• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna
    Baban skrev 2015-03-26 18:15:28 följande:
    Hej elsanna

29 maj är lång tid tror jag, 2 månader!!!

Ring o boka tid med en annan ambassad i andra land istället , fråga migrationsverket om det går att lämna intervju i en annan ambassad i andra land, jag tror det går för att alla svensk ambassaden har samma system.

Håller tummarna tack
    Tack för tipset baban det ska absolut göra ska ringa migrationsverket imorgon och kolla om de finns möjlighet
  • Smilla75
    eelinn skrev 2015-03-26 18:06:23 följande:

Jag mailade Migrationsverket och frågade vilket enhet vi hade och om vi fått handläggare ännu efter intervjun. Det enda svar jag fick var genom att vi skickat in en elektronisk ansökan så kan vårar ärende öppnas av vilken handläggare som helst som arbetar i det systemet. Vet inte riktigt om det var det svar som jag önskade på mina frågor men jag drog en egen slutsats om att vi inte fått handläggare ännu och att det förmodligen kommer dröja ett bra tag.. Dock fick jag ju svar på min egna fundering, just angående kösystem och det verkar ju inte uppfyllas om ärendena kan öppnas av vem som helst, när som helst. Handlar ju mest bara om tur då.

Det finns inga individuella handläggare i E3 systemet. Alla som jobbar i det plockar ett ärende när de är klara med det föregående. Man tar det äldsta ärendet först.
  • Sivaji

Ngn som vet vilket datum dem är på I E3 systemet just nu när det kommer till intervjun?

Tror ni dem är klara med oktober månad under april månad?

Vi ansökte 3e november (5 månader nästa fredag) och hoppas på en intervju i början av maj =\

• Anonym (va??)
    Smilla75 skrev 2015-03-26 18:35:19 följande:
    Det finns inga individuella handläggare i E3 systemet. Alla som jobbar i det plockar ett ärende när de är klara med det föregående. Man tar det äldsta ärendet först.
    Men så är det ju inte. Du kan tjata dig blå men borde veta bättre eftersom du hänger här och läser samma information som oss. Gång på gång bevisas det att folk får beslut på måfå.

Samma enhet, liknande ansökningar och ändå får vissa vänta, medan ansökningar som kommit in senare får beslut.

• Anonym (14månader)
    Sivaji skrev 2015-03-26 19:38:06 följande:

Ngn som vet vilket datum dem är på I E3 systemet just nu när det kommer till intervjun?

Vi ansökte 3e november (5 månader nästa fredag) och hoppas på en intervju i början av maj =\

Jag har ansökt i januari föra året och nu väntar vi på beslut.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-26 20:02:56 följande:

Men så är det ju inte. Du kan tjata dig blå men borde veta bättre eftersom du hänger här och läser samma information som oss. Gång på gång bevisas det att folk får beslut på måfå.

Samma enhet, liknande ansökningar och ändå får vissa vänta, medan ansökningar som kommit in senare får beslut.

Smilla75:

Individuella handläggare får man väl även om man är i E3 systemet? Det är (till min vetskap) innan intervjun som de som befinner sig i E3 inte har individuella handläggare. Sen efter intervjun så blir man (inte alltid direkt men slutligen) tilldelad en handläggare - ibland kan man förflyttas om det krävs vidare utredning osv. Och som Anonym (va??) säger så kan vi ju nu konstatera att allt inte hanteras utifrån ansökningsdatum, det verkar vara utgångspunkten för handläggning men det verkar handla om enhet, handläggare och tur. Vissa pappersansökningar har fått svar inom 3 månader, år 2015... Vet förvisso inte om det har varit pga speciell situationer, men men.
  • Ellaa
    Sivaji skrev 2015-03-26 19:38:06 följande:

Medlem här på tråden fick intervjumailet idag, efter nästan 6 månader (imorgon skulle det blivit 6 mån), de ansökte 27 sept. Och personen innan tror jag fick vänta 5 månader och 17 dagar... Också från september fast tidigare datum. Jag känner på mig att väntetiden är 6 månader nu för webbansökan och få intervjumail. Förhoppningsvis hinner de klart september 2014 ansökningar den här veckan. Och påbörjar oktober 2014 ansökningar nästa vecka.. Men sen kommer påsken också :(

Jag och min sambo ansökte 13 oktober 2014, tror de som sökte oktober 2014 kan räkna med intervjumail (om inget extra behövs tilläggas eller så) mellan april-maj, säkert november ansökningar maj-juni. Vi räknade med 5 1/2 månads väntan för mailet, vi går in på 5 1/2 månads väntan imorgon... Så jag & min sambo har börjat räkna med 6 månaders väntetid, om inte påsken nu lär fördröja allt ytterligare.
  • Berii

Ansökt 11 september 2014

Fåt mail : february 9 att boka tid

Haft intervju : 23 mars

Någon som vet närmast hur de funkar eftersom man är klar med intervju , hur lång det brukar tar ... :( att dom tar beslut ?!

Snart det blir 7 månader som vi väntar och inte alls braa :( :( :(

Men iallafall dom (migrations) har så mycket o göra inte deras fel heller :( :( :(

Vårt ansökning ligger i Uppsala någon som kan lite info???? :(

• Elsanna
    Berii skrev 2015-03-27 01:12:30 följande:

Ansökt 11 september 2014

Fåt mail : february 9 att boka tid

Haft intervju : 23 mars

Någon som vet närmast hur de funkar eftersom man är klar med intervju , hur lång det brukar tar ... :( att dom tar beslut ?!

Snart det blir 7 månader som vi väntar och inte alls braa :( :( :(

Men iallafall dom (migrations) har så mycket o göra inte deras fel heller :( :( :(

Vårt ansökning ligger i Uppsala någon som kan lite info???? :(

Heej vilket land kommer din kille/ man från och vilken ambassad har ni haft er intervju ? Är ni gifta ?
  • Cutiie

Nu har vi väntat i snart 6 månader om 3 dagar och vi har fortfarande inte fått intervjumejlet än! Vi ansökte 30 september 2014 via webbansökan :(

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid