• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Pelle820

En till fråga Smilla:

Migrationsverket har bara på ett år anställt över 1200 personer, och ni verkar fortsätta anställningen i samma takt (kanske högre nu när prognoserna verkar ha underskattat antalet asylsökande). Sprids dessa ut över alla era verkningsområden, eller är det generellt asylärenden de får arbeta med? Kommer inte dessa nya anställda delvis motverka det höga antalet asylsökande, eller är det fortfarande långa inlärningsperioder för de anställda?

• sten15

Hej!

Har inte träffat min man på mer än ett år och fick för någon dag sedan ett mejl av en handläggare (?!), visste inte att vi hade någon. Men som i mejlet frågar varför jag inte träffat min man på ett år? Har detta hänt någon förut?

• Harvey80

frugan och dottern hade sin intervju nu den 24 sep.lägg till i doc. gick på 51 min så tog inte länge

i väntan på beslut nu..

• mimoo90
    jessib skrev 2015-09-26 16:52:55 följande:

Hej alla,

idag fick vi vårt beslut. Ska ringa måndag 08.00 för att kolla om det är bifall eller avslag (bifall va?).

Tidslinje:

sökte 03 september 2014,

intervju 23 mars 2015,

beslut: 26 september 2015.

De har inte efterfrågat kompletteringar, jag har ej varit på intervju.

Vi har inte ringt någon på sistone utan bara väntat.

Maria pizzo tog vårt beslut, var inte det samma som tog massa beslut förra veckan?

Stort grattis till dig!!! Skönt att du slapp vänta mer än 13 månader. Jag har också mitt ärende i umeå. Min man ansökte elektroniskt 2015-03-29 och vi väntar på intervju mejlet. Det har gått 5 månader och 29 dagar. Hoppas att det stämmer som du har skrivit att man väntar längst på intervju mejlet. Allt är bara jobbigt just nu
  • sjömannen
    sten15 skrev 2015-09-27 03:59:22 följande:

Hej!

Har inte träffat min man på mer än ett år och fick för någon dag sedan ett mejl av en handläggare (?!), visste inte att vi hade någon. Men som i mejlet frågar varför jag inte träffat min man på ett år? Har detta hänt någon förut?

Ja, något liknande. Vi träffades i första (och hittills enda) gången runt 20 oktober förra året. Mailat varandra sedan maj 2014 och lämnade ansökan 28/11 -14. Vid intervjumailet i slutet av april -15 frågades om vi hade, eller skulle träffas snart igen. Svaret från början var att vi skulle träffas i slutet av januari, men med hög inflation i landet sedan i oktober, osäkrare på grund a kriget i de östra delarna av landet. Dessutom skulle hon bli mormor i slutet av februari - början på mars, och arbetsgivaren var inte nöjd med att ge en vecka ledigt i slutet av januari och sedan en vecka till i slutet av februari/början  mars. Där får an arbeta 7 dagar i veckan med dåligt betalt, på vardagar 10 timmar, lördag söndag mindre. Sköter man inte sin närvaro, är man väldigt lätt utbytbar.
    Detta gav oss svaret att förhållandet ansågs seriöst, men inte väletablerat och gav bara ett års tillfälligt uppehållstillstånd. Får innan det går ut söka förlängning tidigast 30 dagar innan detta UT går ut..... Undrar hur väntetiderna är då??? 
  • sten15

Jag har träffat min man flera gånger, är ju även gifta. Har bara inte kunnat åka ner p.g.a. studier samt oroligheter i landet. Hur lång tid tog det tills ni fick ett beslut efter att ni fick komplettera dessa frågor?

sjömannen skrev 2015-09-27 14:59:33 följande:

Ja, något liknande. Vi träffades i första (och hittills enda) gången runt 20 oktober förra året. Mailat varandra sedan maj 2014 och lämnade ansökan 28/11 -14. Vid intervjumailet i slutet av april -15 frågades om vi hade, eller skulle träffas snart igen. Svaret från början var att vi skulle träffas i slutet av januari, men med hög inflation i landet sedan i oktober, osäkrare på grund a kriget i de östra delarna av landet. Dessutom skulle hon bli mormor i slutet av februari - början på mars, och arbetsgivaren var inte nöjd med att ge en vecka ledigt i slutet av januari och sedan en vecka till i slutet av februari/början  mars. Där får an arbeta 7 dagar i veckan med dåligt betalt, på vardagar 10 timmar, lördag söndag mindre. Sköter man inte sin närvaro, är man väldigt lätt utbytbar.

Detta gav oss svaret att förhållandet ansågs seriöst, men inte väletablerat och gav bara ett års tillfälligt uppehållstillstånd. Får innan det går ut söka förlängning tidigast 30 dagar innan detta UT går ut..... Undrar hur väntetiderna är då??? 

• sjömannen
    sten15 skrev 2015-09-27 15:09:13 följande:

Jag har träffat min man flera gånger, är ju även gifta. Har bara inte kunnat åka ner p.g.a. studier samt oroligheter i landet. Hur lång tid tog det tills ni fick ett beslut efter att ni fick komplettera dessa frågor?

Ansökan     28/11 -14,  Intervjumail     28/4  -15,   Intervju    20/7  -15,   Beslut    17/9  -15 efter ett telefonsamtal med den beslutsfattare som lämnat intervjuuppdraget till ambassaden, och en ofantlig tur..... utan förtur.
  • sten15

Okej! Hoppas på det bästa då. Tur hade ni verkligen, ansökte 3 månader före er :)

sjömannen skrev 2015-09-27 16:41:09 följande:

Ansökan     28/11 -14,  Intervjumail     28/4  -15,   Intervju    20/7  -15,   Beslut    17/9  -15 efter ett telefonsamtal med den beslutsfattare som lämnat intervjuuppdraget till ambassaden, och en ofantlig tur..... utan förtur.

• Longingwife

Man blir ju spyfärdig på denna väntan . Jag undrar när ni träffat eran partner under utredningstiden har ni skickat in kompletteringar till miv. Och vart i så fall ? Jag har ju rest med denna gång i okt 2 ggr till han . Tänkte ska man maila över bilder och pass kopior till dom ?

• mimoo90
    Longingwife skrev 2015-09-27 20:01:49 följande:

Man blir ju spyfärdig på denna väntan . Jag undrar när ni träffat eran partner under utredningstiden har ni skickat in kompletteringar till miv. Och vart i så fall ? Jag har ju rest med denna gång i okt 2 ggr till han . Tänkte ska man maila över bilder och pass kopior till dom ?

Jag reste i augusti och har mejlat flygbiljetter, visum o bilder till dem. Ring till migrationsverket o fråga om mejl adress för din enhet där din ansökan är. Skriv i meddelandet ditt namn och sökandes namn och datum för ansökan och erat kontroll/ärende nummer.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid