• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • laajnaa

hallå vårat beslut fattades igår !! :O:O såg detta nu hur vet jag om det är jag eller nej ?? hallåå hjälp snälla !! :D:D

• lelele

Jag fick reda på IDAG, snart 1 månad efter intervju och massor samtal med MIG att vårt ärende ligger ftf kvar i hemlandet. Alltså herregud jag hade ringt några samtal till ambassaden direkt efter intervju och de sa att de redan hade skickat tillbaka vårt ärende till Sverige. Efteråt hade jag pratat med MIG och de sa också att de redan har fått in allt som behövs och väntar bara på beslut. Idag ringde jag igen, och till skillnad från förr så gick jag in mer på detaljer och bad tjejen som jag pratade att kolla igenom alla datumet och så. Gissa vad, det var något fel. De har inte alls fått in ärende utan det ligger ftf hos ambassaden...jaha varför påstod 4 av dina kollegor(har prata med en del innan) att allt har kommit in då. Jag vet faktiskt inte men vad jag kan se är att den ligger ftf kvar hos din ambassaden..

jag kan säga så här, till er som tycker att man inte skulle ringa så ofta. här är ett fall som skulle ha tagit hur långt tid som helst om jag inte har gått till botten med själva datumet. Nu vet jag inte ens vem har mitt ärende just nu...ska ringa ambassaden och höra med de imor

• Mimmipigg
    lelele skrev 2015-03-05 16:36:09 följande:

Jag fick reda på IDAG, snart 1 månad efter intervju och massor samtal med MIG att vårt ärende ligger ftf kvar i hemlandet. Alltså herregud jag hade ringt några samtal till ambassaden direkt efter intervju och de sa att de redan hade skickat tillbaka vårt ärende till Sverige. Efteråt hade jag pratat med MIG och de sa också att de redan har fått in allt som behövs och väntar bara på beslut. Idag ringde jag igen, och till skillnad från förr så gick jag in mer på detaljer och bad tjejen som jag pratade att kolla igenom alla datumet och så. Gissa vad, det var något fel. De har inte alls fått in ärende utan det ligger ftf hos ambassaden...jaha varför påstod 4 av dina kollegor(har prata med en del innan) att allt har kommit in då. Jag vet faktiskt inte men vad jag kan se är att den ligger ftf kvar hos din ambassaden..

jag kan säga så här, till er som tycker att man inte skulle ringa så ofta. här är ett fall som skulle ha tagit hur långt tid som helst om jag inte har gått till botten med själva datumet. Nu vet jag inte ens vem har mitt ärende just nu...ska ringa ambassaden och höra med de imor

Shit vad håller det på med? Vilken tur iaf att du äntligen fick svar o att den nu kan reda ut denna härva för er och att beslut kan fattas snarast.
    Håller helt med att det är bra att ringa ofta till dem för information. Jag sitter inte o tokringer en handläggare utan ringer själva enhetsreceptionen som inte sitter o utreder våra ärenden utan sitter där för att just svara på frågor så handläggarna ska få göra sitt jobb.

En fråga till alla... Är det nån här som personligen besökt den enhet de blivit tilldelad? Funderar på om man kan får mer information på det sättet då de blir frågade öga mot öga? Nu kommer ju vårt ärende ligga närmare vår hemstad så det e enkelt för mig o ta en sväng in på migrationsverket när jag hälsar på min familj :)
  • sadiakhaddar

Hej någon från oktober som har fått intervju mjl? Har någon erfarenhet av Örebro? Är dem sega?

• laajnaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 13:46:15 följande:

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

keap your head up ! vet att de e as jobbigt fick själv höra för 3 veckor sen att ja å min sambo antagligen skulle få vänta ända tills hösten för att få ett beslut bara för att vi hade fått problem med ansökan.

Men nu tog det bara 3 veckor efter intervjun för att dom löste problemet å vi fick ett beslut igår. ALLT kan hända !

Inte omöjligt kanske din man får komma hit i slutet på mars vi får hoppas detta dom kanske bara vill ha lite mer information sen e du tillbaka i E3 systemet å beslutet kan fattas. hoppas hoppas !!

• Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-05 16:33:59 följande:

hallå vårat beslut fattades igår !! :O:O såg detta nu hur vet jag om det är jag eller nej ?? hallåå hjälp snälla !! :D:D

Fan vad fint! Jag vet inte. Ringa är kanske för sent, Ambassad?

Hur vet du, fick ni inte mail? Vilken enhet har fattat beslutet?

Och det är klart att det är positivt om det gick så fort efter att identiteten fixades!

Grattis!
  • laajnaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-05 17:36:01 följande:
    Fan vad fint! Jag vet inte. Ringa är kanske för sent, Ambassad?

Hur vet du, fick ni inte mail? Vilken enhet har fattat beslutet?

Och det är klart att det är positivt om det gick så fort efter att identiteten fixades!

Grattis!

ja får nog ringa ambasaden imon haha fyfan va nervös ja e !

ja kollade på migratiosnverkets hemsida där man kan kolla hur de går för sitt ärende. har inte fått något mejl inte min sambo heller.

Ja herregud e chockad så fort de gick ! yippiii !!

hoppas att du å din man får svar snart också !! :)

• Mimmipigg
    laajnaa skrev 2015-03-05 17:34:09 följande:

keap your head up ! vet att de e as jobbigt fick själv höra för 3 veckor sen att ja å min sambo antagligen skulle få vänta ända tills hösten för att få ett beslut bara för att vi hade fått problem med ansökan.

Men nu tog det bara 3 veckor efter intervjun för att dom löste problemet å vi fick ett beslut igår. ALLT kan hända !

Inte omöjligt kanske din man får komma hit i slutet på mars vi får hoppas detta dom kanske bara vill ha lite mer information sen e du tillbaka i E3 systemet å beslutet kan fattas. hoppas hoppas !!

Jag hoppas verkligen oxå att det bara är nåt litet problem som de behöver lösa. Såg att din kille oxå kommer från Albanien som min. Det är säkert positivt beslut ni har fått så tror du inte behöver oroa dig så mycket :) Tog de ut er från E3systemet när de skulle kontakta Grekland angående din killes personuppgifter?

Jag har redan börjat kolla på flyg ner till Skopje o sen ta bussen till Tirana för både jag o min man behöver får vara med varandra nu. Har redan vart i Albanien 2 gånger sen vi skickade in vår ansökan i augusti då att vara ifrån varandra mer än 3 månader i taget är mer än vad jag klarar av. Ska vänta tills efter jag pratat med dem på måndag o förhoppningsvis får jag veta vad det e som de hängde upp sig på.
  • laajnaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 18:34:35 följande:
    Jag hoppas verkligen oxå att det bara är nåt litet problem som de behöver lösa. Såg att din kille oxå kommer från Albanien som min. Det är säkert positivt beslut ni har fått så tror du inte behöver oroa dig så mycket :) Tog de ut er från E3systemet när de skulle kontakta Grekland angående din killes personuppgifter?

Jag har redan börjat kolla på flyg ner till Skopje o sen ta bussen till Tirana för både jag o min man behöver får vara med varandra nu. Har redan vart i Albanien 2 gånger sen vi skickade in vår ansökan i augusti då att vara ifrån varandra mer än 3 månader i taget är mer än vad jag klarar av. Ska vänta tills efter jag pratat med dem på måndag o förhoppningsvis får jag veta vad det e som de hängde upp sig på.

Jag tror att dom gjorde de min handläggare sa att han kommer att ta upp ärendet igen å fatta ett beslut när hade fått svar från Grekland. Så antagligen hamnade det i E3 systemet. Men eftersom de gick så fort så började han med ärendet igår igen å fattade beslutet.

Joo jag  förstå dig! hade planerat att flytta till grekland nästa månad, men vänta tills på måndag å se vad som händer jag hoppas de inte är något komplicerat. men du ni hade fått en handläggare eller ?

• Mimmipigg
    laajnaa skrev 2015-03-05 18:55:28 följande:

Jag tror att dom gjorde de min handläggare sa att han kommer att ta upp ärendet igen å fatta ett beslut när hade fått svar från Grekland. Så antagligen hamnade det i E3 systemet. Men eftersom de gick så fort så började han med ärendet igår igen å fattade beslutet.

Joo jag  förstå dig! hade planerat att flytta till grekland nästa månad, men vänta tills på måndag å se vad som händer jag hoppas de inte är något komplicerat. men du ni hade fått en handläggare eller ?

Vi hade vårt ärende i Örebro först o vi väntade på att få det öppnat. Nån handläggare där har nu öppnat ärendet å tyckt att nåt behöver undersökas mer så det har nu skickats till Västerås. Ringde Västerås idag så fort jag fick veta detta o han där sa att när vårt ärende kommer dit (då det inte hade hunnit fram än) skulle en teamledare dela ut det till en handläggare. Jag frågade direkt om detta kommer ta längre tid nu pga detta o han sa att när det väl har en handläggare brukar det gå fort. Meen det är ju just det där väntandet med o få en handläggare som jag hört tar så långt tid :/ Men hoppas på någonlunda svar på måndag.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid