• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • user1991
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-25 21:51:00 följande:

Ja det tycker jag med!! Ni kommer säkerligen få svar snart, jatålamod. Ja tanken blir att åka till Algeriet men så omständigt att man inte kan göra det i Tunis.

Okej, när hade din fru tänkt åka dit??

Vet du hur det ser ut med lagarna i Tunisien nu? Behöver man fortfarande pappans tillstånd för att resa ut ur landet?

Undrar också om du skulle kunna ge mig några bra telefonnummer/epost-adresser till migrationsverket som man kan höra av sig till för att få hjälp på traven?
  • Smilla75
    Pelle820 skrev 2015-09-25 17:24:07 följande:
    Asylsituationen kan ge längre handläggningstider

Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.
       ? Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

se:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-09-25-Asylsituationen-kan-ge-langre-handlaggningstider.html

Det är dock inte så att gruppen asylsökande mot tillståndsinvandring i sig konkurrerar. Men alla resurser måste flyttas till registrering och boende nu. Däremot kommer även de asylsökande att få vänta mycket längre på beslut nu de också men under tiden har de tak över huvudet. Tyvärr äter administration som samtal och förtursbegäran upp tiden för den prövande personal som finns och få beslut kommer att fattas. Ni bör räkna med minst två års väntetid från ansökan men den tiden är kraftigt ökande. Besök varandra under tiden om möjligt. Som viseringsfri går det utmärkt att vistas i Sverige under tiden ansökan prövas om man inte överskrider sin viseringsfria tid och egentligen bör besöket anmälas till verket.
  • z h

Hej Smilla75.

Det jag vet är att Mig.v jobbar med september 2014 och jag har ansökt i slutet av oktober 2014. Så ska vi också vänta länge? Resan har inte alla råd med, har inte Mig.V tänkt på att det finns fattiga människor. Jag har slitit mellan jobb och studier bara för att kunna betala lånet för den resa då vi gifte oss och hyra en lägenhet som jag fick i september 2015 och min lön räcker knappt för att möblera så hur ska jag åka?

• Anonym (????)
    Anonym (Jobbigväntan) skrev 2014-01-08 08:41:54 följande:
    Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL smile1.gif

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?
    Skaffa en svensk man????
  • Pelle820
    Smilla75 skrev 2015-09-25 23:16:36 följande:
    Det är dock inte så att gruppen asylsökande mot tillståndsinvandring i sig konkurrerar. Men alla resurser måste flyttas till registrering och boende nu. Däremot kommer även de asylsökande att få vänta mycket längre på beslut nu de också men under tiden har de tak över huvudet. Tyvärr äter administration som samtal och förtursbegäran upp tiden för den prövande personal som finns och få beslut kommer att fattas. Ni bör räkna med minst två års väntetid från ansökan men den tiden är kraftigt ökande. Besök varandra under tiden om möjligt. Som viseringsfri går det utmärkt att vistas i Sverige under tiden ansökan prövas om man inte överskrider sin viseringsfria tid och egentligen bör besöket anmälas till verket.
    Jag undrar hur det kommer det sig att migrationsverket själva säger att enbart antalet öppna tillståndsärenden i mitten av juli var cirka 87 600 exkluderat passärenden, och ur dessa så var ärenden äldre än 8 månader vid samma tidpunkt 35 procent. Är det så pass mycket som ändats att man seriöst måste anta 2 års väntetid från det att man gör en elektronisk ansökan om uppehållstillstånd tills dess att ens make/maka får resa in i landet (de som inte är viseringsfria)? I prognosen från april var det 8 månader från ansökan till inresa i prognosen MV släppte, i juliprognosen ökade det till 10 månader. Har det gått från från 10 månader till 24 månader nu? 
  • jessib

Hej alla,
    idag fick vi vårt beslut. Ska ringa måndag 08.00 för att kolla om det är bifall eller avslag (bifall va?).
    Tidslinje:
    sökte 03 september 2014,
    intervju 23 mars 2015,
    beslut: 26 september 2015.

De har inte efterfrågat kompletteringar, jag har ej varit på intervju.
    Vi har inte ringt någon på sistone utan bara väntat.

Maria pizzo tog vårt beslut, var inte det samma som tog massa beslut förra veckan?

• Smilla75
    z h skrev 2015-09-26 00:21:14 följande:

Hej Smilla75.

Det jag vet är att Mig.v jobbar med september 2014 och jag har ansökt i slutet av oktober 2014. Så ska vi också vänta länge? Resan har inte alla råd med, har inte Mig.V tänkt på att det finns fattiga människor. Jag har slitit mellan jobb och studier bara för att kunna betala lånet för den resa då vi gifte oss och hyra en lägenhet som jag fick i september 2015 och min lön räcker knappt för att möblera så hur ska jag åka?

Nej, det är främst de som inte kommit lika långt som du som blir drabbade. Om hälften fortsätter jobba med tillståndsärenden så blir det kanske 30 % så många beslut som idag (administration, telefonservice mm måste skötas). Men det påverkar ju på marginalen om det ändå snart skulle vara din tur.
  • Smilla75
    Pelle820 skrev 2015-09-26 13:38:30 följande:
    Jag undrar hur det kommer det sig att migrationsverket själva säger att enbart antalet öppna tillståndsärenden i mitten av juli var cirka 87 600 exkluderat passärenden, och ur dessa så var ärenden äldre än 8 månader vid samma tidpunkt 35 procent. Är det så pass mycket som ändats att man seriöst måste anta 2 års väntetid från det att man gör en elektronisk ansökan om uppehållstillstånd tills dess att ens make/maka får resa in i landet (de som inte är viseringsfria)? I prognosen från april var det 8 månader från ansökan till inresa i prognosen MV släppte, i juliprognosen ökade det till 10 månader. Har det gått från från 10 månader till 24 månader nu? 
    2 år är inte verkets officiella linje utan det är och kommer sannolikt att vara 4-9 månader. Det finns en hel del ärenden kvar från 2013, för att inte säga 2014. Samtidigt är de flesta ärenden som avgörs prioriterade ärenden (oftast pga barn) och förtursärenden. Där är handläggningstiden kortare. Mediantiden blir därför inte alltid i enlighet med sanningen.

Det är de som söker nu jag tror kommer att komma upp på ett snitt på 2 år. Har man redan väntat länge handlar det snarare om några månader. Den extrema invandringstoppen har vi sett från augusti och framåt. Det kommer 30 000 asylsökande per månad just nu. En handläggare avgör 100 ärenden per år.
  • Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-26 22:25:24 följande:

2 år är inte verkets officiella linje utan det är och kommer sannolikt att vara 4-9 månader. Det finns en hel del ärenden kvar från 2013, för att inte säga 2014. Samtidigt är de flesta ärenden som avgörs prioriterade ärenden (oftast pga barn) och förtursärenden. Där är handläggningstiden kortare. Mediantiden blir därför inte alltid i enlighet med sanningen.

Det är de som söker nu jag tror kommer att komma upp på ett snitt på 2 år. Har man redan väntat länge handlar det snarare om några månader. Den extrema invandringstoppen har vi sett från augusti och framåt. Det kommer 30 000 asylsökande per månad just nu. En handläggare avgör 100 ärenden per år.

Är det så att du jobbar på migV?
  • Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-26 22:25:24 följande:

Hej Smilla

Har försökt lista ut hur många som jobbar med anknytningsärenden. Har läst i andra inlägg att en handläggare brukar avgöra ca 7-10 ärenden i veckan men du säger att det är ungefär 2 ärenden i veckan. Är det så att det skiljer mellan enheterna eller att alla handläggare jobbar med alla sorters ärenden hela tiden?

Sen undrar jag om E3 verkligen finns som det beskrivs? Officiellt enligt MIGV tas ärenden ur E3 kön i turordning vilket innebär att man inte är knuten till en viss enhet utan vem som helst kan ta ditt ärende när det står först i kön. Uppenbarligen stämmer inte detta med tanke på att det skiljer så mycket i tid när lika ärenden tas upp för handläggning.

Får enheterna en bunt med jämna mellanrum ur systemet att fördela på sina handläggare internt? Eller är det så att E3 är uppdelad i flera köer där det bestäms initialt var man hamnar och därför får så olika handläggningstider?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid