• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • sadiakhaddar

heeej allihopa, någon från september eller okt 2014 som fått svar? ansökte 15 okt 2014. Eviga väntan. Det skulle kännas bättre o veta att det närmar sig slutet iaf.

• Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-10-29 22:49:08 följande:

Kort tillägg - man ska ta äldsta ärendet i E3 men det är möjligt att välja helt fritt och i praktiken innebär det att ett mycket stort antal ärende inte hämtas upp förrän de blir mycket gamla trots att sådär 80 handläggare varit inne och tittat. Vi har så höga produktionskrav och så många nyanställda att det blir följden. Tror dock inte just ni här är drabbade, det finns så väldigt många ärenden som väntat mer än 18 månader utan att något är "konstigt".

Kan du ge exempel på varför något sådant kan hända? Vad kan vara så svårt i ett ärende att flera tittar på det men inge gör något?

Andra frågor:

Hur många jobbar med anhörig ansökan just nu? Har alla flyttats över till asyl?

Några planer på förändringar på hur förloppen går till. O en sista fråga..

Finns det inga planer på att ändra regeln så att personen som ansökt kan ha möjlighet att få turistvisum till sverige under väntetiden?

Tack för du tar dig tid Smilla!
  • Smilla75
    Anonym 123 skrev 2015-10-30 13:50:24 följande:
    Kan du ge exempel på varför något sådant kan hända? Vad kan vara så svårt i ett ärende att flera tittar på det men inge gör något?

Andra frågor:

Hur många jobbar med anhörig ansökan just nu? Har alla flyttats över till asyl?

Några planer på förändringar på hur förloppen går till. O en sista fråga..

Finns det inga planer på att ändra regeln så att personen som ansökt kan ha möjlighet att få turistvisum till sverige under väntetiden?

Tack för du tar dig tid Smilla!
    Att det finns frågetecken kring seriositeten som måste utredas muntligt eller att det krävs handläggningsåtgärder som tar tid och gör att man inte bara kan bevilja på en.
    Jag vet inte hur många som jobbar med anknytningar tyvärr. Det är inte så att alla gått över till asyl, de flesta finns kvar. Däremot händer det nästan inget i E3 nu för de flesta jobbar med gamla ärenden så E3 sköts såtillvida att vi skickar ut ambassadbrev osv men inte mycket beslut.

Jag förstår nog inte riktigt vad som menas med planer på förändringar av förloppet. Jag känner dock inte till några kommande förändringar.

Jag tror inte en person som sökt uppehållstillstånd i Sverige kan få visering till Sverige heller i framtiden. Syftet med visering ska ju vara besök och personen har visat att denne vill bosätta sig i Sverige. Då måste man avslå viseringsansökan.
  • z h

Alltså vi är bortglömda. Vad ska man kunna göra för att någonting ska hända? Varför jobbar de inte med besluten? Och de personal som plockar bara enkla fall, har mig.V ingen tillsyn på sina personal? Helt jobbigt att man bara ger UT till folk som har ansökt mycket mycket efter oss. Gör de så för att det är svårt för de ( då kan de söka efter annat jobb) eller kanske de ger för folk som de känner? Eller kanske får vissa personal mutor? Man vet aldrig, men någoting orättvist sker, det ör jag säker på.

• Smilla75
    z h skrev 2015-10-31 19:33:22 följande:

Alltså vi är bortglömda. Vad ska man kunna göra för att någonting ska hända? Varför jobbar de inte med besluten? Och de personal som plockar bara enkla fall, har mig.V ingen tillsyn på sina personal? Helt jobbigt att man bara ger UT till folk som har ansökt mycket mycket efter oss. Gör de så för att det är svårt för de ( då kan de söka efter annat jobb) eller kanske de ger för folk som de känner? Eller kanske får vissa personal mutor? Man vet aldrig, men någoting orättvist sker, det ör jag säker på.

Nej, så är det inte. Men tänk på att större delen av personalstyrkan är nyanställd. De klarar inte andra ärenden än det mest självklara. Hellre att de får iväg beslut även om de sökt senare än att inga beslut fattas alls. De med större kompetens jobbar bakifrån med de äldsta ärendena.
  • z h

Hej Smilla75.

Jag har redan fått nästan samma svar av mig.V. De sade också att vissa fall är "solklara" och för det kan de få snabb beslut. Jag har vidare diskuterat med de att mitt fall är solklar och inga kompletteringar behövdes tills nu och vi har inte speciella saker som kan leda till försening (två personal har redan bekräftat det ). Men jag får alltid samma svar tillbaka som " varje ärende är unikt" och jag säger "inte de som jag känner och fått besked tidigt för de själva påstår att de har ingen förtur eller situationer som leder till priotering". Då blir de alltid sura när jag säger så! Jag förstår att det är jobbigt och hålla på med en diskussion via telefon, men det är p.g.a. deras ologiska svar och den orättvisan som vi utsätts för. Jag har också sagt till flera personal om det är så att vår ansökan inte är tydlig för er så är jag beredd att komplementera eller bli intervjuad ansikte mot ansikte. Men då hänvisar de igen till kö systemet och då är det inte lönt att gå tillbaka till samma punkt och säga "hallå men ni påstod att det var solklara ärenden som fick besked tidigt!"

• Anonym (BKK)

Smilla75

Kan man först ansöka om turist visum med multiple entry och där efter ansöka om UT och då kunna resa till Sverige flera gånger under handläggningstiden för UT?

Vilka skäl behövs för att man ska bli beviljad multiple entry?

• Hajen1991

Hej alla, längesen man läste i tråden och allt för många inlägg att gå igenom.

Hur ser läget ut just nu allmänt? Tjejn skickade in sin ansökan i Januari detta året, någon som fått beslut som ansökt i januari? Intervjun gjordes i juli månad i Bosnien. Och jag vet att vårt ärende ligger hos Umeå. Är det en enhet med eviga väntetider? Någon som har nummer eller mail-adress till dom? Hoppas på svar. Man blir ju galen av all denna väntan Mvh

• Smilla75
    Anonym (BKK) skrev 2015-11-02 03:24:52 följande:

Smilla75

Kan man först ansöka om turist visum med multiple entry och där efter ansöka om UT och då kunna resa till Sverige flera gånger under handläggningstiden för UT?

Vilka skäl behövs för att man ska bli beviljad multiple entry?

Det går bra att först söka visering och senare uppehållstillstånd. Man kan söka om flera inresor. Max kan man beviljas 90 dagar per 180 dagars period. Normalt sett är det främst t.ex affärsmän som besöker Sverige kort med regelbundet som får flera inresor beviljade.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid