• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mimoo90
    Ott skrev 2015-09-24 20:20:48 följande:

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

Jag och min man ansökte också i mars och väntar på intetvju mejlet! Känns så himla jobbigt!!!
  • Anonym 123
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-23 22:05:15 följande:

Tackar :)

Jag är 28 och hon 26 år. Vi har varit gifta i snart två år. Misstänker du att det kanske har med beslutet att göra?

Läste i ditt tidigare inlägg att du skickat med allt "bevis" du kunde till er ansökan. Gjorde du det samtidigt som ni ansökte eller när under processen gjorde du det? Före/efter intervju... Hur fick du isåfall reda på vart du kunde skicka in allt?

Hoppas ok att jag frågar

Och stort grattis till er!
  • user1991
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-24 20:20:16 följande:

Hon gjorde intervjun i Tunis. Nej vi har inga barn. Hur länge sen var det ni ansökte?

Vi ansökte i oktober 2014... vår enhet är Örebro så egentligen tycker man att vi borde få svar ganska snart, men man vågar inte hoppas för att sen bli besviken.. :( ska din fru fixa sitt uppehållstillståndskort i Algeriet eller hur har ni tänkt?
  • Joana

Hej! Det var superlänge sen jag skrev! Hoppas allt går snabbt för alla.. vi ansökte augusti 2014 och beslut togs 23-09-2015... efter 13månader väntan är detta äntligen över... borde trott på dem när de sa 14månader från första början... men är aaaaaaaaaaaa såååå glaaaaaad nu så inget spelar roll hahaha

• jessib
    Joana skrev 2015-09-25 14:59:49 följande:

Hej! Det var superlänge sen jag skrev! Hoppas allt går snabbt för alla.. vi ansökte augusti 2014 och beslut togs 23-09-2015... efter 13månader väntan är detta äntligen över... borde trott på dem när de sa 14månader från första början... men är aaaaaaaaaaaa såååå glaaaaaad nu så inget spelar roll hahaha

GRATTIS! :)
    Verkar ju verkligen som de dragit igång och arbetar på riktigt nu :)
  • Pelle820
    Asylsituationen kan ge längre handläggningstider

Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.
       ? Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

se:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-09-25-Asylsituationen-kan-ge-langre-handlaggningstider.html

• Jorgen
    Pelle820 skrev 2015-09-25 17:24:07 följande:
    Asylsituationen kan ge längre handläggningstider
    Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.

? Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

se:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-09-25-Asylsituationen-kan-ge-langre-handlaggningstider.html
    "Kan"??

Vilken planet bor han på?
  • sjömannen
    Ott skrev 2015-09-24 20:20:48 följande:

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

Kolla länken.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA/edit?pli=1#gid=706601569
  • Anonym (Det hände)
    Anonym 123 skrev 2015-09-24 22:23:23 följande:

Läste i ditt tidigare inlägg att du skickat med allt "bevis" du kunde till er ansökan. Gjorde du det samtidigt som ni ansökte eller när under processen gjorde du det? Före/efter intervju... Hur fick du isåfall reda på vart du kunde skicka in allt?

Hoppas ok att jag frågar

Och stort grattis till er!

Tack så mycket!

Jag skickade med allt när jag skulle skicka till Migrationsverket intervjupapper som jag fick hemskickat. Och intervjupapper fick jag efter frugans intervju i Tunis.
  • Anonym (Det hände)
    user1991 skrev 2015-09-24 22:48:24 följande:

Vi ansökte i oktober 2014... vår enhet är Örebro så egentligen tycker man att vi borde få svar ganska snart, men man vågar inte hoppas för att sen bli besviken.. :( ska din fru fixa sitt uppehållstillståndskort i Algeriet eller hur har ni tänkt?

Ja det tycker jag med!! Ni kommer säkerligen få svar snart, jatålamod. Ja tanken blir att åka till Algeriet men så omständigt att man inte kan göra det i Tunis.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid