• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JG96

Hejhej!

Tänkte höra om det är någon som skickade in sin ansökan i oktober 2014?

Har ni isånnafall hört något?

Mår så fruktansvärt dåligt av denna väntan.

Hoppas på ett positivt beslut snart.

• Anonym (Molollo)

Jag är deprimerad så att det inte går att beskriva. Man bär på en så tung känsla hela tiden. Det värsta är att allt hänger på ett beslut kommen från en människa som oss. En som är anställd, som leker med människors lycka och framtid. Världen är så orättvis. Så frustruerande :@

• Tomtom200

Äntligen fått beslut.
    Land: Hong kong/kina
    Ansökan 28 november 2014
    Intervju: Juni 2015
    Beslut: 6 november

Vet inte om det påverkade tiden men vi kollade med konsulatet i HK och fick veta vad vår handläggare heter, jag mailade henne för ca 2 veckor sedan och tjejen 1 vecka senare och nu kom svaret i form av ett positivt beslut :)

• ArthurMouse
    Tomtom200 skrev 2015-11-09 18:35:33 följande:

Äntligen fått beslut.
    Land: Hong kong/kina
    Ansökan 28 november 2014
    Intervju: Juni 2015
    Beslut: 6 november

Vet inte om det påverkade tiden men vi kollade med konsulatet i HK och fick veta vad vår handläggare heter, jag mailade henne för ca 2 veckor sedan och tjejen 1 vecka senare och nu kom svaret i form av ett positivt beslut :)

GRATTIS! :D 
    Vad glad man blir när folk får besked, kan inte ens föreställa mig hur det känns!
    Vilken tillståndsenhet tillhörde ni förresten? =)

Vi ansökte 18e november 2014 och ''tillhör'' Norrköping.

• Senna19

Hejsan

Jag är gift med en Turkisk man och jag är också Turk :)

Vi ansökte ; 2015-01-21

Intervju ; 2015-11-09

Idag ringde jag til Migrationsverket och fick reda på att vi inte har någon handläggare ..

Asså man blir ju psykisk misshandlad .. Jag har ju skyddade identitet och har inte kontakt med min familj mår psykisk dåligt har varit inlagd på psykiatri i nästan ca 3 veckor .. Jag fick först missfall men fick reda på sjukhuset i Turkiet att jag bör göra en akut abort och även skickar in de ..

Asså snälla kan någon hjälpa mig vad ska jag göra, jag mår skit använder mediciner för anti depression :(( och det gör så j*vla ont o hjärtat och få vara ifrån varandra ..

• Christoffer S

Ansökte 11 oktober 2014
    Intervju 11 maj 2015

Väntar fortfarande på beslut.

Frun är från Japan, har heltidsjobb som projektledare på ett av världens största elektronikföretag och har inga anmärkningar i några register.

Likaså jag, tillsvidareanställd, inga anmärkningar och har förstahandskontrakt för en lägenhet som är stor nog för 3 personer.

Jag tror inte att det spelar någon roll hur enkelt/svårt - hur rätt eller fel man är enligt systemet. 

Det har nu gått 13 månader exakt, vi har gett upp och förbereder nu alla papper för visum där istället. Beräknad väntetid är 2 månader och jag kan vara där så länge.

• Maspower

Man blir tokig på MIG
    Ansökan 10 Juni 2015
    ingen intervju än

Min flickvän som är från Thailand är här på besöks visum och nu har hon råkat bli gravid. Vet att man inte kan få förtur längre men samtidigt står det ...
    "Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i dem"
    Ringer och frågar dem om det blir någon skillnad nu när hon är gravid och om man tar någon hänsyn till det. Får som svar att det kan inte kundtjänst svara på hon som jag pratade med kunde inte svara på det. Ska se om jag kan få tag i någon handläggare/beslutfattare som kan svara på det. Blir så frustrerad på dessa svar.

• SOss

Hej allihopa.

Är det någon här som har väntat mer än 20 månader och inte vet ett skit om sitt ärende?? Skrikandes

Jag och min man lämnade in vår ansökan 3/3/2014, det känns som skumt att vi fortfarande inte vet ett dugg om ärendet GråterGråterGråterGråterGråter

• mimoo90
    SOss skrev 2015-11-14 10:58:32 följande:

Hej allihopa.

Är det någon här som har väntat mer än 20 månader och inte vet ett skit om sitt ärende?? 

Jag och min man lämnade in vår ansökan 3/3/2014, det känns som skumt att vi fortfarande inte vet ett dugg om ärendet 

Vilket land kommer din man ifrån? Bor ni med varandra just nu eller är han i sitt hemland och väntar? Har ingen utav er varit på intervju redan?
  • SOss
    mimoo90 skrev 2015-11-14 14:31:28 följande:
    Vilket land kommer din man ifrån? Bor ni med varandra just nu eller är han i sitt hemland och väntar? Har ingen utav er varit på intervju redan?
    Han bor i Palestina, trots även att det är krig där nere så skyndar inte migrationsverket med ärendet ändå, är så himla trött på att vänta Gråter Vi båda blev intervjuade för flera månader sedan och sedan efter dess har de inte alls hört av sig eller någontingGråterGråter snart blir det 21 Månader, håller på och dör här Gråter
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid