• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • laajnaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 19:12:32 följande:
    Vi hade vårt ärende i Örebro först o vi väntade på att få det öppnat. Nån handläggare där har nu öppnat ärendet å tyckt att nåt behöver undersökas mer så det har nu skickats till Västerås. Ringde Västerås idag så fort jag fick veta detta o han där sa att när vårt ärende kommer dit (då det inte hade hunnit fram än) skulle en teamledare dela ut det till en handläggare. Jag frågade direkt om detta kommer ta längre tid nu pga detta o han sa att när det väl har en handläggare brukar det gå fort. Meen det är ju just det där väntandet med o få en handläggare som jag hört tar så långt tid :/ Men hoppas på någonlunda svar på måndag.

Jahaa okaaay, men nu har dom iaf öppnat så dom kanske skickar vidare de till någon handläggare som kan mer om just eran typ av ansökan/ärende pga din sambo va asylsökande innan? Eller bara att dom vill ha mer information. Man vet ju aldrig.

Dom e jäkligt svåra för dom säger alltid så lite, men fick vet att ibland sätter bara en handläggare ett beslut å ibland är det flera stycken som måste sätta ett beslut på ett ärende. På vårat ärende va det bara våran handläggare som satte beslutet.

Jag hoppas verkligen allt löser sig på måndag å du får massa svar !! och att ni snart får erat beslut för å vänta så här suger verkligen asså

• Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-05 19:32:51 följande:

Jahaa okaaay, men nu har dom iaf öppnat så dom kanske skickar vidare de till någon handläggare som kan mer om just eran typ av ansökan/ärende pga din sambo va asylsökande innan? Eller bara att dom vill ha mer information. Man vet ju aldrig.

Dom e jäkligt svåra för dom säger alltid så lite, men fick vet att ibland sätter bara en handläggare ett beslut å ibland är det flera stycken som måste sätta ett beslut på ett ärende. På vårat ärende va det bara våran handläggare som satte beslutet.

Jag hoppas verkligen allt löser sig på måndag å du får massa svar !! och att ni snart får erat beslut för å vänta så här suger verkligen asså

Vilken enhet var din handläggare i som satte beslutet?
  • Smilla75

Finns det en asylansökan ska referenten i normalfallet intervjuas eftersom det kan innebära bristande seriositet. Tyvärr tar ärendet längre tid då.

• Ellaa
    laajnaa skrev 2015-03-05 16:33:59 följande:

hallå vårat beslut fattades igår !! :O:O såg detta nu hur vet jag om det är jag eller nej ?? hallåå hjälp snälla !! :D:D

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!
  • Mimmipigg
    Smilla75 skrev 2015-03-05 20:29:35 följande:

Finns det en asylansökan ska referenten i normalfallet intervjuas eftersom det kan innebära bristande seriositet. Tyvärr tar ärendet längre tid då.

Ok det var det jag misstänkte.. Är det kanske därför de har flyttat vårt ärende till den enhet som är närmast mig så det är lättare för mig att ta mig dit kanske?
  • Ellaa
    sadiakhaddar skrev 2015-03-05 17:06:07 följande:

Hej någon från oktober som har fått intervju mjl? Har någon erfarenhet av Örebro? Är dem sega?

Hej, vi ansökte 13 okt men det blev registrerat 14 okt fast ligger hos Växjö enheten.... Och vi har inte hört nåt än. Vet att de någon som sökte 3 september fick nu här vid slutet av februari. Så man hoppas att oktober ärendena har börjat hanteras under mars.

Vilket datum i oktober sökte ni?
  • Ellaa
    laajnaa skrev 2015-03-05 17:48:21 följande:

ja får nog ringa ambasaden imon haha fyfan va nervös ja e !

ja kollade på migratiosnverkets hemsida där man kan kolla hur de går för sitt ärende. har inte fått något mejl inte min sambo heller.

Ja herregud e chockad så fort de gick ! yippiii !!

hoppas att du å din man får svar snart också !! :)

Berätta gärna hur det gick med samtalet! Det som är så skumt är att någon annan hade ringt och frågst hur deras ärende gick och fick svaret: nej ni har inte fått nån handläggare än... (och så fick de intervjumailet dagen efter).

Och i ert fall kan du se på hemsidan men mailet är inte utskickat än! Så man ska verkligen hålla till överallt, mail, hemsidan och ringa. För inget är säkert! För det kan komma vart och när som helst.
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-03-05 20:29:35 följande:

Hej! En fråga, hur vet du så mycket? Märkt att du ger ganska rak och konkret info (vilket man är tacksam för). :)

Såg att du hade skrivit tidigare att de som vill bli sambos får gå på intervju för att säkerställa äktheten osv, och att gifta par som verkar säkra ibland inte behöver genomföra intervjun.

Vad tror du om man har varit sambos innan i sökandes hemland? Dvs jag och min sambo har tidigare varit sambos i Usa i lite mer än 2 år. Skickade bevis på min post bl a Nordea (nytt kontokort) skickade hem till oss osv.

Ringde nämligen förrigår, där sa han på kundtjänsten att alla inte behöver göra intervjun även om 9/10 får göra det. Det beror på vad som beslutas efter att en handläggare läser igenom ansökan.

Vet att du inte kan ge mig exakta svar men du verkar ha ett öga :)
  • Anonym (va??)

Migv har verkligen koll på läget....

"Väntetiderna uppdateras var tredje månad och ändrades senast 2014-10-09"

• Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-06 07:58:14 följande:

Migv har verkligen koll på läget....

"Väntetiderna uppdateras var tredje månad och ändrades senast 2014-10-09"

Det är säkert 14 månaders väntetid på en uppdatering för det också!!!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid