• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Halal

Jag och min man är gifta, under väntetiden är jag faktiskt här i hans hemland och vi väntar tillsammans, för vi kan inte vara utan varandra såklart. i webbansökan har vi endast skickat in papper på att vi är gifta, samt kopia på våra pass.. Har mailat med dom och berättat att jag är i hans hemland med honom osv osv, jag undrar nu när jag läst er andra att ni skickat med flygbiljettkopior chatthistorik osv, är det någonting vi borde göra för att chanserna ska bli större för oss eller va? Tänkte om det verkligen behövs eftersom vi är tillsammans här osv.. Kan ingenting om det här och vet inte vad vi borde göra? Hoppas någon kan komma med tips? Ska jag maila dom något som de ska skriva in i vår ansökan? Skicka bilder till dom eller vad?

• Smilla75
    Anonym 123 skrev 2015-09-29 14:12:51 följande:
    Hej Smilla75,

Att kunna vistas i Sverige under ansökningstiden gäller alltså endast EU-länder? Eller kan man ansöka om turistvisum under tiden man väntar? I det här fallet handlar det om Turkiet.

Tack för att du hjälper till att förklara allmänna frågor!
    Nej då, det gäller alla länder bara vistelsen här är legal. Men man skulle inte få en ansökan om visering till Sverige beviljad om det finns en öppen ansökan om bosättning eftersom syftet med visering ska vara besök. Om man får visum av ett annat land går det ju bra men huvudregeln är som sagt att man meddelar verket att partnern vistas här X antal dagar, så får ni själva bedöma om ni avser att göra det.
  • Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-29 15:01:52 följande:
    Nej då, det gäller alla länder bara vistelsen här är legal. Men man skulle inte få en ansökan om visering till Sverige beviljad om det finns en öppen ansökan om bosättning eftersom syftet med visering ska vara besök. Om man får visum av ett annat land går det ju bra men huvudregeln är som sagt att man meddelar verket att partnern vistas här X antal dagar, så får ni själva bedöma om ni avser att göra det.

Hej igen Smilla75 :)

Citerar mig själv lite från ett tidigare inlägg här...
    Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det ens diskuteras någonting centralt om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?
    För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Och man uppmanas ju att träffas för att visa seriositet i sitt ärende. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu med tanke på att det kan ta upp till 2 år att få ett beslut. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

• Lambie

Jag tror då att jag kommer uppnå 2 års väntetid. På lördag passerar jag och pojkvännen 16 månaders väntan. Inget tyder på att vi snart får en handläggare, och pratar man med Västerås-enheten blir man bara mer och mer hopplös. Vi drog väl i princip nitlotten i detta lotteri som kallas Migrationsverket, och det får vi helt enkelt stå ut med."Vilken handläggare som helst i landet kan plocka ert ärende ur E3, det behöver inte vara just den här enheten." Klassikern man får höra. Följs ofta av "ärenden handläggs i turordning". Jag frågar: men hur kommer det då sig att andra enheter handlägger exempelvis augusti-september 2014 och alltså har passerat juni? Borde inte de ha plockat upp vårt ärende när de befann sig i juni-ärendena? "Nej, det fungerar inte så."

Nähä. Jag måste ju vara helt korkad som inte förstår detta system då. Och jag har aldrig känt mig mer bortprioriterad i mitt liv.

• sjömannen

Lambie skriver att man är bortprioriterad. Det är värre än så - man är bortmanipulerad.

• Lambie
    sjömannen skrev 2015-09-29 19:36:56 följande:

Lambie skriver att man är bortprioriterad. Det är värre än så - man är bortmanipulerad.

Ja, det var bättre uttryckt.
  • Longingwife

Hej ringde tillståndsenheten i Solna i dag. Och hon sa att dom var på ärenden som kom in i sep månad 2014 . Frågade när vårat kunde vara klart hon sa då inom några veckor ???????????? . Skickade in komplettering av bilder resor dit och bokning av näste semester till min man . Hoppas verkligen väntan är över snart ????

• Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-29 15:01:52 följande:

Vad händer då rent praktiskt om man meddelar migv att ens partner ska befinna sig här under en viss period. Blir ens ansökan då "on hold" även om det egentligen är tid för beslut?

Kan du kanske förklara lite mer hur förfarandet går till både om man meddelar migv eller inte. För jag tänker att om man inte meddelar finns det ju en risk att beslut tas när han befinner sig här.

Som parantes så kan man endast få 3 månader som turistvisum om ja förstått saken rätt vilket inte hjälper mycket om man ska behöva vänta i ett år.

Tack än engång för dina förklaringar!!
  • Annthebro

Hej alla

Ansökte på webben 28 Jan 2015. Min fästman är från Ankara/Turkiet.

Intervjumail kom 23 juli 2015 och han fick tid för intervju 29 juli.

Ringde MV ca en gång i månaden mars-juni och frågade om de ändrade väntetiderna osv...

Skall ringa nu i veckan och kolla om jag kan få namn på handläggare.

Var nere och hälsade på nu 3v i september och det är så ensamt nu igen.

Lycka till alla och grattis till er som äntligen fått svar

• Smilla75
    Anonym 123 skrev 2015-09-29 21:29:42 följande:
    Vad händer då rent praktiskt om man meddelar migv att ens partner ska befinna sig här under en viss period. Blir ens ansökan då "on hold" även om det egentligen är tid för beslut?

Kan du kanske förklara lite mer hur förfarandet går till både om man meddelar migv eller inte. För jag tänker att om man inte meddelar finns det ju en risk att beslut tas när han befinner sig här.

Som parantes så kan man endast få 3 månader som turistvisum om ja förstått saken rätt vilket inte hjälper mycket om man ska behöva vänta i ett år.

Tack än engång för dina förklaringar!!
    Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.
    Lambie skrev 2015-09-29 16:39:45 följande:

Jag tror då att jag kommer uppnå 2 års väntetid. På lördag passerar jag och pojkvännen 16 månaders väntan. Inget tyder på att vi snart får en handläggare, och pratar man med Västerås-enheten blir man bara mer och mer hopplös. Vi drog väl i princip nitlotten i detta lotteri som kallas Migrationsverket, och det får vi helt enkelt stå ut med."Vilken handläggare som helst i landet kan plocka ert ärende ur E3, det behöver inte vara just den här enheten." Klassikern man får höra. Följs ofta av "ärenden handläggs i turordning". Jag frågar: men hur kommer det då sig att andra enheter handlägger exempelvis augusti-september 2014 och alltså har passerat juni? Borde inte de ha plockat upp vårt ärende när de befann sig i juni-ärendena? "Nej, det fungerar inte så."

Nähä. Jag måste ju vara helt korkad som inte förstår detta system då. Och jag har aldrig känt mig mer bortprioriterad i mitt liv.

Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.
    Jorgen skrev 2015-09-29 15:43:32 följande:

Hej igen Smilla75 :)

Citerar mig själv lite från ett tidigare inlägg här...
    Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det ens diskuteras någonting centralt om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?
    För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Och man uppmanas ju att träffas för att visa seriositet i sitt ärende. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu med tanke på att det kan ta upp till 2 år att få ett beslut. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier  som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid