• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Maspower

Men då borde de som har flyttats från anknytningsärenden komma tillbaka tycker man.

• Anonym (Den som väntar på nåt gott.....)
    Smilla75 skrev 2015-09-28 18:11:43 följande:
    Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka.
    När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.
    Hej Smilla74, tack för allt du skriver.
    Så vi som har ansökningar från 2015 kommer få vänta upp till 2 år på beslut som det ser ut nu? Det blir många resor det, nu är jag ganska lyckligt lottad som kan resa rätt ofta, tycker du jag ska skicka komplettering varje gång man reser?
    Ursäkta men en fråga till; Det sägs att partnern inte får vara i Sverige medans beslutet tas, men eftersom vi inte fått handläggare än, är det fritt fram för henne och vara här då? 
    Bör jag kontakta Mig och säga att hon ska vistas här under perioden "A till B"? 
  • Naabz

Hejsan
    Nu har även vi fått beslut.
    Det tog nästan 14 månader.
    Ansökte 30 augusti
    Mejl om intervju tror att det va runt 20 feb
    intervju 4 mars
    beslut den 23 sept.
    Så nu tar det väl ca 3 veckor innan hon får sitt kort hemskickat till sig.

så i runda släng så tar det väl ca 14 månader innan man får nåt beslut och ni som fortfarande väntar och ansökt före mig....vet inte vad jag ska säga eller råda till er men nåt är helt sjukt... och ni som sökt efter mig och fortfarande väntar säger jag bara..,försök att ses så ofta ni kan för det kan komma att ta tid och migrationsverket bryr sig inte ett dugg om hur dåligt ni mår av att vara ifrån varandra...vissa får beslut efter 6-7 månader medans andra får vänta hur länge som helst och fortfarande väntar och samtidigt så säger ljugarverket att INGEN som inte fått förtur pga graviditet eller sjukdom får gå före i kön.... jo tjena
    Lycka till, till er alla

ps....fick komplettera med hur mycket som helst tre dagar innan beslutet...chatthistorik,  flygbiljetter, hotellkvitton, stämplar i passet, foton och så skulle jag skriva och redogöra när och hur vi sågs sist, vad vi gjorde m.m även fast vi är gifta

• Katarina85
    mariagg skrev 2015-09-28 13:30:26 följande:

Jag ansökte om förlängning av uppehållstillstånd lite mer än 13 månader sen och har inte fått något beslut än. Önskar jag kunde besöka min familj. Det tar så lång tid!!!

Hej

Förstår att det måste vara jätte jobbigt för dig. När jag ser på hemsidan skall det inte ta så lång tid för förlängning om migrationsverket inte behöver utreda mera. Har du bytt partner eller är det något annat som gör att de "måste" utreda mera? Hoppas du snart får beslut. Blir själv nervös att det kommer ta lika lång tid för mig och min sambo att få förlängning.
  • Katarina85
    Smilla75 skrev 2015-09-28 18:21:08 följande:
    All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
    Hej Smila
    Tack för att du tar tid dig och besvarar frågor. Jag undrar om du vet hur det ser ut med väntetiderna för förlängningsärendena. Min sambo fick i juli uppehålstillstånd i ett år. Vi har när de gått ut bott tillsammans i Sverige i mer än 2 år. Vi har tidigare varit samtidigt på en muntlig intervju då de bedömde förhållandet som seriöst. Hur lång tid  är väntetiderna för förlängninsärendena ut? Stämmer tiden i praktiken på hemsidan med ärende utan vidare utredning tar ca 4 månader? Då vi redan varit på intervju tänker jag att de inte behöver intervjua oss igen, eller vad tror du? 

Önskar alla som läser detta en bra dag!
  • Avine

Hej,

Om ett beslut har fattats i ärendet får jag hem det i brevlådan då jag har fullmakt för min man?

Det står att det kommer via post om man bor i sverige eller så får man besöka ambassaden. Han bor ju inte här men jag har fullmakt.

Är det någon som vet?

Tack!

• Smilla75
    Smilla75 skrev 2015-09-28 18:21:08 följande:
    All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
    Jag får citera mig själv då jag varit så snurrig - jag kan INTE gå in i verkets system eller ge personlig rådgivning. Förlåt om jag gav sådana förhoppningar.
  • Katarina85
    Smilla75 skrev 2015-09-29 13:33:03 följande:
    Jag får citera mig själv då jag varit så snurrig - jag kan INTE gå in i verkets system eller ge personlig rådgivning. Förlåt om jag gav sådana förhoppningar.
    Hej
    Det förstår jag. Vet inte att om din kommentar var riktad till mig eller till någon. Men frågar då du tidigare uttalat dig om väntetider som är längre än det som framgår på hemsidan. Vet du om det är någon generell förändring i praktiken i förlängningsärenderna?

De kan ju knappast vara något svårt att fatta beslut på, behövs nog ingen vidare utbildning i enklare fall med samma sökande :)
  • Smilla75
    Anonym (Den som väntar på nåt gott.....) skrev 2015-09-28 21:47:43 följande:
    Hej Smilla74, tack för allt du skriver.
    Så vi som har ansökningar från 2015 kommer få vänta upp till 2 år på beslut som det ser ut nu? Det blir många resor det, nu är jag ganska lyckligt lottad som kan resa rätt ofta, tycker du jag ska skicka komplettering varje gång man reser?
    Ursäkta men en fråga till; Det sägs att partnern inte får vara i Sverige medans beslutet tas, men eftersom vi inte fått handläggare än, är det fritt fram för henne och vara här då? 
    Bör jag kontakta Mig och säga att hon ska vistas här under perioden "A till B"? 
    Det beror ju helt på om inströmningen viker så man kan återföra personal till tillståndsprövning. Jag vill mest att ni ska vara beredda på att det kommer att ta längre tid än i dag och det är inte i enlighet med sanningen att det tar 4-9 månader såsom framgår av hemsidan. Jag tycker inte du behöver komplettera med att ni besöker varandra, frågan kommer till dig om det är en fråga för verket. Man får vistas i Sverige under ansökningstiden! Inte när ansökan inges och inte när beslutet befattas, men tiden däremellan. Egentligen bör man informera verket om att man vistas i Sverige så att de inte tar beslut just då men det är inte något som verket aktivt kontrollerar. Så har man turen att ha en viseringsfri partner är det fritt fram att nyttja den viseringsfria tiden.
    Katarina85 skrev 2015-09-29 08:08:25 följande:
    Hej Smila
    Tack för att du tar tid dig och besvarar frågor. Jag undrar om du vet hur det ser ut med väntetiderna för förlängningsärendena. Min sambo fick i juli uppehålstillstånd i ett år. Vi har när de gått ut bott tillsammans i Sverige i mer än 2 år. Vi har tidigare varit samtidigt på en muntlig intervju då de bedömde förhållandet som seriöst. Hur lång tid  är väntetiderna för förlängninsärendena ut? Stämmer tiden i praktiken på hemsidan med ärende utan vidare utredning tar ca 4 månader? Då vi redan varit på intervju tänker jag att de inte behöver intervjua oss igen, eller vad tror du? 

Önskar alla som läser detta en bra dag!
    Tyvärr så vet jag inte aktuell väntetid. Jag vet att tiderna är ökande och att man ser över om man kan förenkla processen till PUT där förhållandet består. Jag tror inte ni blir kallade till intervju såvitt det inte finns medsökande barn.

• Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-29 13:45:10 följande:

Det beror ju helt på om inströmningen viker så man kan återföra personal till tillståndsprövning. Jag vill mest att ni ska vara beredda på att det kommer att ta längre tid än i dag och det är inte i enlighet med sanningen att det tar 4-9 månader såsom framgår av hemsidan. Jag tycker inte du behöver komplettera med att ni besöker varandra, frågan kommer till dig om det är en fråga för verket. Man får vistas i Sverige under ansökningstiden! Inte när ansökan inges och inte när beslutet befattas, men tiden däremellan. Egentligen bör man informera verket om att man vistas i Sverige så att de inte tar beslut just då men det är inte något som verket aktivt kontrollerar. Så har man turen att ha en viseringsfri partner är det fritt fram att nyttja den viseringsfria tiden.

Hej Smilla75,

Att kunna vistas i Sverige under ansökningstiden gäller alltså endast EU-länder? Eller kan man ansöka om turistvisum under tiden man väntar? I det här fallet handlar det om Turkiet.

Tack för att du hjälper till att förklara allmänna frågor!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid