• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Annthebro

Ansökte 29jan 2015

Intervju i Ankara 27 juli 2015

Inte hört något efter det!

Många som sökt i sept -14 och okt -14 börjar få svar nu så vi räknar med att det tar ett tag tyvärr. Vi hoppas få svar innan mars -2016 i alla fall.

Vi får hålla tummarna för varandra

Anonym (Molollo) skrev 2015-11-05 20:22:06 följande:

Ansökt 27/1-2015

Intervju 3/8-2015

Ingen handläggare än, väntar på svar ????????????????

Är det någon som sökt i januari som fått PUT?

• Annthebro

Vad jag hört inne på ett annat forum så verkar det som att de som sökt (inte alla men många) i slutet av februari 2015 och framåt inte fått Intervjumail ännu. Väntetiden verkar vara 8-10 månader då.

Det betyder ju kanske inte att processen totalt tar längre tid totalt ändå?!

Hoppas vi alla får svar snart

• mimoo90
    Annthebro skrev 2015-11-05 21:45:17 följande:

Vad jag hört inne på ett annat forum så verkar det som att de som sökt (inte alla men många) i slutet av februari 2015 och framåt inte fått Intervjumail ännu. Väntetiden verkar vara 8-10 månader då.

Det betyder ju kanske inte att processen totalt tar längre tid totalt ändå?!

Hoppas vi alla får svar snart

Jag har också klurat ut att de som ansökte efter februari månad ej fått intervju mejlet. Jag tillhör ju dem. Men vet någon om det kommer påverka hela handläggningstiden?
  • radice

Hej Smilla75
    Jag har sambo från USA och vi har varit tillsammans ett år och bott tillsammans sedan december 2014. Mitt visum gick ut i somras därav åkte jag hem. Ej gifta dock, då det tar lång tid i USA att få giftermål igenom och vi vill hellre göra det i Sverige. Samtidigt känns det fel att gifta sig bara för att få snabbare handläggning... Vi är troligtvis mer seriösa än många gifta par - men hur visar man det? 
    Sambo har inget i bagaget gällande tidigare giftermål eller brott. Vi har flera brev oc bilder från bland annat då han var i Sverige på min familjemedlems bröllop i somras. Jag har besökt hans familj flera gånger och firade både thanksgiving och jul där. Tror du det är ett svårt case? Jag undrar ifall det på något sätt är svårare eller lättare att hantera anknytning från USA? 

Dessutom har min sambo fått arbetserbjudande här som även godkändes av facket! Men! Borde inte MV prioritera om man anstränger sig för att integrera sig i samhället? Så fort vi sökte om tillstånd i somras så sökte sambo jobb här, vi litade ju blint på de 4-8 månader som angavs som väntetid och därmed sökte ett jobb han kunde få vid ankomst (årsskiftet). Och om vårt fall inte kommer att handlas efter försörjningskrav träder igenom kommer vi få avslag då jag är studerande med CSN 100%. I och med att min sambo har blivit beviljad redan flera jobb som han tvunget tackat nej till pga ändringar i väntetiden, förstår jag inte varför man inte kan räkna in hans arbete som inkomst? Det vore ju rimligare att bevilja anknytningsärenden där ansökande vill etablera sig i samhället istället för att straffa den svenska medborgaren som är student. Tyvärr har jag 2,5 kvar till fullständig min utbildning som är 6,5-årig. Varför ska jag straffas som har lång utbildning och vill ta hit sambo? Vet att lagen ej är i kraft men i praktiken blir den ju det.

• Anonym (Molollo)

Jag hoppas verkligen det går fortare än så. Jag är så utmattad!

Kan inte tänka liksom, man har hängt hela sitt liv kring den här j*vla dryga väntan.

Annthebro skrev 2015-11-05 21:36:52 följande:

Ansökte 29jan 2015

Intervju i Ankara 27 juli 2015

Inte hört något efter det!

Många som sökt i sept -14 och okt -14 börjar få svar nu så vi räknar med att det tar ett tag tyvärr. Vi hoppas få svar innan mars -2016 i alla fall.

Vi får hålla tummarna för varandra

• bulaerea

Land: Mexiko
    Ansökan 27 november 2014
    Intervju: Maj 2015

Väntar beslut.

I vårt fall ett väldigt enkelt beslut... Det finns för många Cpt. Obvious situationer som tar tid. Läste om en svensk tjej som var gift, hade bott tillsammans med en kille, hade barn med honom registrerat i ett annat land, inget direkt u-land heller som skulle vara misstänkt för förfalskning. De fick vänta i 8 månader. Det är inte rimligt någonstans. Det ärendet hade tagit någon timme att besluta om.

De ska avgöra om en relation är seriös. Det lär den vara om du är beredd att vänta nästan ett år + när den ena partnern är beredd att lämna allt vad trygghet de har i deras land (förutsatt att det är ett hyfsat tryggt land och att personen har en bra karriär, utbildning osv vilket säkert är fallet i många av ärenden).

Lovar att 50% av ärenden hade kunnat avgöras om någon tittat på dem i 2 timmar. Dessa borde prioriteras för att få bort högarna som väntar. Så får de mer komplicerade fallen ta sin tid. Jag som laglydig svensk medborgare ska inte behöva pausa mitt liv för att migrationsverket prioriterar annat.

Vågar inte tänka på vad väntetiderna blir nu när det kommer 9000 människor i veckan där en del säkert har släktingar som de tänkter försöka få hit...

• jossan951
    bulaerea skrev 2015-11-06 23:04:55 följande:

Land: Mexiko
    Ansökan 27 november 2014
    Intervju: Maj 2015

Väntar beslut.

I vårt fall ett väldigt enkelt beslut... Det finns för många Cpt. Obvious situationer som tar tid. Läste om en svensk tjej som var gift, hade bott tillsammans med en kille, hade barn med honom registrerat i ett annat land, inget direkt u-land heller som skulle vara misstänkt för förfalskning. De fick vänta i 8 månader. Det är inte rimligt någonstans. Det ärendet hade tagit någon timme att besluta om.

De ska avgöra om en relation är seriös. Det lär den vara om du är beredd att vänta nästan ett år + när den ena partnern är beredd att lämna allt vad trygghet de har i deras land (förutsatt att det är ett hyfsat tryggt land och att personen har en bra karriär, utbildning osv vilket säkert är fallet i många av ärenden).

Lovar att 50% av ärenden hade kunnat avgöras om någon tittat på dem i 2 timmar. Dessa borde prioriteras för att få bort högarna som väntar. Så får de mer komplicerade fallen ta sin tid. Jag som laglydig svensk medborgare ska inte behöva pausa mitt liv för att migrationsverket prioriterar annat.

Vågar inte tänka på vad väntetiderna blir nu när det kommer 9000 människor i veckan där en del säkert har släktingar som de tänkter försöka få hit...

Jag förstår verkligen inte heller varför väldigt lätta fall ska ta så lång tid, som du säger så kan det inte ta mer än nån timme att godkänna de allra flesta så fort de bara tittat på den. Den tjej du läst om som "bara" fått vänta 8 månader ska nog vara väldigt lycklig. Vårt fall borde också vara väldigt enkelt kan jag tycka men ändå har vi väntat i nästan 13  månader nu...

Jag är född och uppvuxen i Sverige till svenska föräldrar. Jag träffade min man (som ursprungligen är från Turkiet) i London 2009.

Flyttade ihop i London januari 2011
    Gifte oss september 2011
    Köpte hus tillsammans (i London) september 2012
    Vår son föddes augusti 2013

Skickade in vår ansökan 26e oktober 2014
    Intervju 3e juni 2015

Och nu..... INGENTING!

Jag fattar verkligen inte varför det ska behöva ta såhär lång tid? Vi har skickat med bevis på allt jag nämnde ovan men ändå händer ingenting!!! 
  • sjömannen

Hej alla.
    Är det någon här som fått ett tillfälligt uppehållstillstånd med en tidsbegränsad giltighet på ett år?

• sjömannen

Hej alla.
    Är det någon här som fått ett tillfälligt uppehållstillstånd med en tidsbegränsad giltighet på ett år?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid