• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna

Ringde migrationsverket precis pratade med någon tjej som sa vi jobbar med september ansökningarna, eftersom ni ansökte elektroniskt så får ni ingen handläggare innan intervju utan vem som helst kan öppna ert ärende då får ni mejlet om intervju det jag kan säga är ni behöver nog inte vänta många månader utan mars april så får ni säkert en intervju tid och efter intervjun brukar det gå rätt fort

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-06 08:27:34 följande:
    Det är säkert 14 månaders väntetid på en uppdatering för det också!!!!
    Hehe, ja det har du rätt i. Jag blir alltid lika irriterad när dom hänvisar till väntetiderna på hemsidan och när jag påpekar att tiderna inte blivit uppdaterade får spel på mig. Hahaha. Jag tänker mest att dom vet fan inte vad dom pratar om, frågan är om dom vet något alls. Enda direktiv dom följer är att inte ge ut information, det pm.et nådde deras dator.

Frågan är varför man skickade tillbaka till detta komplicerade, otrevliga, sega, byråkratiska land.

Bitter? -Ja.

• Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:31:47 följande:

Ringde migrationsverket precis pratade med någon tjej som sa vi jobbar med september ansökningarna, eftersom ni ansökte elektroniskt så får ni ingen handläggare innan intervju utan vem som helst kan öppna ert ärende då får ni mejlet om intervju det jag kan säga är ni behöver nog inte vänta många månader utan mars april så får ni säkert en intervju tid och efter intervjun brukar det gå rätt fort

Du ligger i växjö- jag ligger också i växjö. Var det dit du ringde? Jag ansökte i Aug. så jag ska ringa också nu i så fall. Kan du ge mig information?
  • Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-03-06 08:40:18 följande:
    Du ligger i växjö- jag ligger också i växjö. Var det dit du ringde? Jag ansökte i Aug. så jag ska ringa också nu i så fall. Kan du ge mig information?
    Ja mitt ärende ligger i växjö det var nån som hette jonna som sa att dom jobbar med september ansökningarna, ring du också nu och fråga vilken månad dom jobbar med
  • Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:42:22 följande:
    Ja mitt ärende ligger i växjö det var nån som hette jonna som sa att dom jobbar med september ansökningarna, ring du också nu och fråga vilken månad dom jobbar med
    Det är intervjumailen hon snackade om. Ansökningarna är Juli-Augusti. Tyvärr.

Just nu tror jag ni i växjö ska räkna med 7 månader eller mer för hela processen.
  • Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-03-06 08:50:50 följande:
    Det är intervjumailen hon snackade om. Ansökningarna är Juli-Augusti. Tyvärr.

Just nu tror jag ni i växjö ska räkna med 7 månader eller mer för hela processen.
    Ja bara jag får något fort det där jävla mejlet orkar inte så jävla jobbigt kollar mejlen 10000 ggr om dan. Fyfan alltså att vi ska behöva vänta så här länge för att vara med nån man älskar det är lnte okej
  • Ellaa

Pratade nyss med en annan person, man som väntar på att hämta sin fru från sydkorea. Intervjun är genomförd, och de har en handläggare i Örebro. Dock har handläggaren hakat upp sig om man säger så, på VARFÖR de har varit gifta i två år och de inte sökte innan? Han sa att det kändes som att de misstror/kräver utredning efter intervjun på de som har varit gifta i nåt år men aldrig bott ihop, och varför väntade de så länge med att söka, typ som att är det inte något man gör direkt när man ska gifta sig? Så nu har de beslutat att HAN också ska intervjuas. Detta har pågått i 11 månader snart. 4 månader har gått sedan intervjun! Kan ni tänka Er! Helt sjukt. Tur att man har varit sambo sedan innan, eller inte bara levt långdistans för då jävlar verkar de minsann misstro än,

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:42:22 följande:

Hej Elsanna :)

Ja de som är i Växjö som ansökte 3 sept tror jag, fick intervju tid där vid slutet av feb så ni är nog näst på tur! Jag har typ en teori att vi hör nåt första veckan i april. Sen är själva handläggningstiden annorlunda för många (även om man får vänta iaf). Ibland beror det på ambassaden sa killen jag talade med förra veckan, hur snabba de överför infot till Mig. Verket. Och han sa oftast om man fått vänta länge på intervjun så kan väntetiden på beslut vara mindre. Och tvärtom typ. Så det positiva är att vi som väntat mer än 4-5 månader tom 6, kanske inte behöver vänta länge till efter intervjun. Bäst av allt var att han sa om vid första bedömning så verkar allt ganska solklart så kan (ytterst få) men skippa intervjun. Han ba det beror på hur utförligt och sammanhängande det som skrivit på ansökan osv. Men mycket sägs och lite kan bevisas liksom!

Hoppas mailet kommer snart ! !
  • Baban
    Ellaa skrev (null) följande:
    Hej! Jaha ok jag förstår anledningen till avslaget. Jag vet inte hur mycket det påverkar en ny ansökan. Om jag var du skulle jag be din sambo ringa de (även om det är svårt att nå fram) och fråga de om det påverkar? Även om ett nytt beslut borde tas och inte påverkas av det som hände tidigare. Ibland kan de neka om de finner misstanke om liknande händelser men då ska de också yrka varför man får avslag. Men ring och fråga, säg till de att det finns bevis som styrker på din riktiga identitet. Om det kanske är något som du kan göra redan nu.

Jag skulle också kontakta typ lawline och få gratis rådgivning om vad som kan hända, vad du kan göra ifall du får avslag igen osv. Alltid bra med stöd från lagen vid motargumentation. Förhoppningsvis slipper ni all krångel och får börja om på nytt. :)
    HEj Ellaa

Fick du mån intervjumail?

Jag tänkte fråga att har du pratat med lawline ?

Tack
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-06 10:15:36 följande:

HEj Ellaa

Fick du mån intervjumail?

Jag tänkte fråga att har du pratat med lawline ?

Tack

Hej, nej vi väntar fortfarande. Vi sökte oktober så vad jag vet är att de behandlar september i växjö (inför intervjumailen).

Jag har aldrig pratat med Lawline, ingen anledning än, men vet att de ger gratis frågeservice, så tror det skulle funka att vända sig till de för ett par enkla frågor som i ditt fall.

Lycka till :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid