• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Barwaary

Godmorgon, hade bara en fråga, hur långt tid tar det för Migrationsverket att skicka beslut hem i brevlådan??

• Anonym (M)

Åh jag lider verkligen med er, vet inte hur jag skulle orka vänta på beslut i över ett år. Och jag kan inte fatta att det för bara tre år sedan tog mindre än 1 månad för oss att få beslut. Helt sjukt hur det har ändrats.

Men, bit ihop, jag önskar er all lycka. De ni älskar får komma hit till slut också och då kan man bara glömma allt det här. När man ska söka om förlängning och allt så är ju ens partner åtminstone i Sverige!

I morgon har min man varit här i tre år redan så nu tar vi en sista omgång med Migrationsverket så han få sitt svenska medborgarskap också.

Håller tummarna för er alla!

• Elsanna

Hej alla fick precis mejlet om att boka intervjun 6 månader imorgon vi ansökte är sjukt glad ska ring kl 15:00 då ambassaden har telefontid och boka tid

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-26 13:20:19 följande:

Hej alla fick precis mejlet om att boka intervjun 6 månader imorgon vi ansökte är sjukt glad ska ring kl 15:00 då ambassaden har telefontid och boka tid

Fan vad glad jag blir Elsanna!!! Som jag har väntat på att ni skulle få den.. =)

Vilken jääädrans lång väntan! Tror man ska börja räkna med 6 månaders väntetid för mailet, inte 5 1/2. Hoppas vi är på tur näst! Blir jätteglad :)

Uppdatera när ni får intervjutid, hoppas på kort väntan!

:)
  • Baban
    Barwaary skrev (null) följande:

Godmorgon, hade bara en fråga, hur långt tid tar det för Migrationsverket att skicka beslut hem i brevlådan??

Det tar en dag till max 3 dagar om det inte helg dag, du kan också besöka migrationsverket och hämta beslut själv.
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-26 13:23:29 följande:
    Fan vad glad jag blir Elsanna!!! Som jag har väntat på att ni skulle få den.. =)

Vilken jääädrans lång väntan! Tror man ska börja räkna med 6 månaders väntetid för mailet, inte 5 1/2. Hoppas vi är på tur näst! Blir jätteglad :)

Uppdatera när ni får intervjutid, hoppas på kort väntan!

:)
    Hej ella ringde precis ambassaden kom fram efter 40 min den tidigaste tiden dom hade var 29 maj ganska länge men vad ska man göra hoppas tiden går fort nu . Lycka till er nu hoppas ni får det mejlet snart
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-26 15:48:42 följande:

Hej ella ringde precis ambassaden kom fram efter 40 min den tidigaste tiden dom hade var 29 maj ganska länge men vad ska man göra hoppas tiden går fort nu . Lycka till er nu hoppas ni får det mejlet snart

29 maj... Det är en väntetid på 2 månader för att få gå på den. Varför sån lång väntan, ska intervjun ske i Kosovo eller måste han åka till en annan stad eller land? Då jävlar borde ni få svar samma dag som intervjun för ni har verkligen fått ha en extrem tålamod! Samtidigt när man har väntat så länge så blir man snart likgiltig. Finns det möjlighet för er att de kanske kontaktar er innan och får tidigare tid? Jag löste på en annan tråd någon som sa att man kan göra i en ambassad/konsulat i grannlandet, att de fick göra så.
  • eelinn

Jag mailade Migrationsverket och frågade vilket enhet vi hade och om vi fått handläggare ännu efter intervjun. Det enda svar jag fick var genom att vi skickat in en elektronisk ansökan så kan vårar ärende öppnas av vilken handläggare som helst som arbetar i det systemet. Vet inte riktigt om det var det svar som jag önskade på mina frågor men jag drog en egen slutsats om att vi inte fått handläggare ännu och att det förmodligen kommer dröja ett bra tag.. Dock fick jag ju svar på min egna fundering, just angående kösystem och det verkar ju inte uppfyllas om ärendena kan öppnas av vem som helst, när som helst. Handlar ju mest bara om tur då.

• Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-26 17:35:17 följande:

29 maj... Det är en väntetid på 2 månader för att få gå på den. Varför sån lång väntan, ska intervjun ske i Kosovo eller måste han åka till en annan stad eller land? Då jävlar borde ni få svar samma dag som intervjun för ni har verkligen fått ha en extrem tålamod! Samtidigt när man har väntat så länge så blir man snart likgiltig. Finns det möjlighet för er att de kanske kontaktar er innan och får tidigare tid? Jag löste på en annan tråd någon som sa att man kan göra i en ambassad/konsulat i grannlandet, att de fick göra så.
    Jag vet faktiskt inte varför så lång tid men set var den enda tiden som fanns tidigast sa hon på ambassaden han ska ha sin intervju i makedonien skopje då kosovo inte har en svensk ambassad längre efter intervjun har vi då väntat i 8 månader det är sjukt länge hoppas då också på ett snabbt beslut
  • Baban
    Elsanna skrev (null) följande:
    Hej elsanna

29 maj är lång tid tror jag, 2 månader!!!

Ring o boka tid med en annan ambassad i andra land istället , fråga migrationsverket om det går att lämna intervju i en annan ambassad i andra land, jag tror det går för att alla svensk ambassaden har samma system.

Håller tummarna tack
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid