• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib

Alltså... nu började jag oroa mig. Min fästman har haft UT i 1 år i Sverige men nekades 1 års förlängning, sedan nekades han 2 besöksvisum pga detta, de tyckte inte vi kunde bevisa att han faktiskt skulle åka hem igen. Tror ni detta kommer komplicera vårt fall? För isåfall åker jag dit i påsk.

• jessib

Går inte att svara på enligt Umeå enhet - för att besvara min egen fråga. Allt beror på den handläggare man får sen (sa hon inte ordagrant men ungefär kontentan). USCH för att lägga sitt liv i en handläggares händer.

Dock är de alltid jättegulliga när man ringer, hon frågade om jag hade kontaktuppgifter till den som sköter mitt ärende, men då sa jag att ärendet är hos utlandsmyndigheten just nu, så då sa hon att jag får kontakta dem isåfall. Så nä, det blir till att vänta och se vad som händer efter intervjun och sen boka biljett direkt annars. 2 ½ vecka kvar...

• cecilin

Hej alla!

Vi har just fått mejl om intervju :)

Såhär har det sett ut för oss;

Sambo ansökan för nyetablerat förhållande, webb ansökan

Ansökte 14e september

Växjö enhet

Mejl om intervju 6e mars

Ambassaden är stängd nu så ska ringa på måndag för att boka tid!

Hoppas det är fler som får glada besked idag :)

• jessib
    cecilin skrev 2015-03-06 11:30:35 följande:

Hej alla!

Vi har just fått mejl om intervju :)

Såhär har det sett ut för oss;

Sambo ansökan för nyetablerat förhållande, webb ansökan

Ansökte 14e september

Växjö enhet

Mejl om intervju 6e mars

Ambassaden är stängd nu så ska ringa på måndag för att boka tid!

Hoppas det är fler som får glada besked idag :)

GRATTIS :) Så härligt när det äntligen kommer ett mail.
    Så det verkar som att 5,5 månad för intervjumail är vanligt nudå, vi fick vänta ungefär lika länge som er! I Umeå enhet.
  • Anonym (Anonyma)
    jessib skrev 2015-03-06 11:00:57 följande:

Alltså... nu började jag oroa mig. Min fästman har haft UT i 1 år i Sverige men nekades 1 års förlängning, sedan nekades han 2 besöksvisum pga detta, de tyckte inte vi kunde bevisa att han faktiskt skulle åka hem igen. Tror ni detta kommer komplicera vårt fall? För isåfall åker jag dit i påsk.

Hej! Fan då, varför nekades han förlängning? Vad var motiveringen? Man sitter och oroar sig över UT men tänker inte ens på att man kan bli nekad eller nekad förlängning. :(

Ledsen att höra
  • jessib
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-06 13:47:35 följande:
    Hej! Fan då, varför nekades han förlängning? Vad var motiveringen? Man sitter och oroar sig över UT men tänker inte ens på att man kan bli nekad eller nekad förlängning. :(

Ledsen att höra
    Insåg nu att jag inte var så specifik, UT för arbete hade han! Vi träffades precis innan han var tvungen att åka tillbaka. Det är väldigt ovanligt att nekas förlängning på UT för anknytning, och hände alltså inte oss.
    Jag är inte orolig för att bli nekad UT för anknytning, men OM, då flyttar jag.

De nekade förlänging på hans arbetsvisum för att organisationen han jobbade för sa att de ville att han skulle stanna "2-3 år", men han sökte bara förlängning för 1 år. Därför nekades han helt. Ehm. Ja. Trots att han skött sig och organisationen verkligen ville att han skulle stanna, men eftersom deras intention var att han skulle stanna fler år än 1 så blev Mig skraja att han skulle gå under jorden? Jag vet inte. Är så trött på dem!

Nu söker vi UT för anknytning, som förlovade.
    Vi är med i E3 Umeå men finns ju en chans att de skickar ut oss ur E3, det återstår bara att vänta och se.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-06 14:15:34 följande:

Insåg nu att jag inte var så specifik, UT för arbete hade han! Vi träffades precis innan han var tvungen att åka tillbaka. Det är väldigt ovanligt att nekas förlängning på UT för anknytning, och hände alltså inte oss.

Jag är inte orolig för att bli nekad UT för anknytning, men OM, då flyttar jag.

De nekade förlänging på hans arbetsvisum för att organisationen han jobbade för sa att de ville att han skulle stanna "2-3 år", men han sökte bara förlängning för 1 år. Därför nekades han helt. Ehm. Ja. Trots att han skött sig och organisationen verkligen ville att han skulle stanna, men eftersom deras intention var att han skulle stanna fler år än 1 så blev Mig skraja att han skulle gå under jorden? Jag vet inte. Är så trött på dem!

Nu söker vi UT för anknytning, som förlovade.

Vi är med i E3 Umeå men finns ju en chans att de skickar ut oss ur E3, det återstår bara att vänta och se.

Jaha ok, jag förstår :) Varför nekas man förlängning när man har jobb? Om man inte har jobb så 'lever man på staten' när man väl har jobb näeh då får man inte vara här längre. Han skattar ju till svenska staten, därmed bidrar han till landet! Håll oss uppdaterad!
  • Ellaa

God morgon,

ville bara dela med mig att jag har mailkontakt med en annan person som väntat på UT (vars pojkvän är svensk).

Hon skickade ansökan: 1 aug 2014 (registrerades då)
    Mail om intervju: 22 januari 2015
    Intervjun: 6 februari 2015
    Beslut: 5 mars 2015 (ett ja såklart)
    Enhet: Uppsala

Eftersom maskinen för fingeravtryck inte funkade på intervjudan så gjorde hon det 5e mars, dvs samma dag som hon fick beslutet. 

Så sammanlagt tog det 8 månader för henne. 

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-07 09:34:29 följande:

God morgon,

ville bara dela med mig att jag har mailkontakt med en annan person som väntat på UT (vars pojkvän är svensk).

Eftersom maskinen för fingeravtryck inte funkade på intervjudan så gjorde hon det 5e mars, dvs samma dag som hon fick beslutet. 

Tack för uppdatering! Mycket uppsattat ska du veta, men är det inte ca 7 månader hon har väntat?
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-07 09:34:29 följande:

God morgon,

Exakt så hade det sett ut för oss oxå om inte den där handläggaren som öppnade vårt ärende tyckte att vi behöver utredas mer :( Antar att det är pga av min mans tidigare asylansökan...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid