• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib

Hej! Vårt ärende är tillbaka i Sverige iallafall, har inte fått en handläggare. Hon sa att vi är i det elektroniska och att man inte riktigt får en handläggare. Hon sa också att det bara är att vänta och att det är 14 månaders väntetid även för dessa ärenden. Det tror jag dock inte riktigt på. Men nu vet jag att vi fortfarande är med i e3 och att det är i Sverige. Så nu får vi se om det händer något inom några veckor annars ringer jag igen. (mest för att se om vi blir papper- då bokar jag en resa)

• Anonym (Anonyma)
    Lambie skrev 2015-03-24 18:36:41 följande:
    Tyvärr tar det lång tid... Olika för alla, men jag och min pojkvän går nu iallafall in i elfte månaden. :(
    Kan inte förstå att ni är inne på månad 11 de har snart gått ett år. Även om de säger att det är 14-16 månaders väntetid, ni har ju redan gjort intervjun! Hur länge sen var det han gick på sin intervju? Var det webb ansökan eller pappersansökan? 
    Fick ni komplettera? Har han varit asylsökande eller gift innan? Även om väntetiderna är långa så förstår jag inte varför erat ska falla i den långa väntetiden... Man är själv rädd att samma sak ska hända med ens egna fall det är därför jag ställer jag så många frågor *om det är ok?
    Kan du komma på nån anledning till er långa väntetid? Om det gjordes genom pappersansökan så kanske det har lite med saken att göra. Man hoppas att ni får ett beslut så fort som möjligt.
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-03-24 22:35:06 följande:
    när jag skrev 5 månader så var jag ganska så exakt, vi sökte 23e oktober.
    Det tog 167 dagar för någon nyligen och vi har väntat 152 dagar nu :)

hur ser man var ärendet ligger? jag har sam sagt aldrig ringt Invandrarverket.
    Min fru är från Thailand
    Ok, våra ansökningsdatum är ganska nära varandra, visst känner man att sen september - oktober ansökningar nu borde vara igång, anar att de borde komma nu i april. Flesta har fått efter 5 1/2 månad - 6 mån. Det jobbiga dock är att man inte ens vet hur länge man får vänta tills själva konsulatet/ambassaden har tid, vissa har fått en månad efter att mailet kom, vilket är ganska lång väntetid. 

Jag ringde till det centrala nr som finns på hemsidan, där fick jag reda på att våran ansökan ligger i E3 systemet och att ärendet ligger i Växjö (men kan öppnas egentligen av vilken enhet som helst för att den ligger i E3 systemet). Det verkar som att ett stopp skett för de som ansökte efter 20 september.
    Inte hört någon efter 20 september som har fått intervjumailet än, eller så har jag missat det? 

Om du vill veta så kan du ringa de centrala numret och fråga de, eller så skulle jag ringa vilken enhet som helst och typ be de kolla åt mig. Kanske säga typ: jaha de från lokala numret bad mig ringa hit och fråga. 

Hoppas på det där mailet snart! Tack för delad info.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-25 12:37:20 följande:

Hej! Vårt ärende är tillbaka i Sverige iallafall, har inte fått en handläggare. Hon sa att vi är i det elektroniska och att man inte riktigt får en handläggare. Hon sa också att det bara är att vänta och att det är 14 månaders väntetid även för dessa ärenden. Det tror jag dock inte riktigt på. Men nu vet jag att vi fortfarande är med i e3 och att det är i Sverige. Så nu får vi se om det händer något inom några veckor annars ringer jag igen. (mest för att se om vi blir papper- då bokar jag en resa)

Hej Jessib, vad skönt att ärendet är i Sverige igen och inga förseningar hos Ambassaden. Ja de och sina 14 månaders medans andra får vänta betydligt mindre, lite svårt att alltid bli hänvisad till de där 14 månaderna... Ge det en vecka eller så och ring igen och se vad som händer, speciellt innan påsk sen stängs Sveriges myndigheter ner typ. Tycker du ska boka en resa iaf bara för att ha något att se fram emot... Helst avbokningsbar ifall det skulle vara nåt!
    Sa de något om det där med att han nekades förlängning förut eller så? Om det kan påverka? 

Håller tummarna för Er! 
  • Anonym (Jonis)

Kollade MIG hemsidan nu och det står beslut fattat ???? jävlar vad skönt!!! Ska ringa dom imorgon å höra vad dom säger, är 99,9% säker på ett ja ????

Vi ansökte via webb 6/2-14 och jag har senaste månaden ringt min handläggare å puschat på, så jag tror det hjälpte för han sa att han fortfarande va på 2013 ärenden.... Så nu fick man verkligen bevis på att dom inte följer något kösystem iaf, vilket är för jävligt mot alla oss som genomgår det här. Men men, jag uppdaterar imorgon om beslutet :)

• tillsammans i Sverige

Hej!

När man ska ansöka om ett sambovisum vill Migrationsverket att ett "folkbokföringsbevis eller liknande som visar att du är ogift" ska bifogas. Min pojkvän är från USA och vi lyckas inte hitta ett dokument som styrker att vi är ogifta (vi förstår hur man visar att man är gift, men hur visar man i USA att man inte är gift?). Någon som har koll? Glad

• Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-03-25 18:30:32 följande:

Hej!

När man ska ansöka om ett sambovisum vill Migrationsverket att ett "folkbokföringsbevis eller liknande som visar att du är ogift" ska bifogas. Min pojkvän är från USA och vi lyckas inte hitta ett dokument som styrker att vi är ogifta (vi förstår hur man visar att man är gift, men hur visar man i USA att man inte är gift?). Någon som har koll? Glad

Hej, min sambo är också amerikan och han använde sin W2 och eftersom han är i the US military så fanns det ett papper där det stod marital status: SGL (single). 

Så säg till din pojkvän att bifoga sin W2 (tror detta är deras skattepapper) där ska det stå att han är singel. 

Skicka in allt så fort som möjligt för detta kan ta en evighet. 

Hoppas det hjälper, lycka till!

• Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-25 18:04:06 följande:

Kollade MIG hemsidan nu och det står beslut fattat ???? jävlar vad skönt!!! Ska ringa dom imorgon å höra vad dom säger, är 99,9% säker på ett ja ????

Vi ansökte via webb 6/2-14 och jag har senaste månaden ringt min handläggare å puschat på, så jag tror det hjälpte för han sa att han fortfarande va på 2013 ärenden.... Så nu fick man verkligen bevis på att dom inte följer något kösystem iaf, vilket är för jävligt mot alla oss som genomgår det här. Men men, jag uppdaterar imorgon om beslutet :)

Gud vad underbart!!!! Visst har ni väntat i över ett år????! Tror de ljuger när de säger att de håller på med 2013 ärenden, det är vissa ärende som verkar fastna i deras system.... För många har fått svar snabbare! 

Men till huvudtemat: GRATTIS! JA ring imorgon och se vad det står, säkert på att det är positivt :) GRATTIS igen!
  • tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-03-25 19:07:54 följande:

Hej, min sambo är också amerikan och han använde sin W2 och eftersom han är i the US military så fanns det ett papper där det stod marital status: SGL (single). 

Så säg till din pojkvän att bifoga sin W2 (tror detta är deras skattepapper) där ska det stå att han är singel. 

Skicka in allt så fort som möjligt för detta kan ta en evighet. 

Hoppas det hjälper, lycka till!

Åh tack för snabbt svar! Ja, vi vill skicka iväg detta så snabbt som möjligt då jag har förstått att det kan ta väldigt lång tid tyvärr :(

Har du (eller någon annan här) koll på om det är sant att han inte kan vistas i Sverige under tiden som man ansöker? Känns väldigt märkligt...
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-03-26 00:47:35 följande:

Åh tack för snabbt svar! Ja, vi vill skicka iväg detta så snabbt som möjligt då jag har förstått att det kan ta väldigt lång tid tyvärr :(

Har du (eller någon annan här) koll på om det är sant att han inte kan vistas i Sverige under tiden som man ansöker? Känns väldigt märkligt...

Absolut :) vet hur förvirrande den här processen kan vara. Jag har via mail svar från Mig. Verket att han får vistas här innan intervjun, då amerikaner är viseringsfria i 90 dagar.. Även om de rekommenderar att man inte är här men att innan intervju så är det inga problem då deras viseringsfrihet inte utgör ett problem för deras samboansökan. Dock efter intervjun så måste den ansökande befinna sig utanför Sverige, helst i hemlandet då de kommer få sitt TUT kort från ambassaden/konsulat (om det inte är så att du har fullmakt). Han kan tom vara i Norge eller Thailand likom... Men inte i Sverige för ifall handläggaren får reda på det Kan de neka pga det (beror väl på handläggaren). När ni ansöker skulle jag också tipsa om att du får fullmakt så han inte behöver vänta på kortet efter beslut i USA utan när ni får svaret ja, så kan han hämta ut den när han kommer till Sverige (då han är viseringsfri) - läs också om 90/180 viseringsfria dagar för schengen för amerikaner. Detta missade vi och var tvungna att åka från Sverige på dag 90.

Om du har fler frågor så är det bara att skriva - man känner sig lika påläst som att det vore en tenta liksom.

Good luck :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid