta att det är många som sitter i samma sits och stöttar varandra, men igår fick jag beslutet.

Land: Tunisien

Ansökt: 2014-12-22

Intervju: 2015-04-16

Intervjumail: 2015-07-02

Beslut: 2015-09-22, Bifall

Enhet: Växjö

Ledtid: Exakt 9 mån.

Pappersansökan

Jag och min fru är fortfarande i chocktillstånd då vi var inställda att detta skulle ta minst 15 mån för att få ett beslut. Efter att jag hade skickat in intervjumail så passade jag på att ringa till MigV och fick då reda på att jag hade en handläggare. Då insåg jag att det var samma handläggare som hade skickat intervjumail till mig.

Ringde handläggaren två gånger och var väldig trevlig. Första samtalet frågade jag henne hur det gick för Växjö enheten och hur lång ledtiden var. Det ville hon inte svara på. Det hon sa var att hon hade väldigt mycket att göra just nu och att det är många ansökningar som ligger före. Jag frågade henne vad jag behövde göra för att påskynda processen och hon sa att jag inte kunde göra något då mitt ärende inte behövde några kompletteringar. Frågade henne när jag skulle återkomma och hon sa två veckor. Ringde tillbaka efter två veckor och hon sa att hon inte hade kollat på ärendet och det är som sagt svårt och berätta då det är många ansökningar som ligger före. Då sa jag att jag återkommer om några månader. 

Jag tror att det gick ganska fort för oss då jag hade bifogat allt som kunde bifogas. Dvs. chatthistorisk, samtalshistorik, pass stämplar, tusentals foto och flygbiljetter. Bifogade även ett mail som jag hade fått från Viber då jag frågade de om jag kunde få hela samtalshistorik med min fru från första början. 

Tips för er som har väntat länge: Var på! - MEN va ej otrevliga!! Fråga handläggare gång på gång vad som kan tänkas att komplettera för att processen ska gå fortare. 

Vill även notera att jag fortfarande kommer behöva hjälp från er då jag behöver veta vad som nu kommer gälla för min fru och vart jag ska ta henne för att hon ska bli ett med samhället här i Sverige. Vart ska jag börja) Skicka gärna PM till mig och dela med er tipsen :)

Sist men inte minst - Lycka till! Ni har varit min stöttepelare och jag önskar att ni får besked snart såsom ni förtjänar det!

Mvh, Er vän

Grattis! ! Du borde vara jätte jättelycklig. Är du svensk eller kommer du också ursprungligen från Tunisien?
  • sjsson

Hej!

Vad skönt att hitta en tråd som denna då jag är mitt uppe i den här hela proceduren som aldrig verkar ta slut...

Jag har lite funderingar...

Min fästman (vi är förlovade) ansökte om UT den 31 dec och var på intervju nu den 18 juni... sedan dess har vi väntat och väntat och jaa, precis som ni alla andra, väntat... Jag har varit ner och hälsat på så ofta och länge jag bara kan och åker  ner nu snart igen. Han kommer från Turkiet om det har någon betydelse..

Vi träffades i Turkiet då jag hade bott där 6 år redan, varit gift och haft barn innan... Vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle testa på att skapa oss ett liv i Sverige så jag flyttade hem till Sverige och har nu börjat bygga upp för en framtid för mig och honom, men jag är så rädd att få ett avslag på vår ansökan.. Varför vet jag inte men det mesta går emot mig och är rädd att detta också kommer göra detsamma. Vi älskar varandra och kommer aldrig ge upp om en framtid tillsammans, men helst av allt vill vi ju bo här i Sverige.

Jag har mått så himla dåligt och då menar jag verkligen dåligt så jag fick råd av en vän att begära om förtur, inte bara för att jag mår väldigt dåligt utan även några andra orsaker, men fick som svar att våran ansökan kommer att behandlas som vanligt.. Jag skrev även i det mailet att jag är orolig över att min fästmans militärjänst (på fem månader) är på ingång, vi hade tänkt betala av den när han kommit till Sverige men trodde att detta skulle gå lite fortare än vad det gjort och har därför inte kunnat börja betala av militärtjänsten..

Vi har nu väntat i ganska så exakt nio månader snart och tar det aldrig slut? Kan dom verkligen få för sig att avslå våran ansökan pga av att jag skrev ett mail om att begära förtur? Jag vet ju om att dom har OTROLIGT mycket att göra på mig,verket, det vet jag, men jag tyckte det var värt ett försök och jag orkar verkligen inte vänta mer, jag tror ni förstår mig.

Och jag har nu börjat min utbildning och jobbar samtidigt vilket gör att jag efter denna resa inte kommer att kunna åka ner lika ofta som jag har gjort, mår så dåligt och är så stressad över allt detta.. Tänk om jag har börjat skapa en framtid här för oss och så får han inte komma hit och vi måste göra om hela processen som kommer ta minst ett år till av vårat liv :(

• sten15

Grattis till alla som fått ett beslut. Känns så himla surt dock, vi har väntat i 14 månader utan något beslut alls, förstår inte hur ni som sökt månader efter oss kan få ett beslut förre oss. Börjar bli riktigt trött på detta..

• user1991
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-23 22:05:15 följande:

Tackar :)

Jag är 28 och hon 26 år. Vi har varit gifta i snart två år. Misstänker du att det kanske har med beslutet att göra?

Det kan det ha faktiskt, men då borde vi också ha fått svar, för mellan mig och min fru är det också två år. Har ni barn tillsammans? Var gjorde hon intervjun, i Tunis eller i Sousse?
  • Jorgen
    sjsson skrev 2015-09-23 22:51:46 följande:

Hej!

Vad skönt att hitta en tråd som denna då jag är mitt uppe i den här hela proceduren som aldrig verkar ta slut...

Jag har lite funderingar...

Min fästman (vi är förlovade) ansökte om UT den 31 dec och var på intervju nu den 18 juni... sedan dess har vi väntat och väntat och jaa, precis som ni alla andra, väntat... Jag har varit ner och hälsat på så ofta och länge jag bara kan och åker  ner nu snart igen. Han kommer från Turkiet om det har någon betydelse..

Vi träffades i Turkiet då jag hade bott där 6 år redan, varit gift och haft barn innan... Vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle testa på att skapa oss ett liv i Sverige så jag flyttade hem till Sverige och har nu börjat bygga upp för en framtid för mig och honom, men jag är så rädd att få ett avslag på vår ansökan.. Varför vet jag inte men det mesta går emot mig och är rädd att detta också kommer göra detsamma. Vi älskar varandra och kommer aldrig ge upp om en framtid tillsammans, men helst av allt vill vi ju bo här i Sverige.

Jag har mått så himla dåligt och då menar jag verkligen dåligt så jag fick råd av en vän att begära om förtur, inte bara för att jag mår väldigt dåligt utan även några andra orsaker, men fick som svar att våran ansökan kommer att behandlas som vanligt.. Jag skrev även i det mailet att jag är orolig över att min fästmans militärjänst (på fem månader) är på ingång, vi hade tänkt betala av den när han kommit till Sverige men trodde att detta skulle gå lite fortare än vad det gjort och har därför inte kunnat börja betala av militärtjänsten..

Vi har nu väntat i ganska så exakt nio månader snart och tar det aldrig slut? Kan dom verkligen få för sig att avslå våran ansökan pga av att jag skrev ett mail om att begära förtur? Jag vet ju om att dom har OTROLIGT mycket att göra på mig,verket, det vet jag, men jag tyckte det var värt ett försök och jag orkar verkligen inte vänta mer, jag tror ni förstår mig.

Och jag har nu börjat min utbildning och jobbar samtidigt vilket gör att jag efter denna resa inte kommer att kunna åka ner lika ofta som jag har gjort, mår så dåligt och är så stressad över allt detta.. Tänk om jag har börjat skapa en framtid här för oss och så får han inte komma hit och vi måste göra om hela processen som kommer ta minst ett år till av vårat liv :(

Nej....du kommer inte att straffas för att du sökt förtur. Förtur får man bara för allvarlig sjukdom eller graviditet. Att man mår psykiskt dåligt av att vänta tar dom inte någon hänsyn till och det är ju förståeligt för då skulle vi allihopa få förtur.

Du har iallafall haft turen att kunna besöka honom ofta. Tror dom flesta som väntar inte har det så enkelt. Vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Jag och min flickvän har bara setts 2 veckor under det senaste året och det suger.

Så håll ut...och se varje dag som en dag närmare beslutet :)

Du kan även joina oss på Facebook där vi startat en grupp runt detta elände med långa väntetider:
    www.facebook.com/groups/607552706053504/
  • LoMos

Hej alla.
    Jag pratade nyss med Örebro och äntligen lite positiva besked.
    Verkar som att dom har börjat arbeta med tredje kvartalet av 2014 nu.
    Så hoppas besluten börjar komma nu.

• 99TH

Hallå

Jag pratade nyss med min handägare angående vår ansökan, hon sa att hon skulle höra av sig till mig nästa vecka, hon sa att hon kommer ringa mig.

Helt plötsligt e jag nervös och vet inte varför ska hon ringa mig.

Ni som har fått beslut, har era handläggare ringt er? Om ja, vad har han/hon sagt???

• Anonym (Det hände)
    mimoo90 skrev 2015-09-23 22:40:00 följande:

Grattis! ! Du borde vara jätte jättelycklig. Är du svensk eller kommer du också ursprungligen från Tunisien?

Tack :) Är halv tunisier och finsk.
  • Anonym (Det hände)
    user1991 skrev 2015-09-24 07:52:34 följande:

Det kan det ha faktiskt, men då borde vi också ha fått svar, för mellan mig och min fru är det också två år. Har ni barn tillsammans? Var gjorde hon intervjun, i Tunis eller i Sousse?

Hon gjorde intervjun i Tunis. Nej vi har inga barn. Hur länge sen var det ni ansökte?
  • Ott

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid