• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mimoo90

Jag tycker att det är bra att i efterhand komplettera och skicka in bilder för att visa att man verkligen är ett par och inte bara bluff och skickar in ansökan och aldrig träffar varandra under handläggningstiden. Men samtidigt kan jag förstå att vissa har en partner som bor i ett krigsland och dit vill man såklart inte resa för att se sin partner och samtidigt riskera sitt eget liv. Hade jag varit handläggare skulle jag vilja veta när och var man träffades senast och ha bevis på det. Jag upplever att man övertygar handläggaren mer att man är ett par när man skickar in bilder, dokument, flygbiljetter osv.

• mariagg

Jag ansökte om förlängning av uppehållstillstånd lite mer än 13 månader sen och har inte fått något beslut än. Önskar jag kunde besöka min familj. Det tar så lång tid!!!

• Anonym 123
    mariagg skrev 2015-09-28 13:30:26 följande:

Jag ansökte om förlängning av uppehållstillstånd lite mer än 13 månader sen och har inte fått något beslut än. Önskar jag kunde besöka min familj. Det tar så lång tid!!!

Betyder det att om man får UT i 2 år först och inte permanent att man inte får befinna sig i Sverige under förlängningsprocessen?

Alltså måste åka tillbaka till ursprungsland?
  • sjömannen
    Anonym 123 skrev 2015-09-28 15:58:13 följande:
    Betyder det att om man får UT i 2 år först och inte permanent att man inte får befinna sig i Sverige under förlängningsprocessen?

Alltså måste åka tillbaka till ursprungsland?
    I en första ansökan får man vanligtvis 1 eller 2 års tillfälligt UT. Förlängning på detta skall sökas TIDIGAST 30 DAGAR innan det gama UT?t går ut. Man får (och kan) resa ut ur landet under denna ansökningstid, men är du utanför landets gränser när det gamla går ut och migrationsverket inte hinner förnya så du får förlängning inom dessa 30 dagar är du blåst, tills beslutat bifall och nytt kort erhållits, även om det tar flera månader.
  • Smilla75
    Jorgen skrev 2015-09-27 00:51:47 följande:
    Hej Smilla

Har försökt lista ut hur många som jobbar med anknytningsärenden. Har läst i andra inlägg att en handläggare brukar avgöra ca 7-10 ärenden i veckan men du säger att det är ungefär 2 ärenden i veckan. Är det så att det skiljer mellan enheterna eller att alla handläggare jobbar med alla sorters ärenden hela tiden?

Sen undrar jag om E3 verkligen finns som det beskrivs? Officiellt enligt MIGV tas ärenden ur E3 kön i turordning vilket innebär att man inte är knuten till en viss enhet utan vem som helst kan ta ditt ärende när det står först i kön. Uppenbarligen stämmer inte detta med tanke på att det skiljer så mycket i tid när lika ärenden tas upp för handläggning.

Får enheterna en bunt med jämna mellanrum ur systemet att fördela på sina handläggare internt? Eller är det så att E3 är uppdelad i flera köer där det bestäms initialt var man hamnar och därför får så olika handläggningstider?
    Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka.
    När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.
  • Smilla75
    Pelle820 skrev 2015-09-27 02:52:32 följande:

En till fråga Smilla:

Migrationsverket har bara på ett år anställt över 1200 personer, och ni verkar fortsätta anställningen i samma takt (kanske högre nu när prognoserna verkar ha underskattat antalet asylsökande). Sprids dessa ut över alla era verkningsområden, eller är det generellt asylärenden de får arbeta med? Kommer inte dessa nya anställda delvis motverka det höga antalet asylsökande, eller är det fortfarande långa inlärningsperioder för de anställda?

All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
  • z h

Hej.

Tack Smilla75 för all detaljerat information vi får av dig. Hur lång tid det tar tills mig.v ska börja med oktober 2014 ansökningar tror du?

• Jorgen

Tack för svaret Smilla ?

Förstår att det inte är lätt i dagsläget att lösa den här situationen och förstår att även bland handläggarna säkerligen sprids en känsla av maktlöshet.

Att det mest blir brandsläckning just nu förstår jag fullständigt.

Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det diskuteras ens om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?

För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

Men tack för svaret tidigare. Lite klokare blev jag och fattar lite mer.

Smilla75 skrev 2015-09-28 18:11:43 följande:

Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka.

När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid