• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (förbannad)

hej alla..
    Jag är så förbannad på migrationsverkets system..
    Min fru hade intevju den 1 februari.Inte beslut fortfarande, ringer upp min handläggare, som pratar väldigt surt o säger är det något du vill berätta som ja inte vet.. ja vet helt paff och chockad,, vad ska ja göra nu?? Hur fan kan de ta så långt tid att få beslut.
    Rynkar på näsan

• Lambie
    Anonym (förbannad) skrev 2015-03-24 16:44:10 följande:

hej alla..
    Min fru hade intevju den 1 februari.Inte beslut fortfarande, ringer upp min handläggare, som pratar väldigt surt o säger är det något du vill berätta som ja inte vet.. ja vet helt paff och chockad,, vad ska ja göra nu?? Hur fan kan de ta så långt tid att få beslut.
    Rynkar på näsan

Tyvärr tar det lång tid... Olika för alla, men jag och min pojkvän går nu iallafall in i elfte månaden. :(
  • Anonym (Anonym svag)

hej alla..
    Rynkar på näsan

Hej
    Förstår över huvud taget inte hur de arbetar och varför de inte verkar arbeta efter ett och samma system. Vi ansökte online 17 November och fick mail om att boka intervju i mitten på December. Då hade vi handläggare fick vi veta genom ambassaden. Intervju 13 Januari och efter det hamnade vi hos en assistent på samma enhet Norrköping. Denna informationen fick vi också ifrån ambassaden. I mitten på förra månaden flyttades vi till annan enhet och då hade vi en handläggare som kallas för ansvarig handläggare som inte alls kan ge oss uppgift på när vi kan få beslut. Så många frågor men inga svar.
  • AAke

hej alla..
    Rynkar på näsan

Usch, är ni gifta då bör ju saken vara biff och ni bör få beslut samma dag som intervjun kan man tycka.
    Från vilket land hon kommer?

jag och min fru har väntat på intervju i 5 månader, jag har utgått och planerat utifrån att hon får intervju om två veckor, beslut samma dag och att hon sedan kommer lagom till sommaren börjar.
    Jag har ännu aldrig ringt Invandrarverket, men får vi inget beslut i rimlig tid efter intervjun då börjar jag nog ringa handläggaren dagligen...
  • eelinn

Svar till Ellaa: Intervjun varade i ca 1 timme, hon ställde frågor om oss hur vi träffades, frågor om min familj, men dom flesta frågorna var om oss och våra planer i framtiden osv :) Sedan fick han ta foto och fingeravtryck. Hon scannade allt och skickade uppgifterna till Migrationsverket redan när vi var där, tänkte wow det trodde jag aldrig men jodå, hon scannade fotografierna och dokumenten så vi fick ta med dom hem igen.
    Ska maila Migrationsverket på en gång och se vilken enhet vi hamnat på och om vi fått någon handläggare än. 
    Hoppas verkligen ni får erat intervjumail snart, det känns ändå som en milstolpe i detta eviga väntande :)

• Ellaa

hej alla..
    Rynkar på näsan

Hejsan :( Jag kan bara ana er frustration...

Skickade ni webbansökan eller pappersansökan?

När skickade ni ansökan? 

Det brukar vara så att skickar man ansökan och får snabb intervjutid = vänta längre på beslut.

Skicka ansökan och får vänta länge på intervjutid = snabbare beslut. 

Allt är relativt, hört några få som fått allt hanterat på 3 månader.... Vilket är underbart för de, men man funderar vad som händer med resten.

Vart är din partner ifrån? Har märkt att oftast så är det länder som är krigsdrabbade eller folk som söker som lever under känsliga omständigheter tex om partnern är gravid eller ha barn som det kan gå fortare.

Kan inte tänka mig nåt värre än en handläggare som (jag förstår vill göra sitt jobb) men inte kan vara pedagogisk och snällare när man bemöter de som ringer. Och man kan inte säga mycket tillbaka.... Kan du kanske kontakta teamledare eller enhetschef? Vilken enhet är ert ärende hos?

Hoppas ert ärende går fort och ni får svar snabbt!!!

• Ellaa
    AAke skrev 2015-03-24 19:22:27 följande:
    Usch, är ni gifta då bör ju saken vara biff och ni bör få beslut samma dag som intervjun kan man tycka.
    Från vilket land hon kommer?

jag och min fru har väntat på intervju i 5 månader, jag har utgått och planerat utifrån att hon får intervju om två veckor, beslut samma dag och att hon sedan kommer lagom till sommaren börjar.
    Jag har ännu aldrig ringt Invandrarverket, men får vi inget beslut i rimlig tid efter intervjun då börjar jag nog ringa handläggaren dagligen...
    Hej AAke, när ansökte ni och vilken enhet ligger ert ärende hos?

Vi har också väntat i 5 månader, på fre är det 5 1/2 månader sen vår ansökan registrerades dvs 13 oktober 2014. Vi väntar också på intervjumailet. Vilket land är din fru ifrån?
    Man skulle tro att de som är gifta iaf skulle få beslut samma dag... Speciellt de som har så mycket bevis, vad mer finns det att utreda tänker man.

Vi har beräknat med beslut efter 2-3 veckor.. Men när man läser allt annat så börjar man inse att något har fastnat i systemet - det är få ärende som faktiskt går snabbt längre! 

Vi verkar ha väntat lika länge, uppdatera gärna när ni får mailet, alltid givande att höra andras process speciellt när man är i väntans namn!

Lycka till!!!
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-03-24 21:42:32 följande:
    Hej AAke, när ansökte ni och vilken enhet ligger ert ärende hos?
    när jag skrev 5 månader så var jag ganska så exakt, vi sökte 23e oktober.
    Det tog 167 dagar för någon nyligen och vi har väntat 152 dagar nu :)

hur ser man var ärendet ligger? jag har sam sagt aldrig ringt Invandrarverket.
    Min fru är från Thailand

• Anonym (förbannad)

hej alla fina mäniskor.
    Skönt att vissa här förstår en.
    Jag ansökte jag via web julia 2014..
    I januari gjorde Mig om det till pappersansökan och ligger i sundsvall där ja var tvungen att komplettera.
    Jag ringer in varje vecka , för att checka att allt är i sin ordning, men nu tänker ja inte ringa mer efter hur dom pratade med mig sista ggn.
    Jag tycker att dom som jobbar där jobbar ju för oss, det ska åtminstone förstå oss och behöver inte säga så mkt men ändå ha en trevlig attityd.
    Fan har varit ledsen hela eftermiddagen fram tills nu, där ja funderar på tänk om man får avslag, vad ska man göra, ska en gubbe som sitter på Mig bestämma min framtid.
    Det känns så meningslöst allt detta..
    Värsta av allt , ja känner en som ansökte från samma land som mig och fick sin beslut 16 dagar efter ansökan då hann han med ett intervju.
    och jag sitter här o snart ha ja väntat 1 år.
    Rynkar på näsanRynkar på näsan

• AAke
    Anonym (förbannad) skrev 2015-03-25 02:34:59 följande:

hej alla fina mäniskor.
    Skönt att vissa här förstår en.
    Jag ansökte jag via web julia 2014..
    I januari gjorde Mig om det till pappersansökan och ligger i sundsvall där ja var tvungen att komplettera.
    Jag ringer in varje vecka , för att checka att allt är i sin ordning, men nu tänker ja inte ringa mer efter hur dom pratade med mig sista ggn.
    Jag tycker att dom som jobbar där jobbar ju för oss, det ska åtminstone förstå oss och behöver inte säga så mkt men ändå ha en trevlig attityd.
    Fan har varit ledsen hela eftermiddagen fram tills nu, där ja funderar på tänk om man får avslag, vad ska man göra, ska en gubbe som sitter på Mig bestämma min framtid.
    Det känns så meningslöst allt detta..
    Värsta av allt , ja känner en som ansökte från samma land som mig och fick sin beslut 16 dagar efter ansökan då hann han med ett intervju.
    och jag sitter här o snart ha ja väntat 1 år.
    Rynkar på näsanRynkar på näsan

jasså ni behövde komplettera.... ja men då får du räkna med ~14 månader.
    vad var det som behövde kompletteras? Är det ni som har brustit i att inte skicka in en komplett ansökan då ska man nog inte klaga alt för mycket på MIG om det tar längre tid

men om ni är gifta då är ni ju så gott som garanterade ett positivt beslut tack vare EU regler, är bara om det är uppenbart ett skenäktenskap eller kanske om ansökan är allt för inkomplett.

Men som min farfar brukade säga "Ta inte ut oro i förskott"
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid